Het maakt echt niet uit welke zaag je gebruikt. De zaag dient er voor om het grof uit te zagen. Je blijft naast de lijn, in het gebied wat je wilt verwijderen. Na het zagen pak je een scherpe beitel en maak je de zaagsneden glad. Zelf heb ik van alles gebruikt en alles werkt. Kortom, koop gewoon een goede (herslijpbare) kapzaag en je hebt er generaties genoeg aan. Ook niet blind staren op cross cut of ripcut. Het zal echt wel wat uitmaken maar ik zie het vooral als mensen een wens aanpraten en er is ook niets mooiers dan in een snoepwinkel als de baptist rondlopen. Overigens zijn de zagen die meer dan een halve arm kosten ook niet op korte termijn leverbaar. Het schijnt dat de halve wereld het houtbewerken herontdekt heeft of dat mensen niet meer weten waar ze met het niet uitgegeven vakantiegeld naar toe moeten. Dus als je een zaag en 1 scherpe beitel hebt, het maakt niet uit welke zaag (desnoods de figuurzaag van je kinderjaren), dan kun je de mooiste zwaluwstaarten maken.
Je kunt het op deze manier doen, alle zaagsnedes met een beitel nalopen. Dan kan je met heeeeel veel minder training perfecte stukken maken. Dat is waar.
Maar de echte kunst, het pure ambacht, bestaat erin juist te zagen en niet meer aan de zaagsnedes te moeten komen, uiteraard zonder de hedendaagse hulpstukken en gadgets. Dan heb je ook een hoger doel bij het trainen naar een betere beheersing van het gereedschap. Persoonlijk heb ik in deze oorspronkelijke houtbewerking duidelijk meer plezier in, en geeft ook meer zekerheid dat het goed zal gaan. De vlotheid en de snelheid geeft me veel meer voldoening. Vroeger was deze werkwijze zelfs letterlijk broodnodig.
Belangrijk is dan dat je hiervoor de zaag goed afregelt. de zetting van de tanden moet bijvoorbeeld minimaal zijn, net genoeg om niet klem te komen zitten maar te weinig om af te kunnen wijken. Bijsturen gaat dus ook niet meer. Ik start deze zagen nooit met een trekbeweging, meer steeds onmiddelijk met een duwbeweging. Die motoriek moet men zich wel aanleren. Het past heel goed bij die zeer agressieve en dus koppige, bokkige, zagen ( LN zagen zouden daarvoor gekend zijn). Je moet ermee leren omgaan , net alsof je ze moet temmen door een juiste motoriek te gebruiken. Daarna werken ze steeds als een heerlijke ,snel, warm mes in de boter.
Om even terug te komen op het afregelen van de zaag, Naast het zetten, omvat dit ook het vijlen (scherpen) en soms het omvijlen van een zaag. Het laatste is het aanpassen van de tandafstand, en diverse hoeken van een tand, kortom de hele geometrie. je hebt alleen een juiste zaagvijl en zettang (of ander instrument) nodig.
Nog als laatste: elke zaag, hoe duur ook
wordt bot. Tuoh vertelde mij eens dat hij bij bepaalde intense zaagwerken , (ging heel veel over fijne verstekken, met een toffelzaag, professioneel, productiewerk, loondienst) zijn zaag elke vrijdag middag vijlde en dat dat soms vroeger moest, omdat de zaag sneller bot was geworden. Hoeveel uur kan je in praktijk echt zagen tussen maandagochtend en donderdagmiddag? Je moet je stukken af tekenen , wegleggen, enz; Ik denk dat 10 h standtijd van een zaag al tamelijk optimistisch is. Niet slecht als je vergelijkt met bijtel en schaafmes..
Even wat internet wijsheid;de specialisten die zoeken naar de best zaag recht uit de doos, zijn toch wel met eigenaardige criteria bezig, rekening houdend dat alles afhangt van de afregeling en scherpte op dat ogenblik. Zaag er een paar uren mee enen ze worden allen geklopt door een toffelzaag die momenteel 4.03 euro kost, bij aankoop niet recht is en ongeveer totaal niet zaagt, maar vers omgevijld en afgeregeld werd.
groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu