Welke stofzuiger ?

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
@Benchworks: ben is op uw site gaan kijken, die werkbanken van jou zijn echt wel juweeltjes !
 

PBT

Actieve deelnemer
Ik ken niet alle regeltjes, maar van het versneld afschrijven heb ik wel e.e.a. gehoord van mijn moeder (hoofd administratie van een groot tuincentrum en mijn bedrijf, dus weet wel e.e.a.). Aankopen <€450 kun je samenpakken waardoor je deze toch als investering kan laten gelden.

bv. mijn bus schrijf ik af op -als ik me niet vergis- 4 jaar (net zo lang als de leasetermijn) waardoor deze na deze periode voor mijn bedrijf een economische waarde heeft van €0. Vermoedelijk zal deze na deze periode vervangen worden door een nieuwe Ford Transit mits deze in minimaal 3x verlengd en verhoogd geleverd gaat worden.

Voor mijn CTL26 ga ik als de zak vol is een originele longlife zak aanschaffen. Ook ga ik de zuigslang vervangen door degene met de plugit kabel ingewerkt, dit lijkt mij makkelijker. Wel moet ik dan nog mijn EHL 65 laten voorzien van een plugit stekker. Maar dit zal niet direct mijn prioriteit hebben omdat ik eerst de OF1400 wil aanschaffen. Ik heb binnenkort een aantal deuren te maken waarbij meerpuntssluitingen ingewerkt moeten worden en hiervoor heb ik het vermogen van de 1400 echt nodig voor het infrezen van de voorplaat van de sluiting.

Benchworks: ik krijg deze juist wel! Als de btw aangifte gedaan is ga ik naar de bank om het btw bedrag te pinnen en dit netjes terug te geven aan degene waarvan ik het cadeau gekregen heb. Ik vind het persoonlijk niks om van een cadeau de btw af te trekken (factuur staat op mijn naam dus is aftrekbaar) en vervolgens deze in eigen zak te steken.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@XXL26 dankjewel!

@PBT, Dit jaar heb ik een waardebon van €500 gewonnen bij Festool, daarmee heb ik allerhande zaken besteld waar ik niet meteen geld aan zou willen uitgeven.
Waaronder een longlife zak voor mijn CT22, daarvoor hergebruikte ik de papieren zakken een keer of 3 totdat ze kapot gingen.
ik heb wel gemerkt dat de nieuwe generatie wegwerpzakken (self-clean type?) die in mijn Mini zitten, dat die veel steviger zijn en bijna eindeloos herbruikbaar.
Ze via het buisgat ledigen is niet simpel maar het lukt wel, en ze hebben exact dezelfde structuur als de longlife zakken, enkel zijn die van stof.

En kwestie zuigslang heb ik gewoon een plug-it kabel met strips vastgemaakt op de buis en dat werk zeer fijn. Ik geloof dat bij de ingewerkte slang de kabel in de buis loopt en dat je volgens mij zo toch wat aan debiet inlevert.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Hier heb ik een plugitkabel vastgemaakt met Festool groene klitteband strips ;) .
Die kwamen voor een paar euro bij de Conrad vandaan. Werkt perfect en het lijkt net alsof het zo hoort, haha.
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
De zak geleverd bij een nieuwe stofzuiger welke type is dat ? wegwerp ? Hoe herken ik de verschillende zakken ?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Ik heb in m'n Hitachi nog nooit een zak gebruikt. Het filter kan je gewoon met een handveger schoonvegen en kloppen. Da's veel goedkoper :)

uitwasbare-filter-voor-de-wde1200-en-de-wde3600-hitachi-stofzuiger-710222.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
309
Heelsum
Ik heb in m'n Hitachi nog nooit een zak gebruikt. Het filter kan je gewoon met een handveger schoonvegen en kloppen. Da's veel goedkoper

Vergelijk de zuigkracht maar eens.... kijken of je dan nog :)

Ik heb ook zo'n apparaat gehad met zo'n filter als jij laat zien, dat werkt prima zonder zak als filter schoon is, binnen een mum van een tijd zit echter je filter weer (deels) vol waardoor de zuigkracht heel hard afneemt. Je blijft dus je filter schoonkloppen.

Wel goedkoop inderdaad ..
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
volgens mij is de selfclean zak een wegwerpzak. staat er op welk type het is

Ja dat klopt de zak die bij de stofzuiger wordt geleverd is een wegwerp zak. Dat selfclean slaat op een techniek waardoor je zak die ook als een soort filter werkt langer schoon zou blijven. De foto hieronder is een longlife zak.

229812.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb in m'n Hitachi nog nooit een zak gebruikt. Het filter kan je gewoon met een handveger schoonvegen en kloppen. Da's veel goedkoper :)

Ik denk dat de reden voor de wegwerpzakken is dat je nooit in contact komt met gevaarlijk stof, het nut achter een festool stofzuiger is ten eerste gezondheid en ten tweede properheid!
Daarbij hebben de Festool stofzuigers eers stofzakken, en daarna altijd nog 1-2 accordeon filters. Er komt dus echt weinig door.

Daarom staat bij de longlife zakken dat je ze niet met gevaarlijke stoffen mag gebruiken(waaronder elk type schuurstof), omdat je die daarna moet ledigen en in contact komt met het stof.
Dat is voor de theorie, in de praktijk schuurt iedereen ermee.
Jouw Hitachi is volgens mij ook niet toegestaan voor fijn stof of schuurwerk, officieel dan toch!
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Eens iets anders in deze youtube zie je een Nilfisk (Attix 50) een zak van 25kg vers cement opzuigen in één beweging. Er is dan wel een automatische filterreiniging aan het werk. Had ik iets meer budget dan zou ik voor een Attix 30-21 XC gaan, een zak cement past er dan waarschijnlijk wel niet in.

http://www.youtube.com/watch?v=8-95QTzxXqE

(senior member zie ik)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Er zijn dus toch meer voordelen aan zakken dan ik eerst dacht...

Overigens heb ik er nu een cyclone tussen, dus de zuigkracht blijft redelijk constant (wel wat lager dan zonder), en het filter blijft schoon.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
De longlife zakken zijn inderdaad een goede aankoop. Tot een week of 6 geleden had ik de "normale" zakken in mijn CTL 26 en begon het toch wel aardig zat te worden dat ik telkens nieuwe zakken kon kopen. (ik leegde de zakken vaak wel eerst 4 of 5x maar daarna gingen ze toch kapot dus moest er een nieuwe zak in) Dus 6 weken geleden een longlife zak gekocht wat toch een aardige uitgave was, maar als ik zie hoe vaak ik die al leeg heb gegooid in die 6 weken (zo'n 20x) dan is hij zichzelf al snel aan het terugverdienen.

Tot vandaag had ik 1 Festool stofzuiger en 1 Karcher stofzuigertje voor op de Kapex, maar omdat de Karcher toch lang niet zo goed zijn werk deed als de Festool was ik al een tijdje aan het zoeken voor nog een Festool stofzuiger. Volgens mij heb ik vandaag in 1 keer al mijn geluk voor 2013 opgemaakt, want ik zag een CTL 26 10 minuutjes hier vandaan staan voor maar 300 euro. Daar aangekomen deed ik de stofzuiger open en bleek er ook nog een longlife zak in te zitten, dus moest ik mijn best doen om mijn glimlach te onderdrukken;) en heb ik de stofzuiger maar snel ingeladen. Dus nu heb ik ook een CTL 26 voor mijn Kapex, nu alleen nog op zoek naar een 36mm slang. :)
 

SanderGP

Actieve deelnemer
7 apr 2012
93
47
Haarlem
www.GereedschapPro.nl
Ik zie dat mensen stofzakken 'recyclen' en er op een leuke creatieve manier er een soort longlife zak van proberen te maken, super! Maar... ik zou dat niet adviseren. Die zakken zijn daar niet voor gemaakt. De poriën gaan er van dicht zitten en zo help je je dure zuiger om zeep. Mocht de zuiger er geen last van hebben dan zal hij alsnog slechter presteren. Vind je dat de moeite waard?

Longlife zakken zijn anders gebouwd, die zijn voor om hergebruikt te worden. Er zitten genoeg Festool mensen op dit forum om dit beter uit te leggen. Je stofzuiger gaat wel beter zuigen met een longlife zak, dus dat is ook een pluspunt.

Wil je echt geld besparen koop dan gewoon een stofzuiger met tril filters dan ben je van het 'zak' probleem af.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ik zie dat mensen stofzakken 'recyclen' en er op een leuke creatieve manier er een soort longlife zak van proberen te maken, super! Maar... ik zou dat niet adviseren. Die zakken zijn daar niet voor gemaakt. De poriën gaan er van dicht zitten en zo help je je dure zuiger om zeep. Mocht de zuiger er geen last van hebben dan zal hij alsnog slechter presteren. Vind je dat de moeite waard?

Longlife zakken zijn anders gebouwd, die zijn voor om hergebruikt te worden. Er zitten genoeg Festool mensen op dit forum om dit beter uit te leggen. Je stofzuiger gaat wel beter zuigen met een longlife zak, dus dat is ook een pluspunt.

Wil je echt geld besparen koop dan gewoon een stofzuiger met tril filters dan ben je van het 'zak' probleem af.


Met fijn schuurstof werkt het cleantex principe niet, je merkt duidelijk dat als de cleantex stofzak half vol is
de zuigkracht al beduidend minder wordt.
Als je de cleantex zak goed uitklopt kan je deze zeker nog een keer gebruiken maar meer dan 2x dit doen raad ik
af omdat de zak dan beduidend minder van kwaliteit wordt. Ik heb er een vacuummeter aangezet na de zak leeggeschud te hebben en verloor niets aan zuigkracht, ook het filter wordt niet vuiler dan met een nieuwe zak dus dat is het probleem ook niet. Met de optie Autoclean adviseert festool toch een cleantex of longlife zak te gebruiken, daar schiet je dus ook
niet veel mee op:confused:
 

SanderGP

Actieve deelnemer
7 apr 2012
93
47
Haarlem
www.GereedschapPro.nl
Met fijn schuurstof werkt het cleantex principe niet, je merkt duidelijk dat als de cleantex stofzak half vol is
de zuigkracht al beduidend minder wordt.
Als je de cleantex zak goed uitklopt kan je deze zeker nog een keer gebruiken maar meer dan 2x dit doen raad ik
af omdat de zak dan beduidend minder van kwaliteit wordt. Ik heb er een vacuummeter aangezet na de zak leeggeschud te hebben en verloor niets aan zuigkracht, ook het filter wordt niet vuiler dan met een nieuwe zak dus dat is het probleem ook niet. Met de optie Autoclean adviseert festool toch een cleantex of longlife zak te gebruiken, daar schiet je dus ook
niet veel mee op:confused:

Klopt ik vind de stofzuigers van Festool ook niet zo heel goed. Ik heb ze jaren lang zelf gehad (ivm mijn groene waas) en daarvan vond ik de CTL22 nog de beste. Daarna de 26 genomen maar die vond ik tegenvallen. Leeg en schoon zuigt die waanzinnig maar zodra er maar een klein beetje stof inzit stort de zuigkracht in.
Daarna heb ik de Starmix 1635 genomen en binnenkort komt er een nieuwe uit en dan neem ik die weer. Deze zuiger heeft echt mijn ogen geopend (weg stof :cool:) wat een power!

Misschien wel leuk om met een vacuummeter en wat andere meetmiddelen een zuiger testje te houden.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb een low budget Powerplus stofzuiger (http://www.toolstation.nl/shop/Elektrisch gereedschap/Stofzuigers/POW 0345/d40/sd550/p86092) en ben daar eigenlijk best tevreden over. Het ding kan met en zonder zakken zuigen, maar omdat de zakken maar een tientje per 5 stuks kosten gebruik ik altijd een zak. Wel zo makkelijk met legen en nu na jaren heeft het ding nog niks aan zuigkracht ingeleverd ondanks dat er ook een hoop sloop/puin stof mee gezogen is.
Als is de stofzuiger op mn zaag of frees aansluit zet ik er een cycloonfilter tussen (zo'n Aldi as-filter), op die manier gaan de zakken dan weer een beetje langer mee.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Heb tijd lang met 2 verschillende Starmix zuigers gewerkt.
Een vriend van me had er ook een in zijn werkplaats, en gebruikte die dagelijks.
Totdat er wat stuk ging aan de stofzuiger en Starmix dus geen reserve onderdeel had.
De sluitingen die de motor bevestigen aan de opvangbak waren bij hem na 1 jaar kapot, en ook die waren destijds niet los leverbaar.

Het grote nadeel van deze modellen vond ik dat het enorme grote ronde filter rond om de papieren zak zat, halfvol en je kon de zak al vervangen, raar is dat hij zonder stofzak het beter deed.
Ik vond de onderdruk en ook de lengte slang (1,5m) niet doeltreffend.
Ooit een langere andere slang van 2 meter er op aan gesloten en had flink wat minder zuigkracht.
Bij de Starmix gebruikte ik ongeveer 12 zakken per jaar. Het is nooit gelukt om de zakken helemaal vol te krijgen.
Ja ok met fijn schuurstof maar met freesspanen niet.
Schaaf krullen opzuigen van een handschaaf was bijna niet te doen. Die kon ik sneller met een bezem vegen :)

Als je weinig te besteden hebt voor een stofzuiger dan zijn de goedkopermodellen misschien het overwegen waard.

Maar de Festool Cleantex CTL26 E, blijft zuigen tot de zak echt super vol zit, ik gebruik 5 a 6 standaard zakken per jaar.
Zak vol, hub in de afvalbak, geen gedoe met los stof wat rond dwarreld als je de zuiger leegt.
Ik heb hem nu geloof ik 2,5 jaar en gebruik nog steeds dezelfde filters.

Vooral de auto start functie is erg handig. En de rem om de stofzuiger tegen wegrollen te gebruiken.
De Mac uitstoot is prima. De Startmis was destijds een stofuitblazer.

Ik gebruik met met twee slangen van 3,5 meter een D36 gekoppeld aand een D27, hij blijft prima zuigen met frezen en zagen.
Er zit dus 7 meter slang aan.

Had eerst twee d27 van 3,5 meter maar dat werkte mindergoed met freesspanen en met houtkrullen van een handschaaf. Een daarvan was de plug-it slang en die heeft een kleinere binnen diameter.
Die Plug-It raakte daar mee verstopt.
 
Laatst bewerkt:

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Klopt ik vind de stofzuigers van Festool ook niet zo heel goed. Ik heb ze jaren lang zelf gehad (ivm mijn groene waas) en daarvan vond ik de CTL22 nog de beste. Daarna de 26 genomen maar die vond ik tegenvallen. Leeg en schoon zuigt die waanzinnig maar zodra er maar een klein beetje stof inzit stort de zuigkracht in.
Daarna heb ik de Starmix 1635 genomen en binnenkort komt er een nieuwe uit en dan neem ik die weer. Deze zuiger heeft echt mijn ogen geopend (weg stof :cool:) wat een power!

Misschien wel leuk om met een vacuummeter en wat andere meetmiddelen een zuiger testje te houden.

Kreeg je van festool geen handelaars korting ofzo? Je bent zo negatief over festool je doet net alsof het een b merk is. Er is gerust beter gereedschap als festool al zit festool wel in het hogere segment en niet zoals het in jou reactie lijkt is het vergelijkbaar met skil!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.