Welke vloerisolatie moet ik kiezen?

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Niet helemaal houtbewerking, maar wij hebben een (Frans) Eikenhouten vloer in de woonkamer, met dito draagbalken.

Ik heb net een isolatiebedrijf over de vloer gehad voor een offerte voor via de kruipruimte (langs de onderzijde dus) isoleren van deze woonkamervloer (en daarbij nog een gedeelte betonnen vloer waar al een stuk tempex tegenaan zit, maar dat kan beter).

Hij legde uit dat ik beter gesloten pur kan nemen voor een houten vloer, zodat er geen vocht bij kan, en het dus niet gaat rotten. Op de offerte staat ook genoemd 'Plixxent Isofoamspray Gesloten Pur' genoemd. Maar als ik vervolgens wat internet-onderzoek doe zie ik dat diverse sites allemaal waarschuwen geen gesloten pur tegen een houten vloer te spuiten, omdat het dan niet kan ademen en juist gaat rotten.

Zij adviseren eigenlijk allemaal unaniem om b.v. Icynene of een andere open-cel purvariant te gebruiken.

Onze kruipruimte is droog, dat wil zeggen, hoge luchtvochtigheid is normaal in zo'n ruimte, maar er heeft in de 3 jaar dat wij er nu wonen nooit water in gestaan. De vloer bestaat daar uit zand en de fundering is baksteen. De houten vloer hangt zo'n 55cm hoger en bestaat uit houten draagbalken en houten planken (verder niks).


Ik heb de adviseur teruggebeld en dit voorgelegd, maar hij blijft erbij dat JUIST gesloten pur beter zou zijn op een houten vloer.... mijn eigen logica zegt me dat er sowieso vocht bij gaat komen, want er komt immers alleen pur tegen de onderzijde en langs boven heb je ook gewoon vocht (uit de rest van de woning), dus open lijkt logischer.


Iemand met waardevolle adviezen, ervaringen of bronnen om dit verhaal op te helderen?
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
137
20
Haarlemmermeer
Toevallig ben ik ook bezig met hetzelfde vraagstuk. Bij mij geen eiken, maar wel een houten vloer en balklaag. Kruipruimte ook vrijwel droog.

Ik heb na een hele speurtocht mijn zinnen gezet op folie van Tonzon. De monteur is dinsdag langsgeweest om het werk op te nemen. Nu weer even wachten op de offerte.

PS Ventilatie lijkt mij juist heel belangrijk bij een houten vloer. Opsluiten met PUR is naar mijn idee een slecht plan. Hetzelfde geldt voor EPS bolletjes, schelpen etc. Ook Rockwool (mijn tweede keus) schijnt de nodige nadelen te hebben voor deze toepassing.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Hout rot als het te vochtig is, dan krijgen de schimmels alle kans. Zolang het droog is kan er niks gebeuren, ook niet als het opgesloten zit. De middelste lagen van b.v. watervast verlijmd multiplex rotten ook niet, die zitten daar droog tussen. Ook (droog!) hout dat je rondom in de epoxy zet gaat niet rotten.
Dus een afsluitende laag aan 1 kant en een open kant aan de leefruimte zou moeten kunnen, mits je huis droog is natuurlijk. Het meeste vocht zal van onderen komen, als dat niet bij het hout komt, doet het ook geen kwaad.

Maar we hebben nogal wat forummers met expertise in de bouw, dus ik ben ook wel benieuwd naar andere meningen.

jaap
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Mijn ervaring is dat schelpen juist een prima oplossing is als het gaat om het reguleren van vocht. Over de isolerende werking kan ik niet veel zeggen omdat ik enkel data van na de installatie heb. (Het gaat om een appartement in Amsterdam, begane grond, dat ik vier jaar geleden weer verkocht heb.)
Tonzon is een voor mij lokaal bedrijf, met een goede reputatie. Zelf geen ervaring mee, want ik woon op 15 cm dik eps en 10 cm vloerverwarmd kifbeton.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mijn ervaring is dat schelpen juist een prima oplossing is als het gaat om het reguleren van vocht. Over de isolerende werking kan ik niet veel zeggen omdat ik enkel data van na de installatie heb. (Het gaat om een appartement in Amsterdam, begane grond, dat ik vier jaar geleden weer verkocht heb.)
Tonzon is een voor mij lokaal bedrijf, met een goede reputatie. Zelf geen ervaring mee, want ik woon op 15 cm dik eps en 10 cm vloerverwarmd kifbeton.
Laat ik duidelijk zijn: we hebben geen vochtprobleem in de kruipruimte (er staat nooit water in) maar je hebt altijd vocht in de lucht van een woning (bij ons gemiddeld tussen de 40 en 60%) dus mijn gedachte was/is dat je altijd moet zorgen dat (constructie) hout kan ademen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Hier doen we meestal een lat tegen de balk en daar schuif je gecacheerde pir platen van 10 dik op. En zorgen voor voldoende ventilatie onder de vloer.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het gat naar de kruipruimte is extreem smal (er past nét een normaal formaat volwassene door) dus platen zo breed als de ruimte tussen de balken gaan we er niet (in één stuk) doorheen krijgen.

Ik heb op zich geen moeite met schuim (en al helemaal geen zin/intentie om het zelf te doen) maar ik neig dan naar open cel foam en die man is het daar helemaal niet mee eens, hij zegt dat gesloten beter is, ondanks dat bronnen op internet dat tegen lijken te spreken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het lijkt me sterk dat je geen zaag hebt. Anders pak je de spijkertrekker en haal je de eiken delen er uit. Dan kan er mooi een broodjesvloer in.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Is het inderdaad niet vooral wat @jaap aangeeft? Ofwel het hout is droog en wordt van onderen hermetisch afgesloten. Ofwel de combinatie van hout en isolatie kan ademen. Het belangrijkste lijkt mij dat je geen holtes creëert waar wel vocht in, maar niet uit kan.
Het bedrijf dat je hebt gecontacteerd kiest dus voor de eerste variant.

Voor wat het waard is, wij hebben de andere variant gedaan: wij hebben 14 cm. dikke Rockwool tussen de balken gedaan en dat afgewerkt met dampopen folie. Bij ons was Rockwool de makkelijkste oplossing omdat de balken op ongelijke afstanden liggen. De Rockwool matten konden we makkelijk tussen de balken proppen zonder nauwkeurig te hoeven zagen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De bijkomende kwestie is dat traditionele pur nog wel eens voor issues wil zorgen. Het aanbrengen gebeurt met giftige gassen (we mogen ook tot een paar uur na aanbrengen niet meer in de woning komen) en daar gaat dus soms ook nog wel eens wat mee mis. Het zit me gewoon in zijn geheel niet lekker, maar ik heb sowieso geen trek zelf weer die ruimte in te kruipen, uitbesteden is dus sowieso wat er gaat gebeuren. Ik zoek alleen nog de beste 'optie'.

Ik snap dat je kunt zeggen 'het meeste vocht komt vanonder' maar in een woonhuis komt er ook wel eens vocht van boven, al dan niet van normaal leefgedrag maar er kan ook een glas om gaan o.i.d. en dan hangt dat wel vast tegen de pur (en dus om het hout).

Ik heb de optie van @Jan ARTC132 opgezicht, dat Tonzon lijkt wel erg 'vriendelijk' voor mij en het milieu, plus goed te werken. Ik hoop toch eigenlijk ook nog wel ervaringen te vinden met dat open cel foam (wat geen giftig gas gebruikt).
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan ARTC132

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Tonzon.

Ze leggen eerst een sluitende laag kunststof over het zand en komen dan na X tijd terug om het vochtgehalte in de kelder goed is. Pas als dat goed is gaan ze de reflecterende polyesterfolie zakken onder de vloer monteren.

Om een beetje een idee te krijgen wat het doet, stop je hand in een lege zak chips en ervaar hoe die langzaam warmer wordt. De IR die je uitstraalt wordt weer op je hand gereflecteerd. Dat gecombineerd met de 7? lagen stil staande lucht zorgt voor de isolatie.

Bij open cel foam heb je kans op capillaire werking waardoor eventueel vocht omhoog baar de vloer wordt getransporteerd.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik wil geen pur. Volgens mij word in de usa heel veel hout bouw met pur geisoleerd. Ik dacht hier de vloer zelf te isoleren met een vergelijkbaar product als Tonzon. Ik was een half uur bezig met in en uit de ruimte te komen. Heb het uit besteed. 2 van die kleine dunne kerels waren in 2 uur klaar. Ja het kost veel meer maar ik was wel enkele dagen bezig geweest als mijn rug het leuk gevonden had.
 
  • Leuk
Waarderingen: mark20v

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ok, na 3 afzonderlijke ervarings-adviezen heb ik zojuist mijn data verzonden naar Tonzon om daar een offerte aan te vragen. Kijken waar ze mee komen qua investering.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Ik stond voor dezelfde keuze een jaar of 2 terug. Een aannemer raadde pur aan, maar zag het niet zitten de vloer volledig af te sluiten. Nog afgezien van de gassen die bij sommige pur producten vrijkomen. Mijn dragende vloer is vuren met daarop een zwevende eiken vloer. De vloerbalken rusten op gemetselde stiepen. De kruipruimte is bereikbaar en de ondergrond is leem. Door de leemgrond is het nooit helemaal droog, maar ook niet nat. Uiteindelijk gekozen voor tonzon. Twee man zijn twee dagen bezig geweest met het aanbrengen van de folie tegen de vloer en een folie op de grond tegen vocht. Ik heb niet overwogen het zelf te doen, zo leuk is mijn kruipruimte nou ook weer niet. Tonzon is langsgeweest, ook geen vertegenwoordiger, maar de monteur zelf en die zag geen bezwaren. Men heeft keurig gewerkt en ik merk het zeker terug in de stookkosten, alhoewel het lastig te schatten is hoeveel precies. Overigens ook meteen hun radiatorfolie toegepast. Dat scheelt ook.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.149
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
ben het met @jaap eens
zo lang je hout niet langs 2 kanten opgesloten zit, kan je het langs 1 kant volledig afsluiten dmv een niet-dampdoorlatende isolatie
je kan door natuurlijke ventilatie er voor zorgen dat in de kruipruimte geen vochtneerslag is
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
De vraag is ook wat is afsluiten. Is 2 x aflakken met parketlak afsluiten? Wat als er later laminaat overheen gaat of zeil. Je weet nooit wat de mode gaat worden.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Enkele jaren geleden heb ik een nieuwe vloer in de kamer gemaakt. Nieuwe poeren gemetseld, balkenlaag erop en daar overheen underlayment. Onder de balken dunnen latten gespijkerd waarop 8 cm steenwol platen zijn gelegd. Later een mooi Frans grenen vloertje er op en klaar. In de loop van de tijd wel eens gecontroleerd, maar nooit iets vreemds aan kunnen ontdekken. De steenwolplaten liggen los van de underlayment, dus het hout zit niet opgesloten.
DSCF3922.JPG

DSCF5419.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: zaagfabriek

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Pur is zeer ongezond en geeft vochtproblemen, daar zou ik vanaf zien. Tonzon lijkt mij gevoelsmatig niet effectief. Ik zou dan eerder voor de steenwol kiezen, dat is damp-open.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Dat wil ik geloven @usernaamvergeten. Onze buren hebben enkele jaren geleden de hele bovenverdieping van hun boerderijtje laten behandelen met pur. Alle balken en beschot waren verdwenen onder een flinke pur laag. Nu hebben ze op enkele plaatsen lekkage, het vocht van buiten lijkt zich "ergens" op te hopen en druipt langs de muren naar beneden, o.a. de kamer en keuken in. Na onderzoek bleek een groot gedeelte van het hout behoorlijk vochtig en hier en daar flink aan het schimmelen. Wat ze er aan g aan doen weet ik niet, maar ik zou de hele bliksemse boel er weer uit (laten) slopen, dit is niet goed. Al kan ik niet zeggen hoe e.e.a. is ontstaan daarvoor heb ik niet genoeg verstand van isoleren. Maar hout opsluiten lijkt me hoe dan ook geen goed idee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.