Welke tools zwaluwstaarten

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
je kan toch prima zelf een zaagklosje maken.
50 euro voor een stukje aluminium en een bout niet te volgen.
Als je zaag enige zetting heeft sloop je dat hulpstuk of je zaag als je moeite hebt met rechthouden


probeer gewoon eens recht te zagen zonder hulpmiddelen daar is oefening voor nodig zoals met alles.
maar uiteindelijk leer je daar van en verdient dat zich terug in nauwkeurigheid en snelheid
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
door met een hulpstuk te werken, leer je steeds beter met dat specifieke hulpstuk te werken.
einde;
Voor een andere toepassing sta je weer nergens of ook daar moet een hulpstukje voor bestaan.

Waarom niet proberen (oefenen en volhouden) om recht te leren zagen. Eenmaal dat je dat kunt kun je gelijk ook alle houtverbindingen maken. En kun je zwaluwstaarten leren te maken op de klassieke methode (zonder hulpstukken)?
 

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
je kan toch prima zelf een zaagklosje maken.
50 euro voor een stukje aluminium en een bout niet te volgen.
Als je zaag enige zetting heeft sloop je dat hulpstuk of je zaag als je moeite hebt met rechthouden


probeer gewoon eens recht te zagen zonder hulpmiddelen daar is oefening voor nodig zoals met alles.
maar uiteindelijk leer je daar van en verdient dat zich terug in nauwkeurigheid en snelheid
Je hebt een punt, je hebt een punt :)
Misschien best eerst leren stappen vooraleer ik een marathon ga lopen zegt ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: boertje125

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
probeer gewoon eens recht te zagen zonder hulpmiddelen daar is oefening voor nodig zoals met alles.
maar uiteindelijk leer je daar van en verdient dat zich terug in nauwkeurigheid en snelheid
dat is allemaal goed en wel maar als je maar een paar keer per maand (/jaar) zwaluwstaarten maakt of zaagt met de hand is die handigheid allang weer verdwenen. Ik heb een tijdje zaag oefeningen gedaan, geprobeerd met een jap zaag recht te zagen en dat ging heel goed. Maar na een paar weken zonder oefening ben je dat weer kwijt en dan is zo’n hulpstuk ideaal.

Bij Veritas zit er een PTFE plaatje op dat hulpstuk en zaag beschermt. Ik heb het na 5 jaar gebruik nog niet moeten vervangen. En dat hulpstuk is magnetisch wat je helpt de zaag recht te houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Ik heb zelf geen speciaal gereedschap voor zwaluwstaarten. Ik heb wel gezien in youtube dat het juiste gereedschap een groot verschil maakt. Nu wil ik de lat zeker niet heel hoog leggen, maar als je dergelijke filmpjes bekijkt kun je misschien afschatten wat voor jou van belang is en wat minder. Of waar je later misschien in zou willen investeren maar voorlopig nog niet.

Ik ben zelf wel onder de indruk van wat Rob Cosman doet. Dat is toch wel buitencategorie. Maar hij is de enige niet. Dit is zo'n filmpje. Goed, ik weet dat hij probeert zijn eigen gereedschap te verkopen. Hij zet er ook weer niet heel agressief op in overigens.

Anderen die dit lezen willen misschien wijzen op andere filmpjes die mogelijk ook beter geschikt zijn voor beginners.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
21 jaar geleden, toen ik op het Hout- en Meubileringscollege begon, begonnen we allemaal met een standaard gereedschapkist en wat basisgereedschap hierin: Stanley blokschaaf nr. 4, blokhaak, precisiehaakje, schoenmakersmes, schraapstaal, setje beitels van Nooitgedacht en een toffelzaagje van Eberle. Dit was eigenlijk alles wat je nodig hebt + de houten hamer die in het eerste jaar zelf werd gemaakt. Die gebruik ik nu nog steeds trouwens. Inmiddels heb ik er wel een japanse trekzaag bij gekocht, maar die ligt nog nieuw in de verpakking omdat ik maar weinig aan het fijne houtbewerken toekom momenteel...
Een nieuw handvat is zo gemaakt. Dan heb je hem op maat. Tekeningen van handvaten zijn te downloaden in diverse maten. Is een leuk project. Het moeilijkst is de sleuf er recht in te zagen. Lukt dat niet helemaal met papiertje bij de schroeven kom je er ook.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
je kan toch prima zelf een zaagklosje maken.
50 euro voor een stukje aluminium en een bout niet te volgen.
Als je zaag enige zetting heeft sloop je dat hulpstuk of je zaag als je moeite hebt met rechthouden


probeer gewoon eens recht te zagen zonder hulpmiddelen daar is oefening voor nodig zoals met alles.
maar uiteindelijk leer je daar van en verdient dat zich terug in nauwkeurigheid en snelheid
Helemaal mee eens. Je moet er echter wel zeker van zijn dat de zetting van je zaag goed is. Is dit niet het geval is recht zagen moeilijk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Ik heb zelf geen speciaal gereedschap voor zwaluwstaarten. Ik heb wel gezien in youtube dat het juiste gereedschap een groot verschil maakt. Nu wil ik de lat zeker niet heel hoog leggen, maar als je dergelijke filmpjes bekijkt kun je misschien afschatten wat voor jou van belang is en wat minder. Of waar je later misschien in zou willen investeren maar voorlopig nog niet.

Ik ben zelf wel onder de indruk van wat Rob Cosman doet. Dat is toch wel buitencategorie. Maar hij is de enige niet. Dit is zo'n filmpje. Goed, ik weet dat hij probeert zijn eigen gereedschap te verkopen. Hij zet er ook weer niet heel agressief op in overigens.

Anderen die dit lezen willen misschien wijzen op andere filmpjes die mogelijk ook beter geschikt zijn voor beginners.
Ik heb wel speciaal gereedschap om zwaluwstaarten te maken. Ik maak bijna altijd unicaten. Ik vind het afstellen van de mallen voor 1 kistje te veel tijd kosten. Ik zaag ze dan met de hand. Ja het afstellen vereist oefening en ik maak maar af en toe een serie en dan moet ik alles weer opnieuw uitzoeken. Niet erg als je er 20 moet maken maar voor 1???
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
ik heb ook een mal voor de bovenfrees het grote voordeel van een mal is dat je niet hoeft af te tekenen.
want vooral het nauwkeurig aftekenen is wat dit soort verbindingen bewerkelijk en "moeilijk" maakt
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
ik heb een dozuki japanse zaag de 372.
Wat ik heel belangrijk vindt is dat je het aftekent met een scherp mes,dit lijntje gebruik je voor je zaag,zeker de japanse zagen passen in dit lijntje.Verder heb ik een figuurzaagje en een hulpstukje om de nesten goed af te tekenen.dit is een haaks houten blok waar aan de zijkant een latje zit.de plankjes leg je tegen het zijlatje en zo kun je perfect de nesten aftekenen(,dit doe je in je bankschroef).Verder een scherpe beitel en meer heb je niet nodig.
 

Bijlagen

  • DSC00255.JPG
    DSC00255.JPG
    178,6 KB · Weergaven: 41
  • Leuk
Waarderingen: StephanS en 3xtr3m3

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Ik ben inderdaad ook aan het kijken naar zo'n hulpstuk. Ik kwam deze van Veritas tegen: Dovetail Saw Guide, Right Angle Saw Guide | FINE TOOLS
Uiteraard zag ik op youtube ook wel eens de Katz-Moses versie voorbijkomen. Heeft er iemand nog andere aanbevelingen of ervaringen?
Gewoon met de hand doen, leren netjes zagen. Als je een zaag gebruikt die niet meer scherp is, is zo'n hulpstuk nog minder waard dan bij een scherpe zaag.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Het belangrijkste wat ik onthoud uit voorgaande bijdragen is dat je je hoofd niet gek moeten laten maken door de Youtube helden. Als je de methodes en gereedschappen gebruikt die hier gangbaar waren kom je er ook.
Een eenvoudige zaag die aandacht heeft gekregen, een scherpe beitel en een berg plankjes om te oefenen.
Verkijk je ook niet op die filmpjes op YT waar alleen perfecte werkstukken afgeleverd worden. Dat kan jij ook, maar vraagt veel oefening.
Ik heb een aantal jaren geleden ook verschillende mooie en dure gereedschappen gekocht. Maar eigenlijk liggen deze stof te vergaren. De eenvoudigste en goedkope gebruik ik het meest.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Ik zaag eerst grof (met de eerder genoemde zaag en een figuurzaagje voor de rechte stukken) en maak het dan precies op maat met een beitel. Voor de rechte stukken kun je 2 balkjes tegen je plank aan klemmen als steuntje. In plaats van het grootste deel uitzagen kun je ook alles uithakken, maar zagen gaat sneller.

Hieronder een foto van het 2e kistje wat ik helemaal afgemaakt heb, nummer 3 totaal, ik ben niet ontevreden over de passing. Kortom, met een beetje oefenen kom je al snel een heel eind. Rustig de tijd voor nemen, bij de staarten kun je nog een foutje maken, bij de nesten moet je secuur werken.
2021-04-27 18.57.14.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik zaag eerst grof (met de eerder genoemde zaag en een figuurzaagje voor de rechte stukken) en maak het dan precies op maat met een beitel. Voor de rechte stukken kun je 2 balkjes tegen je plank aan klemmen als steuntje. In plaats van het grootste deel uitzagen kun je ook alles uithakken, maar zagen gaat sneller.

Hieronder een foto van het 2e kistje wat ik helemaal afgemaakt heb, nummer 3 totaal, ik ben niet ontevreden over de passing. Kortom, met een beetje oefenen kom je al snel een heel eind. Rustig de tijd voor nemen, bij de staarten kun je nog een foutje maken, bij de nesten moet je secuur werken.
Bekijk bijlage 103326
Dat zijn mooie verbindingen!
Multiplex is dan nog niet het eenvoudigste materiaal om mee te werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
Ik zaag eerst grof (met de eerder genoemde zaag en een figuurzaagje voor de rechte stukken) en maak het dan precies op maat met een beitel. Voor de rechte stukken kun je 2 balkjes tegen je plank aan klemmen als steuntje. In plaats van het grootste deel uitzagen kun je ook alles uithakken, maar zagen gaat sneller.

Hieronder een foto van het 2e kistje wat ik helemaal afgemaakt heb, nummer 3 totaal, ik ben niet ontevreden over de passing. Kortom, met een beetje oefenen kom je al snel een heel eind. Rustig de tijd voor nemen, bij de staarten kun je nog een foutje maken, bij de nesten moet je secuur werken.
Bekijk bijlage 103326
Dat zijn inderdaad mooie zwaluwstaarten! Deksel ook mooi in het midden uitgehaald!
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
Het belangrijkste wat ik onthoud uit voorgaande bijdragen is dat je je hoofd niet gek moeten laten maken door de Youtube helden. Als je de methodes en gereedschappen gebruikt die hier gangbaar waren kom je er ook.
Een eenvoudige zaag die aandacht heeft gekregen, een scherpe beitel en een berg plankjes om te oefenen.
Verkijk je ook niet op die filmpjes op YT waar alleen perfecte werkstukken afgeleverd worden. Dat kan jij ook, maar vraagt veel oefening.
Ik heb een aantal jaren geleden ook verschillende mooie en dure gereedschappen gekocht. Maar eigenlijk liggen deze stof te vergaren. De eenvoudigste en goedkope gebruik ik het meest.
Daar ben ik me wel van bewust dat de filmpjes op youtube vaak niet het hele proces tonen en er bij een afgewerkt product ook wel foute producten aan vooraf gegaan zijn.

Ik heb alleszins gemerkt dat er voorstanders zijn van hulpstukken en tegenstanders :) ik zal misschien eerst maar eens proberen zonder. Dan hoef ik ook niet meteen te investeren in zo'n stuk dat ik misschien 1x ga gebruiken.

Een goede zaag heb ik wel nog nodig. Nu heb ik enkel zagen die niet herslepen kunnen worden (althans denk ik toch, met zo van die zwarte punten).

Dus, een zaag staat als eerste op het verlanglijstje.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Ik las nog een opmerking over een mal (o.a. gedoe met afstellen, enz.). Ik begrijp dat hoewel ik mij afvraag hoeveel werk het nou is met bijv. een Leigh. Misschien is het werken met een (al dan niet geavanceerde) mal voor goede verbindingen, nog een uitdaging op zich. Aanleiding voor een topic over hoe dit in de praktijk bevalt met de diverse merken?

Met de hand of met de machine is een primaire keuze. Aan een zwaluwstaartverbinding kun je zien of deze handgemaakt is of niet. Bij een frees moet er altijd een minimale maar vrij ruime afstand tussen de staarten zitten omdat de schacht (of meer) van de frees erdoor moet passen. Met een handzaag kan die afstand kleiner zijn en dat levert doorgaans een fraaier resultaat. 'The handcut look.'
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Hangt nu af van welke richting je uit wil. Nieuwe zaag kopen of oude zaag opknappen. Wil je een zaag opknappen, dan heb een zettang en vijlen nodig.
Ik heb in het verleden al een zaag met geharde tanden (dus zoals de huidige Bahco en Stanley uit de DHZ ) opnieuw gevijld. Eventueel alle tanden er af halen en helemaal opnieuw beginnen.
Als je een oude zaag wil opknappen zou ik eerst eens informeren bij familie, kennissen en vrienden of er niemand nog een oude Sandvik kapzaag heeft liggen. Of binnenkort hopelijk op een rommelmarkt. Zo eentje met een zwart plastic handvat. Die zagen zijn prima te vijlen en met wat aandacht heb je terug een uitstekende zaag.
Op Tweede hands staan er enkele te koop voor weinig geld.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
Hangt nu af van welke richting je uit wil. Nieuwe zaag kopen of oude zaag opknappen. Wil je een zaag opknappen, dan heb een zettang en vijlen nodig.
Ik heb in het verleden al een zaag met geharde tanden (dus zoals de huidige Bahco en Stanley uit de DHZ ) opnieuw gevijld. Eventueel alle tanden er af halen en helemaal opnieuw beginnen.
Als je een oude zaag wil opknappen zou ik eerst eens informeren bij familie, kennissen en vrienden of er niemand nog een oude Sandvik kapzaag heeft liggen. Of binnenkort hopelijk op een rommelmarkt. Zo eentje met een zwart plastic handvat. Die zagen zijn prima te vijlen en met wat aandacht heb je terug een uitstekende zaag.
Op Tweede hands staan er enkele te koop voor weinig geld.
Bedankt voor de tip maar dat is toch iets waar ik me, nog, niet aan ga wagen :)
Ben al blij dat ik mijn beitels deftig kan scherp zetten ;-) (overigens gebruik ik hier ook een hulpstuk voor hoor, gaat prima - de honing guide) :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Bedankt voor de tip maar dat is toch iets waar ik me, nog, niet aan ga wagen :)
Ben al blij dat ik mijn beitels deftig kan scherp zetten ;-) (overigens gebruik ik hier ook een hulpstuk voor hoor, gaat prima - de honing guide) :D
Ik snap je wel, maar eigenlijk is het slechts uitstel. Je zal de zaag sowieso toch opnieuw moeten vijlen na pakweg 10 projectjes. Wil je dan oefenen op een tweedehandszaagje dat haast niets gekost heeft, of op een zaag van 60 euro?
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.