Welke vloerisolatie moet ik kiezen?

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
@Nico Oosthoek. Klinkt ook aardig. Ik had er niet van gehoord, maar het principe lijkt wel enigszins logisch. En als het klopt wat ze zeggen, een 4 graden warmere vloer, dat is serieus werk.
 

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
59
77
Den Haag


De ruimte moet begaanbaar blijven helaas, iets op de vloer leggen (buiten eventuele folie) is geen optie.

Ik heb de Tonzon offerte aangevraagd, dat lijkt me een hele betrouwbare optie als ik het zo hoor.
Wij hebben twee jaar geleden Tonzon onder onze houten vloer laten leggen. Ons gas verbruik is sindsdien meer dan gehalveerd. We zijn ook wel bewuster gaan stoken maar we hebben verder (nog) geen andere isolerende maatregelen toegepast, dus ik denk dat de vloerisolatie een groot deel van die besparing voor zijn rekening neemt.
Bijkomend voordeel is dat de kruipruimte een stuk prettiger begaanbaar wordt met het folie op de grond. De CV man die langskwam voor een offerte werd in iedergeval blij van de kruipruimte
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Alles wat je doet aan isolatie zal helpen.

Zo goed als alles kan zonder problemen in een kruipruimte die redelijk droog en goed geventileerd is, het wordt pas kritisch als de onstandigheden ongunstig worden en dan structureel en niet incidenteel als het genoemde glas water.

Pur kan gewoon prima en is wat gassen betreft alleen een risico als je jezelf teveel blootstelt. Ga een weekendje elders logeren en laat de boel goed ventileren, dan is er geen probleem. Ben je eigenwijs en heb je eenmaal last dan is minimale blootstelling aan alle vergelijkbare oplosmiddelen een probleem, het is een allergische reactie, dus je eigen imuunsysteem reageert te heftig op een gergistreerde trigger. Zonder registratie geen trigger.

Klassieke isolatie werkt altijd en goed.

Tonzon claimt veel, maar ik ben enigszins sceptisch mbt de Rd van 7, er zijn bij folies al vele mythes ontkracht wat dat betreft. Ben dus benieuwd naar de attesten en type test om die claim te onderbouwen. Daarbij; is de genoemde 25cm hier en regulier haalbaar?
Het zal altijd iets doen en dus verschil maken. Folies werken, mits afdoende afstand tov andere materialen om transmissie te beperken, maar of het de claims waarmaakt....?
 
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
het is heel simpel goed advies moet je halen bij iemand die niets verkoopt
als het geen vriendendienst is betaal je voor een dergelijk advies.


Jouw verkoper zal waarschijnlijk geen Icynene in zijn assortiment hebben
of hier veel minder commissie voor krijgen dan voor pur

Vocht komt het grootste gedeelte van het jaar van binnen omdat je daar leeft ademhaalt kookt etc.
als je gesloten pur wilt toepassen heb je een heel goed dampscherm aan de binnenkant nodig.
het grote voordeel van schuim is dat het naadloos kan ook uitstekend om de leidingen en doorvoeren zit een kan worden doorgezet langs de muren tot op de fundering.

als je kruipruimte droog is dan is er niets op de grond nodig
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Het zal voor jou niet werken Trigger omdat je de houten vloerbalken wilt behouden, maar voor alle anderen is het misschien een tip om eens te kijken naar een oplossing met schuimbeton. Tot een laag van 50 cm kan dat in 1 keer worden aangebracht. Isoleert enorm goed en je krijgt een droog huis. Ons huis is gebouwd op een schuimbetonfundering, vloerverwarming er overheen en een uitstekende oplossing. Wordt vaak toegepast als je alle balken er uithaalt. Vooral de inzetkosten zijn fors, maar is tot vijftig cm. te doen.

Fons
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Tonzon claimt veel, maar ik ben enigszins sceptisch mbt de Rd van 7
Helemaal mee eens, Rd van 7 is enorm.
Bijv. op de site van de consumentenbond kun je veel info vinden over vloerisolatie. Heb een screenprint bijgevoegd
 

Bijlagen

  • IMG_0343.png
    IMG_0343.png
    98,6 KB · Weergaven: 40
  • Leuk
Waarderingen: trigger

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Deze artikelen kwam ik tegen, maar weet dat er ook recentere zijn in het AD:





Isoleren woning drijft gezin uiteen!
(incl een yt filmpje onder het artikel)


Edit:

Etc etc...
 
Laatst bewerkt:

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
89
48
Utrecht
Ik heb veel woningen gerenoveerd en doe het nog steeds en vaak wordt mij gevraagd om de vloer te isoleren. Indien de hoogte van de kruipruimte het toelaat pas ik altijd tonzon toe. Dit is een bewezen product wat de houten vloer laat ademen, niet te duur is om te laten aanbrengen en het wordt al vele jaren met groot succes toegepast. Ook een steenwol of andere open wolsoort is goed toe te passen omdat deze kan ademen. EPS parels of drowa chips zijn ook goed toe te passen. PIR platen ertussen zetten is ook een goede oplossing. Mits één kant van de vloer kan ademen (dus geen gietvloer erover heen!). Het belangrijkste is dan ook dat de kruipruimte goed geventileerd is. Check of er ventilatierooster aan de voorkant en achterkant van de kruipruimte zitten en dat deze niet geblokkerd zijn met zand of mortel. Als deze er niet zijn moet je deze bij wat voor een isolatieoplossing dan ook deze alsnog aanbrengen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
schuim is ook een bewezen product.
Ter plaatsen gespoten is het in nederland nog vrij onbekend maar in heel veel landen doen ze dat al heel lang
ook bij nieuwbouw.

Bij gewoon pur even laten uitgassen als je een groot oppervlak laat doen is inderdaad wel een dingetje
je kan dan eigenlijk beter een weekendje in een hotel slapen.

Over glas/steenwol ga je overigens minstens evenveel treffers krijgen over gezondheid risico's
Maar net als bij pur ook heel veel die stellen dat het allemaal wel meevalt

Tonzon laat niets door als het goed is aangebracht
je loopt daarbij ook kans om je douwpunt in de constructie te krijgen
ook bij tonzon is een dampschem aan de warme kant aan te raden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
89
48
Utrecht
Zeker waar, ik pas PUR nooit toe omdat ik dan gewoon door kan werken tijdens het verdere isoleren. Tonzon is inderdaad dampdicht, echter zijn de balken wel enigszins open.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Zeker waar, ik pas PUR nooit toe omdat ik dan gewoon door kan werken tijdens het verdere isoleren. Tonzon is inderdaad dampdicht, echter zijn de balken wel enigszins open.
De constructie moet dampdicht zijn, ook tpv balken e.d., anders is het rendement bij TonZon of gelijkwaardig gewoon bagger. Dit niet zozeer i.v.m. dampdichtheid, maar i.v.m. infiltratie.
De opbouw van TonZon is zo dat er geleidelijk temperatuurverloop is, ik neem aan dat dit gedaan is om condensatie te voorkomen en materiaalgebruik te minimaliseren.

Zoals gezegd is PUR prima, maar je moet idd een paar overnachtinkjes bij de prijs optellen. 😁 Geen risico mee nemen, je hebt er de rest van je even spijt van als je eigenwijs bent en gevoelig blijkt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Bij mijn dochter hadden we voor de zolderisolatie voor vlas gekozen. Deze is door een bedrijf aangebracht en ik zou de boel afwerken met gipsplaten. Voor mij geen vlas meer. Drie maanden een hele zure lucht waarvan de eerste maand in het hele huis ook de was rook erna. Na het aftimmeren was het weg.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Wij hebben 10 jaar geleden in de boerderij 180mm vlas gedaan. Al is het alleen maar omdat er niets recht is en je een sluitend dampscherm in redelijkheid niet gaat maken in een dak van 120 jaar. Vond de verwerking prettig. Koop alleen niet zo'n mes, zonde van je geld. Koop een vleesmes bij de kringloop en slijp dat regelmatig.
Ben nu aan het prutsen met 10cm pir in het bakhuisje. Dat is een stuk lastiger sluitend te krijgen. Ook hier is niets recht maar de ruimte beperkter. Gelukkig heb ik nu meer tijd.
De uitgangspunten bij isolatie zijn niet heel ingewikkeld. Je wilt geen vocht in je isolatie. Ergens in je isolatie kom je altijd langs het dauwpunt. Dus dampdicht aan de warme kant. Aan de koude kant moet vocht eruit kunnen.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Bij mijn dochter hadden we voor de zolderisolatie voor vlas gekozen. Deze is door een bedrijf aangebracht en ik zou de boel afwerken met gipsplaten. Voor mij geen vlas meer. Drie maanden een hele zure lucht waarvan de eerste maand in het hele huis ook de was rook erna. Na het aftimmeren was het weg.
het is het impregneermiddel dat wordt gebruikt om het spul minder brandbaar te maken dat je ruikt.
onbehandeld mag het namelijk niet gebruikt worden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
het is het impregneermiddel dat wordt gebruikt om het spul minder brandbaar te maken dat je ruikt.
onbehandeld mag het namelijk niet gebruikt worden.
Er wordt nu geëxperimenteerd met natuurlijke materialen ( reststromen) waar mycelium op geënt wordt. Het mycelium verteerd het organische materiaal (lignine) en vormt een bindmiddel. Een harde, onbrandbare plaat blijft over.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
het is het impregneermiddel dat wordt gebruikt om het spul minder brandbaar te maken dat je ruikt.
onbehandeld mag het namelijk niet gebruikt worden.
Het klopt dat er duidelijk verteld is dat het afgewerkt moest worden. Echter niet waarom. Bij de klacht van de stank kwam men ook dezelfde dag. Ze hadden het nog niet meegemaakt. Het zou wel fijn zijn als dit verteld werd. We hadden dan een andere keuze gemaakt. We wisten van te voren dat het afwerken enige tijd zou duren.
 

erikapekop

Nieuw lid
17 okt 2023
10
8
Noordwolde fr
Wij wonen op zandgrond. Houten vloer op houten balken, die halerwege rusten op onderslagbalken die steunen op poeren. Huis uit 1955. De kruipruimte is meestal droog.

Vijftien tot twintig jaar geleden het Systeem van TonZon aangebracht in de kruipruimte. Een folie over het zand en de thermoskussens tussen de balken.

We hebben 3x forse lekkage gehad van de CV ketel, waarbij de vloer op de begane grond ook nat werd.

Ons huis is er geriefelijker op geworden en we hebben geen rotte blalken of vloer. Er is ventilatie tussen de thermoskussens en de vloerfolie.

Ik hoop dat je iets hebt aan onze ervaring.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Melvin04

Nieuw lid
13 feb 2014
23
0
Nijmegen
hallo,

volgens mij is cellulose isolatie nog niet voorbij gekomen? Ik heb het zowel in vloeren, muren als plafonds zitten en ben er blij mee. Goede isolatie, ook akoestisch en prima te verwerken. Daarbij vind ik zelf het duurzame aspect er van ook niet verkeerd.

in het verleden overigens ook een aantal keer Tonzon verwerkt. Werkt ook goed maar vond de folie wel erg fragiel plus om het dampdichte scherm op de grond echt 100% dicht te krijgen vond ik toch lastig.

Succes!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.