Welke invalzaag? Festool TS55Rebq of de Mafell MT55 cc

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Altijd weer leuk de vergelijking Mafell Festool, wat dan ook met .......achter de , wordt uitgemolken. Als je gewoon een goede invalzaag zoekt en die op een linaal is te gebruiken dan is er meer dan Festool en Mafell.

Zonder alle kleine verschillen te benoemen en minnetjes en plusjes uit te melken is het verstandiger om je keuze te bepalen met wat je ermee wil en kan doen.

Zoals al aangehaald alleen zaag/liniaal kun je kiezen uit meerdere merken. Kies je voor een systeem dan is Festool de meest vestandige keus. MFT 3, CMS enz.. Zet je deze lijn door dan ontdek je steeds meer mogelijkheden. Bij de keuze van gereedschap hou ik altijd rekening wat heeft een merk in zijn totaliteit te bieden.
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Ok, wat is er dan nog meer te overwegen?

Ik wil plaat/panelen/hout zagen, soms 40mm dik en dat moet ook onder 45graden kunnen. Moet precies op 0 en 45 in te stellen zijn, en vooral gewoon niet splinteren, ofja, een perfecte zaagsnede moet ik hebben, punt. Toch kom ik dan al heel snel op de Festool / Mafell uit...

Makita heeft geen/weinig splinterbescherming aan rechterzijde van zaaglijn, Bosch blauw ook niet...
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Mafell zal ook geen splinterbescherming aan de rechterzijde bieden, bij de voorritsfunctie wordt de zaag immers 0,1 mm naar links gezet, de rechterkant zal gewoon uitsplinteren, als ik het goed heb.
De Makita is ook op een voorritsstand te vergrendelen, maar het zaagblad blijft dan op z'n vaste plek, die zal waarschijnlijk aan beide kanten vd zaagsnede het minst uitsplinteren.

Geniaal zou zijn als in de voorritsstand een zaag heel licht zou zwabberen zodat de voorritssnede beide kanten op 0,1 mm breder zou zijn.:p
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
ik lees net dat de Mafell bij verstek niet op de lijn van de geleiderails zaagt, klopt dat of is dat verwarring? Want dat zou een direct no go zijn voor me..

Bij gebruik op de festoolrails schijnt dat zo te zijn, doordat deze dunner zijn dan de mafellrails. Qua koppelen lijken de mafellrails mij een stuk fijner, maar eventuele (zelfgemaakte) parallelaanslagen zijn bij de festoolrails te gebruiken door de extra breedte en de profilering.
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Je kunt met iedere zaag natuurlijk simpel voorritsen, door 'm niet te diep te laten gaan. Kun je met de Festool dus ook... en heb je aan de rechterzijde splinterbescherming voor de keer dat je dat nodig hebt...

Ik neig behoorlijk naar de Festool!
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Splinterbescherming de blauwe tape van Action. Afplakken en met een scherp zaagblad en het juiste aantal tanden moet het lukken.

Voor plaatwerk vaak het fijngetand zaagblad W48 maar doorgaans zit het universeel zaagblad W28 of het panther 12PW blad erin. Voor trespa laminaat e.d het speciaal blad 48TF.

Bij montage in de cms module de zaagbladen van Ecotools welke je beter niet kunt gebruiken op je linialen want deze bladen zijn iets dikker en halen teveel van je strip af.

Sommige vinden het teveel werk om het zaagblad te wisselen en doen alles met 1 zaagblad. Wil je echter alles uit je gereedschap halen dan hoort dit er gewoon bij.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Heb je veel geld: Mafell
heb je geld: Festool
vind je Festool te duur, dan Scheppach

Op al de rest moet je je niet concentreren. Festool en Mafell: het blijft toch de eeuwige discussie waarop geen correct antwoord bestaat.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Heb je veel geld: Mafell
heb je geld: Festool
vind je Festool te duur, dan Scheppach

Op al de rest moet je je niet concentreren. Festool en Mafell: het blijft toch de eeuwige discussie waarop geen correct antwoord bestaat.

Wil dit graag nuanceren

Kies je voor een goede standalone invalzaag; Mafell, Bosch, Makita ....
Kies je voor een goede invalzaag met een systeem er achter; Festool

Heb je veel geld, geld, weinig geld. Kies verstandig in relatie met wat je ermee gaat doen.

Bedenk wel dat je met Festool uiteindelijk het meeste geld kwijt ben omdat je al of niet in stappen het systeem gaat uitbreiden.
 

fiddy

Actieve deelnemer
9 nov 2014
39
8
Hasselt, België
Heb je veel geld: Mafell
heb je geld: Festool
vind je Festool te duur, dan Scheppach

Op al de rest moet je je niet concentreren. Festool en Mafell: het blijft toch de eeuwige discussie waarop geen correct antwoord bestaat.

Lijkt me toch wat kort door de bocht. Er zitten qua prijs nog verschillende invalzagen tussen de Festool en de Scheppach, die qua kwaliteit en gebruiksgemak wel (veel) dichter tegen de Festool dan tegen de Scheppach aanleunen.

Volgens wat ik lees over die laatste is dat niet meteen een aanrader als je heel nauwkeurig wilt werken (scheve zool, speling op kantelmechanisme, onnauwkeurige instellingen,...), terwijl dat met de Makita of Bosch niet echt een probleem mag vormen.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Met de kennis die ik nu heb zou ik de zaag die je in gedachten hebt, eerst proberen en ter plekke vergelijken met een andere zaag.
Specificaties zijn leuk, de commentaren op dit forum zijn interessant, maar uiteindelijk moet je zelf met de zaag werken.
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
In dit stadium is het voor mij wel belangrijk, ik zoek eerst alles goed uit (ook accessoires en zaagbladen etc) en maak dan een keuze. Misschien wel via internet bestellen en dan ben ik er vrij zeker van dat het goed zit.

Ik leunde toch ook richting de Mafell, maar als die echt geen 40mm platen schuin kan zagen dan is die nutteloos voor me.

Net iets duurder, net iets goedkoper maakt niet uit. 500 euro voor een zaag is veel geld als het net niet is wat je wilt. Dan is 600 euro een stuk beter voor iets wat je precies nodig hebt en ook in de toekomst kunt gebruiken.

Dat Festool duurder is doordat je er zaken bij gaat kopen gaat ook niet op. Die spullen zul je dan toch echt nodig hebben gehad. Dat je bij een ander systeem minder zal uitbreiden is een beperking voor dat systeem. In dit geval dus een pluspunt voor Festool dat je er op door kunt. Hoewel ik me afvraag welke soorten machines ik nog meer zou moeten hebben op de rails/klemmen...
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Als je regelmatig meteen materiaal van 40mm in 1 handeling wil gaan in verstek zagen moet je sowiso niet naar een TS55 of MT55 kijken mijns inzien. Dan zoek je constant de limieten van die 1200w (Festool) en 1400w (Mafell) motoren op. Het kan perfect, maar dan zaag je best eerst 90° en dan je verstek.
Wil je er echt vlot door in 1 keer, dan kijk je beter naar een TS75 en Mafell K85. Een hogere prjisklasse trouwens.
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Dat overweeg ik ook zeker, maar als de Festool meer dan 40mm aankan in 45gr en dat is de max wat ik ga doen, dan is de TS75 overkill... de TS55 gebruik je gewoon waar die voor bedoeld is: had het maar geen zaag moeten worden!
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
351
10
Rotterdam
Festool zaagt ook geen 40 mm diep onder 45 graden.
Specs op de website geven een diepte van 43 mm aan, maar dat is zonder liniaal!
Met liniaal blijft er maar 38 mm over (net nog nagemeten).
 
Laatst bewerkt:

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Oei echt? wat een tegenvaller zeg, daar zou je het ontwerp toch juist op moeten richten zou ik zeggen. Nu haal je iets wat voor kan komen net niet. (40mm is toch vrij gangbaar).

Ai... dan wordt het moeilijk. Of een TS75, of...? jeetje... klopt het trouwens dat de TS55 net vernieuwd is en de TS75 nog niet? Vrees als ik die nu koop dat er op korte termijn een nieuwe uitkomt...
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als ik 40 mm of meer onder 45 graden ga zagen, pak ik liever mijn Malita 5903 met het juiste blad en duw dan tegen een plank aan als geleider. In een keer goed zonder problemen.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
351
10
Rotterdam
TS 55R is al 2 jaar geleden op de markt verschenen.
Er wachten inderdaad meer mensen op een TS 75R versie. Alhoewel de vernieuwingen bij de R-versie nu ook weer niet uniek of probleemoplossend zijn.
De markt voor een TS 75 is veel kleiner en de kans dat Festool dat model gaat updaten is klein. Maar je weet maar nooit.
Het verschil tussen een TS 55 en 75 is kwa gewicht overigens wel erg groot (4,4-6,2kg).
Er is deze zomer ook een TSC 55 uitgekomen, werkt op 1 of 2 accu's en dat werkt erg mooi en het motorgeluid klinkt m.i. mooier dan een TS55R.
Alleen heb je toch nog een stofzak of een afzuigslang nodig. Zonder kan ook, maar dan wordt het weer een stofbende.
En de zaagdiepte blijft hetzelfde als de TS55R.
 
Laatst bewerkt:

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
(40mm is toch vrij gangbaar).

40mm is inderdaad vrij gangbaar. Maar bij veelvuldig gebruikt de pro toch liever zijn formaatzaag... Die invalzagen zijn leuk voor de hobbyist (die vooral 18mm of dunner gebruikt) maar ik ken geen enkele pro die alleen maar een invalzaag gebruikt. Bij veelvuldig 40 mm zagen met zo een apparaat ben je dus wel degelijk de grens aan het opzoeken van de motor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.