welke maten van spaanplaatschroeven bestellen

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
ik las dat Ecotools af en toe korting geeft aan leden van dit forum. Misschien is het een mogelijkheid om aan Ecotools te vragen of zij bereid zijn om een test met hun schroeven uit te voeren. Bijvoorbeeld tegen schroeven van Wurth of Heco.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Ik heb ervaring met bouwmarkt schroeven, eigen merk Imabo, Woodies, Heco en Wurth. En dan heb ik ze meteen in volgorde van kwaliteit opgeschreven. In prijs zijn de Imabo schroeven denk ik iets goedkoper dan die van de bouwmarkt, verder is de volgorde ook voor de prijs van toepassing.

Woodies vind ik te duur voor hun kwaliteit. De Imabo schroeven zijn uitstekend als je het in één keer vast zet. Moet het nog een keer los, dan is een betere schroef nodig. Ik heb deze schroeven in bulk gebruikt in mijn huis. Bv. voor de HSB-wanden en underlayment. Dat scheelde enorm in prijs. Bouwmarkt schroeven komen er bij mij niet meer in. Mijn voorkeur gaat uit naar Heco, maar dat was al wel duidelijk te zien :)
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
ik las dat Ecotools af en toe korting geeft aan leden van dit forum. Misschien is het een mogelijkheid om aan Ecotools te vragen of zij bereid zijn om een test met hun schroeven uit te voeren. Bijvoorbeeld tegen schroeven van Wurth of Heco.
Het lijkt me beter als een of meerdere forumleden zo een test zelf doen
Ik wil wel een aantal s hroeven vam wurth doneren
Als we gaan testen hebben we heel veel mogenlijkheden zoals pz2 torx rvs deeldraad en dat in al die verschillende merken
We zouden kunnen beginnen met de 4×40 in torx aangezien die het meest gebruikt is
Zo een test kan ook bij mij op de werkplaats in bunnik
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.107
2.613
Ik gebruik eigenlijk alleen maar schroeven van Heco met poz. Goede pasvorm,geen staalgruis dat net door je eeltlaag heen prikt. Mijn bouwgroothandel zit op loopafstand van mijn huis. Als je in de verbouw van oude huizen zit, kom je er al gauw achter dat je met torxkoppen niet goed onder een hoek kan schroeven. Ik bedoel dan een hoek tussen het schroefbit en de schroef. Ook heb ik de ervaring dat er niet altijd logika zit in de maat van de torx. Dan blijf je bitjes wisselen. Met een poz. 2 en 3 kom ik normaal gesproken een heel eind.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Het lijkt me beter als een of meerdere forumleden zo een test zelf doen
Ik wil wel een aantal s hroeven vam wurth doneren
Als we gaan testen hebben we heel veel mogenlijkheden zoals pz2 torx rvs deeldraad en dat in al die verschillende merken
We zouden kunnen beginnen met de 4×40 in torx aangezien die het meest gebruikt is
Zo een test kan ook bij mij op de werkplaats in bunnik

Allemaal een handje vol schroeven meenemen naar de open dag in Zwolle en gezellig gezamenlijk testen!
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
We gaan schroefjes nou niet zielig vinden ,werken zullen ze !

@hunto , top idee lijkt me wel handig als we een paar maten afspreken voor een betere vergelijking
Bijvoorbeeld
3×40
4×40
4×60
5×80
6×120
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Goed. We hebben een start, tenminste.......... als de gastheer van de open dag in Zwolle het goed vindt.;)

Nu de volgende stap: welke merken willen we testen. En om het een beetje binnen de perken te houden, welke bit (torx of.....)
Ik zou zeggen: in ieder geval Ecotools, Heco, Wurth
 

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
top jongens!!! Jammer dat ik er niet bij kan zijn. Ik hoop dat het gaat lukken en dat het een mooie test gaat worden.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Spax beweren zelf de beste te zijn en woodies hoor ik ook veel voorbij komen

Wanneer is de open dag in zwolle ?
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik gebruik voornamelijk Dresselhaus van de Hornbach, voor mij prima schroeven en ze hebben een flink assortiment aan schroeven. Breken niet en tappen goed.

Misschien voor een starter handig je kan bij de Hornbach de schroeven ook los kopen dan moet je ze afwegen (wel een fractie duurde dan een grootverpakking)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Wat gaan de criteria worden en in welke houtsoort zullen ze gedraaid gaan worden?

Het indraaien van een 4x40 in een stuk vuren zal met elke moderne accuboormachine / slagschroevendraaier geen enkel probleem zijn, dus daar zullen we wat creatiever voor moeten zijn. Kijken naar afwerking, vast trekken, dat soort zaken of wellicht indraaien in een stuk hardhout om sterkte/breuk te testen?
Wellicht dat enkele van de gebruikers van de duurdere merken kunnen aangeven wat voor hen de reden is om daar voor te kiezen, dan kunnen in de test de genoemde criteria bekeken worden om te kijken of de diverse merken daar nou echt onderscheidend in zijn.

Een 5x80 en/of 6x120 kunnen wel getest worden op hoe makkelijk het indraait door er meerdere van elk merk, met de zelfde machine, in een stuk hout te draaien en de daarvoor benodigde tijd op te nemen.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Wat gaan de criteria worden en in welke houtsoort zullen ze gedraaid gaan worden?

Het indraaien van een 4x40 in een stuk vuren zal met elke moderne accuboormachine / slagschroevendraaier geen enkel probleem zijn, dus daar zullen we wat creatiever voor moeten zijn. Kijken naar afwerking, vast trekken, dat soort zaken of wellicht indraaien in een stuk hardhout om sterkte/breuk te testen?
Wellicht dat enkele van de gebruikers van de duurdere merken kunnen aangeven wat voor hen de reden is om daar voor te kiezen, dan kunnen in de test de genoemde criteria bekeken worden om te kijken of de diverse merken daar nou echt onderscheidend in zijn.

Een 5x80 en/of 6x120 kunnen wel getest worden op hoe makkelijk het indraait door er meerdere van elk merk, met de zelfde machine, in een stuk hout te draaien en de daarvoor benodigde tijd op te nemen.
De schroeven kunnen we testen op wel drie vlakken
Sterkte kunnen we testen door de schroeven volledig in een stuk azobe te schoeven en degene die dat overleven er weer uit te draaien vervolgens op nieuw inschroeven maar nu tot halverwege ff stoppen en dan weer verder draaien .
De snelheid zouden we met een opstelling moeten meten ,mij interesseert de snelheid eigenlijk niet .
Gebruiksgemak door bijv met de zelfde machine schroeven in een plaat op verschillende hoogtes en misschien nog omhoog en naar beneden te schroeven van mij apart nog met haakse kop in een kleine ruimte
Aantrekken van materiaal kan natuurlijk ook maar ik denk dat elke schroef met deeldraad wel aantrekt
De vraag waarom een duurdere schroef , ik kies er voor omdat er in mijn werkzaamheden ik vaak op de onmogelijkste plekken een schroef moet draaien en dat je met een assy schroef altijd gecontroleerd werkt
Ook als je buiten je macht werkt en tenopzichte van torx kunnen deze een kleine hoek maken voor als je kort in een hoek moet schroeven zonder excentrische kop
Voor locatie het kan nog steeds bij mij
 
P

Pel

Guest
Ben benieuwd wat hier de resultaten van zijn Mark, ik zou zeker ook de schroeven van eigen merk meenemen, o.a Gamma, Hubo, Praxis, Hornbach?

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.