welke maten van spaanplaatschroeven bestellen

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
duidelijk een heco fan :)Hier in belgie weet ik menig timmeran die altijd Spax gebruiken .. maar ik vind die nogal duur .Heco nog niet geprobeerd .. koop meestal de goedkoopste bij toolstation . ( waar ze ook heco hebben )

hoe bevallen deze schroeven van Toolstation? Ik heb zitten kijken maar om een zo'n verzameling als bijtel in een keer aan te schaffen is nogal kostbaar. Als ik zo'n verzameling via Toolstation bestel is een stuk goedkoper. Ik zit er aan te denken on eerst bij Toolstation te bestellen. Kijken welke ik veel gebruik en wanneer die maat op is Heco of woodies te bestellen.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
hoe bevallen deze schroeven van Toolstation? Ik heb zitten kijken maar om een zo'n verzameling als bijtel in een keer aan te schaffen is nogal kostbaar. Als ik zo'n verzameling via Toolstation bestel is een stuk goedkoper. Ik zit er aan te denken on eerst bij Toolstation te bestellen. Kijken welke ik veel gebruik en wanneer die maat op is Heco of woodies te bestellen.

denk dat ik van deze een beetje van alles heb

http://www.toolstation.nl/shop/Beve...nplaatschroeven+pakket+platkop+geel+PZ/p50259

tot nu toe bevallen die goed .. mss volgend keer eens doosje heco mee bestellen om te vergelijken .
heb niet de set besteld .. gewoon wat ik meest dacht te gebruiken ..

http://www.toolstation.nl/shop/Beve...n/sd850/Spaanplaatschroef+geel+platkop/p23594

Heco is gemiddeld het dubbele ..
 
Laatst bewerkt:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik koop mijn schroeven gewoon bij Ecotools, ben geen grootverbruiker en ze zijn voor mij goed genoeg.

In 3,5 dik de opvolgende maten van 15mm tot 40mm.
In 4,0 dik 40mm en 50mm
In 5,0 dik 50mm.

Dit zijn de maten die ik veel gebruik. Verder heb ik nog wel wat maten liggen die ik ooit eens heb gekocht voor een specifieke klus, maar daar zal ik jullie niet mee vervelen. Alles keurig in een opbergdoos met labeltjes, grijp niet meer mis. Ik kan het opbergsysteem van Raaco van harte aanbevelen, kost wat maar het scheelt een hoop ergernis ten opzichte van goedkope opbergdozen.
 

WR1944

Oud hout
Naar mijn idee is dit probleem identiek aan de vraag welk gereedschap iemand moet aanschaffen die begint met houtbewerken. Je kunt natuurlijk naar een bedrijf/winkel gaan met een boodschappenlijstje en je gereedschap aanschaffen. Maar weet je als beginner al welke gereedschappen en in welke kwaliteit je nodig hebt.
Zo ook met schroeven. De dikte, lengte en kwaliteit hangt af van het onderhanden werk. Bij elke klus kijk je wat je nodig hebt en je schaft het aan. Dan weet je in ieder gaval dat je geen schroeven koopt die je nooit zult gebruiken. Gaandeweg bouw je een voorraadje op. Als je een bepaalde schroef veel gebruikt dan kun je er een grotere verpakking van aanschaffen. Zorg er wel voor dat je het overzichtelijk opbergt zodat je snel kunt zien wat je in huis hebt.
Kwa maten kan ik je nauwelijks adviseren want ik ben genoodzaakt m'n schroeven in inch-maten in te slaan. Met m'n duimstok schat ik de lengte van de schroef in en lees op de onderrand de maat in inches af.

P1010001q.jpg
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Welke merken heb je zoal getest en waar kwam je op uit als beste ?
Mijn voorkeur zou zowiezo bij een torx of assy uitkomen pz2 is een beetje achterhaald
Als je een vloer moet afschroeven kan je voor een net wat mindere kwaliteit torx gaan met deeldraad
Als je vlonderdelen op eeen azobe frame moet schroeven zal ik gaan voor rvs zelf voorborende soeverijnende schroeven met deeldraad en een verjongde kop van goede kwaliteit kost wat maar maakt het leven gemakkelijk
Voor elke klus zal je de afweging moeten maken aan welke eisen de schroef moet voldoen

Het is al een tijdeje geleden, maar ik heb een 3-tal merkloze schroeven getest icm Wurth, Spax en Reisser en de laatste was voor mij de winnaar. Alles merkloos was echt behoorlijk minder van kwaliteit en draaide veel sneller af, in 1 geval op het zorgwekkende af.

Laatste tijd gebruik ik ook regelmatig woodies en die bevallen ook prima. Moet er wel bij vermelden dat het dan vnl 5mm schroeven betreft.
 
Laatst bewerkt:

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Ik heb zo vroeger nog een verzamel doos gekocht in DHZ ... wat een rommel was me dat ..
Koppen braken inderdaad heel snel af .. en dan had ik nog niet eens eeen impact .

Vroeger was ook nogal fan van Square bits .. heb er ook nog een hoopje zelftappers van liggen .. schiet je minder snel van . ( de kreg pocketschroeven zijn ook zo die ik nu recent gekocht heb )
Maar gebruik nog altijd meest PZ2 .. en soms Torx .. hangt er beetje van af voor wat .
Philips gebruik ik het minst van al .. enkel Gipsplaatschroeven hebben nog vaak Philips .. daar heb ik er ook nog wel paar 100den van ..
Die durf ik ook nog wel eens gebruiken voor in hout ..om snel es iets te schroeven .
Maar hangt idd allemaal van gebruik af .. denk niet dat je veel verschil merkt bij schroefjes van 3,5x16 ..waarmee je haakje vastschroeft of een scharniertje .
Wat je wel kan hebben bij heel goedkope schroeven vind ik .. is dat de bit niet strak past ..( en dat is hatelijk uiteraard )
Heb hier vorig jaar een kast gemaakt in MDF en heb die geschroeft met Spax MDF schroeven ( met freeskop en boort punt en torx kop ) en moet zeggen dat ging wel goed ... maar die waren wel vrij prijzig ...

Reisser heb ik ook schroeven van .. is het vaste merk van lokale DHZ hier in de buurt .. en die zijn nog goed betaalbaar ..
Wat ook in de meeste dhz zaken hier ligt is Paco Star & PGB Fasteners .. die zijn ook wel ok prijs/kwaliteit .

http://www.pgb-europe.com/continuo/web/pages/nl/Brands

shroeven.jpg
 
Laatst bewerkt:

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Nu dat jullie toch bezig zijn over schroeven, even een vraagje .
Is er een regel om de lengte te bepalen van de te gebruiken schroef?
Mvg,
Rudy
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Het is al een tijdeje geleden, maar ik heb een 3-tal merkloze schroeven getest icm Wurth, Spax en Reisser en de laatste was voor mij de winnaar. Alles merkloos was echt behoorlijk minder van kwaliteit en draaide veel sneller af, in 1 geval op het zorgwekkende af.

Laatste tijd gebruik ik ook regelmatig woodies en die bevallen ook prima. Moet er wel bij vermelden dat het dan vnl 5mm schroeven betreft.
Reisser heb ik nog niet van gehoord ,blijkt dus de betere schroef
Zou niet weten waar je ze in Nederland koopt
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Is er een regel om de lengte te bepalen van de te gebruiken schroef?

Dit laat ik afhangen van hoe sterk de verbinding moet zijn, en hoe dik het te bevestigen materiaal is. In het algemeen de lengte achter het te bevestigen materiaal minimaal 1.2 keer de eerste materiaaldikte. Dus bij 18mm multiplex: 18+(1.2*18)=40mm schroeven. Meer dan 1.5x heeft bij hout geen zin meer. Dus een schroef van 45mm is het max. Meer stevigheid krijg je door een dikkere schroef.

Beperkende factor is verder als de schroef aan de achterkant niet uit mag steken.

Die 1.2 heb ik trouwens net uitgerekend, omdat ik altijd 40mm schroeven gebruik bij multiplex :eek:
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
wurth oplossing
IMG_0365.jpgIMG_0364.jpgvoor prijs vergelijk 4 *40 kosten 1,75 per 100 excl btw
daarvoor worden ze thuis afgeleverd binnen een dag
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
@Pine, heb je die van de ecotools ooit geprobeerd? Ik weet niet hoeveel jij er op jaarbasis gebruikt, maar die van hen kosten 96,5 cent per 100 (doos van 1000 voor €9,65 ex. btw). Behoorlijk prijsverschil en kan bij groot verbruik dus wel eens interessant zijn. Mij bevallen ze erg goed iig.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Wurth schroeven zijn inderdaad niet de goedkoopste ik schaal ze wel in de kwalitatief hoogste groep
Ieder heeft zo zijn eigen voorkeur het werkgemak van een assy schroef is mij het waard om meer te betalen
Is er niet al iemand geweest die alle soorten schroeven naast elkasr getest geeft
Ik heb de nodige soorten in mijn handen gehad maar die van ecotools bijvoorbeeld niet
Dat zou een goed beeld geven en kan je voor jezelf makkelijk bepalen wat je zoekt in een schroef
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.