Welke profielschaaf hoort hier bij?

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
380
53
Hallo allemaal,

ik ben een kamer aan het renoveren en wil daarbij de plafondbalken herstellen. De meeste balken zijn intact, maar enkele lijsten die hierbij horen moeten hersteld of gereproduceerd worden. Er zit een profiel in waarvoor ik geen schaaf heb. Het profiel bestaat uit rechte lijnen (geen rondingen), en het is geen 45 graden rand, maar iets steiler. Ik heb foto's van de oude lijsten gemaakt, ik weet niet of dit verduidelijking geeft:

P1010464.JPGP1010465.JPG

Heeft iemand een idee wat voor profiel dit is en hoe ik zoiets kan bemachtigen? Ik zou het liefst een handschaaf gebruiken, maar ik ben ook in het bezit van een goede bovenfreesmachine.

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
380
53
Dank voor de tips!

Is een boorschaaf bijna gelijk aan een sponningschaaf? Ik heb namelijk een Ulmia sponningschaaf, maar deze lijkt (veel) te breed.

Denken jullie dat deze profielen oorspronkelijk in meerdere stappen gemaakt werden, dus eerst haaks schaven en daarna schuin en dus niet met 1 profielbeitel die precies dit profiel had?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.177
3.631
Als je naar de golvingen kijkt, dan zie je dat ze onafhankelijk van elkaar lopen. Dus zoals ernest al aangaf, is het in etappes gedaan.

• Leuk
Waarderingen: hans81

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
380
53
hoi, ik zie nu inderdaad heel duidelijk dat de vlakken individueel van elkaar zijn geschaafd omdat ze soms heel duidelijk van elkaar weglopen. (dat hebben jullie snel opgemerkt zo van een digitale foto)

Omdat ik niet een boorschaaf met juiste beitelbreedte heb (moet ongeveer 13mm breed zijn), maar slechts een veel breder exemplaar, heb ik mijn Veritas grondschaaf er eens bij gepakt. Zo met de losse hand krijg ik, nadat ik met de Ulmia sponningschaaf te twee haakse sponningen heb ingefreesd, een aardig ogend resultaat dat al redelijk dichtbij het origineel komt, inclusief afwijkigen!

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout
Das knaap met de grondschaaf improvisatie als niet een beetje onhandig, denk ik En dat je de onregelmatigheden behouden is heel belangrijk en niet zo gewoon. Sponningschaaf, boorschaaf die lijken wel op elkaar. De 13mm boorschaaf is de kleinste maat. Die gebruik ik ook het meest als het gaat over profielen schaven met een boorschaaf, redelijk hanteerbaar.

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
380
53
@Ernest Dubois: hoe zou je in dit geval de boorschaaf hanteren om de juiste hoek in het hout te frezen? Op gevoel, of zou je een hulpstuk gebruiken voor de juiste hoek?

Moeilijk uit te leggen met text, hoofdzakelijk wel op gevoel alhoewel de Profiel is wel afgetekende op de uiteinden en zo nodig doorgetrokken over de lengte. De boorschaaf houd je in zijn baan met een grijp over het lichaam van de schaaf met je vingers op of tegen de plank. Weet niet als dat duidelijk is of niet. Belangrijk is precies instellen van de boorschaaf met een mes die zo min mogelijk buiten de zijkant steekt en heel zorgvuldig in de hoeken van de schuin vlakte op het laatste werken.
Het best foto wat ik heb om te laten zien hoe ik de schaaf pakt met mijn handen helemaal om het schaaf heen. (Andere profiel)IMG_1164.jpeg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.