Welke invalzaag? Festool TS55Rebq of de Mafell MT55 cc

WR1944

Oud hout
Ik verkeerde in een bijna identieke situatie. M'n Festool TS55 zit in m'n CMS-tafel ingebouwd en dus stond m'n MFT/3 tafel zonder zaag. Maar een losse zaag is toch wel handig als je platen een kopje kleiner wilt maken. Dus moest er een zaag komen die op de Festool rails past. Omdat ik goede ervaringen had met Makita is de keus uiteindelijk op de SP6000 gevallen en na ruim een maand heb ik er geen seconde spijt van gehad. Het voelt even vreemd aan als je de TS55 gewend bent maar de resultaten zijn vergelijkbaar met de TS55. En dat de prijs in Amerika bijna de helft van een TS55 is telt natuurlijk ook mee.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Aan MaartenS (ook) één concrete vraag: hoe bevalt de Mafell? zaagt ie echt zo nauwkeurig en splintervrij als werd beloofd?

Hey whugos,

simpel antwoord, ja en ja.

ik ben me bewust dat voor veel mensen budget een zeer belangrijk deel vormt in hun keuze. Na al jarenlang flink wat gereedschap bij elkaar gesprokkelt te hebben koop ik alleen nog maar kwaliteit (of dat nu bosch blauw, festool of Mafell is, etc.). Ik ben echter gelukkig in de postitie dat ik me de MT5 kan veroorloven (dinkies, dual income -no kids). Wel probeer ik nog steeds een juiste afweging te maken maar gereedschap waar ik de komende 10-20 jaar mee ga werken daar wil ik niet op bezuinigen.

Voor freeswerk heb ik de 1010+CLT26 destijds gekocht na ook een bosch en Dewalt frees te hebben geprobeert en heb daar erg veel schik van.


Voor wat betreft de Mafell, hij is stil, stofvrij, nauwkeurig en splintervrij.
Voor wat dat laatste betreft, ik zaag geknield op de grond, waarbij mijn werkstuk op een dikke plaat MDF ligt. Ik zet de zaagdiepte 1 á 2 mm dieper dan het werkstuk en zaag dus ook in het MDF. Hierdoor werk ik 100% stof- en splintervrij.

Heel belangrijk is ook het inzagen van je lineaal. Ik heb er 2 stuks bij, 100 en 180 ofzoiets. Het inzagen heb ik gedaan door zo'n goedkope meubelplaat te kopen voor in plankendragers, 18mm dik, 200 breed, en 2.40 meter lang ofzo.
Zorg dat je de eerste keer goed aandacht besteed aan de afstelling van de klemmen op je zaag die de geleider vasthouden. Zet deze niet TE vast, maar ook zeker niet te los. Bij mij is de aftekenlijn nu dan ook gelijk aan de zaagsnede.

Normaliter zaagde ik een werkstuk een paar mm overmaats met mijn bosch cirkelzaag waarna ik er een plaat op legde om met een kogellagerfrees de eindbewerking te doen, op de zaagsnede zag je ook de schulpbeweging van het blad zelfs, hier werdt ik helemaal simpel van. Zaag en frees steeds wisselen op de stofzuiger, werkstuk van de vloer (zagen) op de werkbank (frezen), omslachtig allemaal.

Waar ik je wel specifiek naar zou laten kijken is de invalbeveiliging. Je moet met je duim van je rechterhand de schuifknop omhoog schuiven om het blad te laten invallen. Nu ligt het misschien aan mijn veelal geknielde houding (ik beweeg de zaag voor mij langs zoals omschreven) en vind soms dat de slag van die beveiliging wat lang is.
Ik druk de schuif omhoog en wil dan zagen en het blad laten invallen en merk dan dat het blad nog beveiligd is. De schuif moet dan nog iets verder.
Ik had daar liever een drukknop gezien.

Rest nog even Gereedschappro, ik heb nogal wat vragen gemaild aan Sander en hierop snel en vriendelijk een antwoord gehad. Ook telefonisch is hij goed bereikbaar en vriendelijk en neemt de tijd voor je vragen.
Daarnaast heb ik veel aan de invalzagentest gehad. Met die redenen heb ik besloten bij hem tot aanschaf over te gaan. Je kunt de MT55 trouwens op proef krijgen bij hem.

Ik stond enige tijd geleden dus voor de keuze van een invalzaag, ik had blind de TS55R gekocht was het niet voor de invalzagentest, de Mafell kwam daarna iets doordachter op me over. De details uit de test haalden me over om toch voor de rooie rakker te gaan.

Zit je wat lastiger met je budget dan denk ik dat je met de TS55R een net zo goede keus maakt. Zoals al aangegeven worden zaken als zaagbladen vaak vergeten. Ik zaag zelf nog met het standaardblad, veelal in MDF.

Anyway.....ik ben nog steeds heel erg blij met mijn Mafell.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ik had ook het probleem met geen mooie zaagsnede's met mn vorige goedkope invalzaag (scheppach) zodanig dat ik de randen maar na ging bewerken met mn frees. Toen heb ik besloten de beste verkrijgbare zaag te kopen om hopelijk voor de komende jaren nooit meer n betere te hoeven kopen. Zodoende kwam ik op de Mafell, die het op n paar kleine puntjes won van de Festool, met name het koppelen van de rails vind ik ook n plus.

Denk overigens dat als ik EVS zo hoor dat de Bosch voor mij ook prima zou zijn. Maar heb iig geen klachten over de Mafell, hij bevalt tot dusver heel erg, heb nog maar 1 keer last gehad van brand plekken en dat was met 18 mm multiplex onder 45 graden, maar ik was vergeten voor te zagen op 90 graden en ik had net daarvoor per ongeluk n stukje metaal gepakt bij n zaagsnede..
 

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
37
0
Iedereen veel dank voor de reactie in dit forum. Het heeft goed geholpen. Alles afwegend ga ik waarschijnlijk voor de Festool: het merk komt goed op mij over, is door aantal andere winkels aangeraden of niet afgeraden, pijs is hoger dan 'budget', maar nog wel betaalbaar en ik verwacht er prima mee te kunnen zagen. Nog één nachtje slapen en dan hak ik de knoop door.

Nogmaals veel dank en wellicht tot 'ziens' op het forum!
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Het kopen van de Mafell voelt een beetje als het kopen van een Mercedes als je net je rijbewijs hebt.

Ik snap wat je bedoelt. Al moet je in mijn ogen de Festool dan ook als Mercedes zien. Eén van hetzelfde type, met vergelijkbaar vermogen, maar in details verschillend.

Na heel lang wikken en wegen heb ik indertijd voor de Mafell gekozen. Voornaamste redenen waren voor mij toch wel de unieke voorritsfunctie en het wel heel erg eenvoudig wisselen van het zaagblad. (Ik betrap me erop dat ik op het moment van verwisselen van het blad ga denken aan het wisselen van de banden van raceauto's... stopwatch loopt... :rolleyes:). Enig minpunt dat ik noemen kan, is de uitmonding waar de stofzuigerslag in moet. Hoe stijf ik de slang ook naar binnen duw, gaandeweg schiet 'ie er bij mij met enige regelmaat weer uit. Lastig als dit tijdens zagen gebeurt... Dan merk je ook meteen weer hoe belangrijk een goede stof-afzuiging is!

Zou ik hem weer kopen of toch voor Festool gaan? Omdat ik minder dan verwacht met HPL-plaatmateriaal werk heb ik de voorritser nog maar amper gebruikt. Het verwisselen van het blad is steeds weer een uitdaging, maar dan in de meest positieve zin des woords. (A la Formule 1: gaat het lukken binnen 28,4 seconden??? ;)) Voor het overige is het volgens mij om het even. Enige reden om alsnog voor Festool te gaan is dat nagenoeg al mijn andere gereedschap wel van Festool is... De grijs rode systainer staat er dus wat eenzaam bij. Tsja...
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Oceans:
quote:Enig minpunt dat ik noemen kan, is de uitmonding waar de stofzuigerslag in moet. Hoe stijf ik de slang ook naar binnen duw, gaandeweg schiet 'ie er bij mij met enige regelmaat weer uit.
quote

Ik heb op mijn stofzuigerslag een 40 mm rubberen mof zitten, ik denk afkomstig van protool
die past lekker stroef om de stofuitlaat van mijn Erika tafel, en even strak om de mafell MT55 circelzaag, zie ook de bijlagen.
Joep
op een of andere manier zet de site de foto's andersom, het zij zo.

IMG_20140814_153208.jpg

IMG_20140814_153545.jpg
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Dank voor de reactie Joep.

Ikzelf gebruik ook een rubber mof. Deze zit standaard aan de slang van mijn stofzuiger (een Festool CTL 26E AC). Wat mij opvalt is dat jouw mof om de uitstroomopening van de Mafell zit, terwijl de mijne er in schuift. ik zal eens kijken of ik dat ook voor mekaar kan krijgen...
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Dank voor de reactie Joep.

Ikzelf gebruik ook een rubber mof. Deze zit standaard aan de slang van mijn stofzuiger (een Festool CTL 26E AC). Wat mij opvalt is dat jouw mof om de uitstroomopening van de Mafell zit, terwijl de mijne er in schuift. ik zal eens kijken of ik dat ook voor mekaar kan krijgen...

Bij mij exact hetzelfde!!!

MT55 + CTL26.......slangmond gaat in de aansluiting op de Mafell
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
De 27 mm slangen gaan met de mof in de aansluitingen, de 36 mm slangen daarvan gaat de mof over de aansluitingen.
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Ik heb mijn oog ook op de Festool TS55REBQ laten vallen en vind dan deze conversatie.

De voordelen van de Mafell zouden moeten zijn:
- de voorritsfunctie
- zaaglijn-indicatie bij alle hoeken voor wanneer je geen geleiding gebruikt...

Die voordelen streep je toch al snel door? De Festool zaagt splintervrij zonder voorrits, de Mafell dus duidelijk niet volgens de filmpjes. Is in mijn ogen een voordeel voor Festool - want verstand op 0 en zagen. Dan, wie zaagt er in hemelsnaam een verstekhoek zonder geleiding? Juist dan komt alles extra nauw en kun je beter even de tijd nemen om de geleiding in te stellen.

Het ontbreken van de motorrem doet op de filmpjes erg goedkoop aan (maar maakt niks uit)... Nee, ik ben nog niet overtuigd van de Mafell (zonder ze zelf getest te hebben) en zal waarschijnlijk op hele korte termijn de Festool bestellen...
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik heb zelf een TS55 REBQ aangeschaft omdat de meerprijs van de Mafell toch niet opwoog tegen de benefits en ik de rails gewoon kan gebruiken met de OF1010.
En heb er zonder problemen eiken balken van 15x15cm ingezaagd aan beide kanten zodat ik minder met de hand hoefde te zagen.
En dat was dus in de lengte.

Kortom, juiste zaagblad en geen centje pijn :) .
Aan de andere kant, de Mafell blijft wel een ontzettend mooie machine en als ik de keuze opnieuw moest maken weet ik toch niet wat het gaat worden, de Mafell icm. Festoolrails of de Festool icm. rails.
Denk dat de Mafell in zo een combinatie nog best eens zou kunnen winnen.
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Als iemand die beide zagen uitvoerig heeft gebruikt verkies ik de Mafell. Vroeger jaren Festool, nu sedert iets meer dan een jaar Mafell. Hieronder een lijst van mijn persoonlijke bevindingen.

Geleidingslinalen:

Voordelen Festool linialen:
- Standaard T-track aan de bovenkant om accessoires te bevestigen.
- Standaard T-Track onderaan voor klemmen. Vele merken klemmen kunnen gebruikt worden.
- Handige accessoires zoals de zuignap & parallel aanslagen.

Nadelen Festool linialen:
- De anti-splinterstrip komt los na X aantal tijd.
- Vervelend gepriel om de anti-splinterstrip te vervangen. Klooien met lijmresten.
- Koppelen van verschillende linialen duurt langer en moeilijker kaarsrecht te houden eens ze gekoppeld zijn. Je hebt ook een inbus nodig om de schroeven aan te draaien.
- Vervelend dat de hoeken van de rails beschadiging oplopen doordat er geen beschermkappen op het uiteinde zitten.
- Zoals alles Festool mag je veel extra spenderen voor allerlei accessoires die in feite standaard zouden moeten inbegrepen zijn.
- Indien je geen slangeleidings accessoire koopt voor de rail dan hapert de stofzuigerslang constant aan het einde van je rail. En zelfs al heb je dat accessoire, het dekt niet de hele breedte van de rail. Het stroomsnoer komt regelmatig in de T-track te zitten wat heel vervelend is en met tijd de kabel kan beschadigen.

Voordelen Mafell linialen:
- Compacter en handzamer in gebruik.
- Komt standaard met plastic eindbeschermers. Nooit problemen met slang of stroomsnoer.
- De anti-splinterstrip zit in het profiel geklemd en kan niet loskomen. Ook geen geklooi met lijmen en oplosmiddelen om te vervangen.
- 2 T-Tracks onderaan de rail. Eentje aan rechter & linkerzijde. Die aan de rechterzijde laat je toe op smalle werkstukken te klemmen.
- Enorm makkelijk en snel linialen koppelen die altijd kaarsrecht zijn door de manier waarop het werkt.
- Koppel element voor de linealen bewaart gewoon op de rail. Heb je dus altijd bij en raak je minder makkelijk kwijt.
- Koppelen kan zonder schroevendraaier, maar met muntstuk, sleutelbos, vlotje ...
- Apart Aerofix liniaal beschikbaar voor gladde platen. Echt super wanneer je veel plaatmateriaal verzaagt. Festool heeft de Gecko zuignappen, aerofix werkt wel prettiger vind ik. Subjectief, want heb eigenlijk nooit fratsen gehad met de Gecko, maar vertrouw de aerofix toch meer.
- Hoekinstelling verlengstuk voor de rails. Heel snel en makkelijk platen tot 1200mm zagen met een tolerantie van max 2mm. Voor langere afstanden vertrouw ik het niet genoeg.

Nadelen Mafell linealen:
- Geen T-track aan de bovenzijde om accessoires te bevestigen.
- Heeft dunne speciale klemmen nodig van Bosch of Mafell om in de dunne T-tracks te passen. Doordat ze zo dun zijn moet je voorzichtiger zijn bij het klemmen. Ze kunnen makkelijk vervormen.
- Enkel terugslagstop & hoekinstelling als accessoires verkrijgbaar.

Overall:
Ik vind dat Festool meer accessoires biedt en dus meer opties, maar het is meer rudimentair en prielerig. Mafell biedt minder accessoires maar het is beter doordacht en afgewerkt.



Machines:

Voordelen Festool:
- Accessoires! Kan omgekeerd in een CMS module geplaatst worden om een zaagtafel te creëren. Je hebt de MFT werktafel, ....
- Vlakke behuizing zodat je makkelijk tegen de muur kan zagen voor vb. laminaat.
- Anti-splinterblokje voor de afvalzijde.
- Extra handvat bovenaan. Is soms heel erg handig voor vreemde zaagsnedes.
- Losse vervangbare plug-it stroomkabel. Maakt opbergen van de zaag heel pak aangenamer. Indien alles of veel van je materiaal Festool is en je hebt een de kabel aan je stofzuigerslang hangen is dit een heel groot voordeel in ergonomie. Maakt het ook kinderspel de stroomkabel te vervangen als deze beschadigd of versleten is.
- Heel veel info en makkelijk te vinden.

Nadelen Festool:
- Vind het persoonlijk een te zwakke motor ivg met wat ik nu ervaar met Mafell. Heeft soms moeite en werkt dus langzamer.
- Minder makkelijk wisselen van zaagbladen, wat je toch regelmatig mag doen als je met meer dan plaatmateriaal werkt.
- Minder degelijke bouwkwaliteit all-round. Na 1x vallen was mijn zaag uit kalibratie. De Mafell heeft er al 3 gemaakt en geen problemen.
- Overall toch mindere kwaliteit in de zaagsnit tov Mafell.
- Hoekverstelling moet met 2 knoppen gebeuren, eentje vooraan & eentje achteraan. Tevens is ook de indicator minder duidelijk daar deze gewoon onderdeel is van de gegoten bodemplaat. Is iets niet precies.

Voordelen Mafell:
- Bouwkwaliteit. Kwalitatief gewoon beter en robuster.
- Krachtiger motor. Heeft gewoon minder moeite om ergens doorheen te zagen dan de Festool. Consequent dus ook sneller werken. Op het einde van de dag telt dit toch op. Heb de Festool nog weten stilvallen midden de zaagsnede. Nog niet voorgehad met de Mafell.
- Nagenoeg stofvrij. Festool is al heel goed maar Mafell is hier echt nog een duidelijke stap voor.
- Voorritsfunctie. Kan niet genoeg gepezen worden wanneer je met gelamineerde platen werkt. Echt splintervrij! Waar bij Festool nog kleine versplintering waarneembaar kan zijn. Ook de aerofix liniaal is toch wel een handiger en meer robuste oplossing dan de gecko zuignappen van Festool.
- Bladwissel is gewoon kinderspel. De hele behuizing klapt open. Alles makkelijk bereikbaar. Gaat sneller en minder gepriel dan bij de Festool.
- Duidelijker en preciezer hoekindicator omdat deze in een andere kleur is, een apart metalen plaatje met een fijne tip. Tevens verstel je de hoek ook gewoon met 1 knop vooraan.

Nadelen Mafell:
- Accessoires.
- Geen extra handvat voor moeilijke zaagsnedes.
- Geen mogelijkheid om dicht tegen een aanpalend vlak te zagen zoals de Festool.
- Hele slechte website, heel weinig en moeilijk informatie te vinden.


Service & assortiment:

Hier kan ik kort in zijn, Festool is gewoon veel groter dan Mafell. Een veel groter aanbod aan tools, veel meer verkooppunten en servicecenters te vinden. Verder ook veel meer accessoires beschikbaar. Heb je snel iets nodig dan is het bij Festool sneller en makkelijker te vinden. Daartegenover staat wel dat ik Festool service reeds nodig gehad heb en Mafell niet.



Overall:
In onderlinge vergelijking zou ik Festool bestempelen als "meer geschikt voor in de werkplaats" en Mafell als "meer geschikt voor de bouwwerf". Begrijp me niet verkeerd, Festool is perfect werkbaar voor de bouwwerf, en iedereen gebruikt het daar ook, maar om de verschillen tussen beide machines te beschrijven vind ik dat een goede weergave. Mafell werkt makkelijker, sneller en met minder poespas.

Als ideaal voorbeeld, het afgelopen jaar bij mij de Mafell 3x van tafel gevallen op beton en is nog steeds niet uit kalibratie! Heb dat bij de Festool ook enkele keren gehad en 2 van 4 was het bingo. Dan mag je een oude cirkelzaag of in het beste geval een backup uit de bestelwagen gaan halen. Mafell, all-round gewoon robuster en beter bestand tegen de bouwwerf. Sowiso zijn er nu na een jaar relatief weinig gebruikssporen te vinden, bij de Festool was dit na een jaar veel erger gesteld.



Conclusie:
Festool is de veilige, makkelijke keus. Iedereen heeft het, iedereen kent het en je vind het overal. Mafell is kwalitatief op de meeste vlakken beter, sneller en makkelijker in gebruik. Daartegenover staat dat het aanbod duidelijk beperkter is.
 
Laatst bewerkt:

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Nog even een ander nadeel van de Mafell tov Festool.

Als je de mafell MT55 op de mafell-liniaal gebruikt in combinatie met qwas-dogs of iets vergelijkbaars op een MFT dan is er een probleem te zijn met de breedte van de liniaal. De Zaag komt dan tegen de dogs aan waardoor dit niet werkt. Je moet een extra liniaal tegen de mafell-liniaal plaatsen om er geen last van te hebben.
Wanneer je de MT55 echter op de Festool liniaal gebruikt heb je dit probleem niet omdat deze liniaal iets breder is.
Ik gebruik dan ook vaak de festool liniaal icm mijn MT55. Gouden combinatie.
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Daar kan ik wel wat mee, maar ik lees weinig over de kwaliteit van het zagen zelf... Opvallend dat zaken als 'je moet een inbus hebben voor dit of dat' een nadeel kunnen zijn. Het zal er standaard bijgeleverd worden en zoniet dan heb je t bij de hand in de werkplaats. Ik persoonlijk moet dan wat filteren in je voor en nadelen...

over de kwaliteit. Kun je echt niet zonder voorritsen dan? Want als ik de video's zie van de festool is alles splintervrij (ook rechts waarbij de Mafell hier geen provisie voor heeft) en zou je anders niet ook met de festool kunnen voorritsen door simpelweg een lage diepte te gebruiken...

het er enige wat opvalt is dat gereedschappro heel veel tijd en energie besteed aan het omhoogpraten van Mafell en omlaagpraten van Festool, dat valt te erg op. Ik kan de adviezen dan ook niet geheel serieus nemen daardoor en dat is jammer... De Makita en Festool worden in woord vergeleken (toevalligerwijs geen foto's van de resultaten) en dan blijkt de Festool meer te versplinteren bij fineer. Ook na wisselen zaagblad, etc etc. Beiden voorgeritst manueel. Beiden zonder 0,1mm opschuiven. Zaagblad gewisseld etc. Nog verschil. Na zoveel vergelijken en schrijven verwacht ik toch zeker foto's. Het ontbreken daarvan is vreemd. Maar, ik kan dit niet hard maken, is puur onderbuikgevoel. Misschien zit ik mis.

al met al, spreekt de Festool me nog steeds enorm aan. Als ik maar zonder splinters strak kan zagen, die machine wil ik...
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
TonyFeestneus, Beide fabrikanten bieden een proefperiode van 30 dagen. Neem ze allebei in huis en test ze naar hartelust en hou diegene die je het beste bevalt. Simpel toch?
 
Laatst bewerkt:

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Ja. Ach, dan duurt het koppelen maar tien seconden langer. Zolang de zaagsnede maar goed is.

op proef is leuk en misschien wel een optie, hoewel als ik het op voorhand kan beslissen is dat voor de winkelier ook fijner (ben zelf ook ondernemer)...

ik lees net dat de Mafell bij verstek niet op de lijn van de geleiderails zaagt, klopt dat of is dat verwarring? Want dat zou een direct no go zijn voor me..
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Dat is een fabel. De rubberstrip = de zaagsnede.
Wanneer je niet op geleiderail werkt dan verschuift je zaagsnede naar rechts. Maar dat is bij de Festool hetzelfde.
Ook hier heeft de Mafell dan een voordeel want die heeft een zaagsnede indicator die meebeweegt voor het geval je de zaag niet met liniaal gebruikt.
Nuja, een invalzaag los van de liniaal gebruiken vind ik nogal onhandig en doe het zelf nooit, maar het kan. Neem ze gewoon op proef, een goeie dealer maakt daar geen probleem van als ie uiteindelijk een van de machines kan verkopen.
 
Laatst bewerkt:

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Oke, gelukkig maar... en inderdaad, zonder liniaal zou ik het ook niet gebruiken.

Ondertussen vind ik ook enkele nadelen van de Festool. Het anti-splinter-blokje (de groene) is leuk, maar zaag je dus telkens in en is dan alleen nog maar op die diepte of dieper te gebruiken. Dat betekent dat je minstens enkele van die dingen moet hebben liggen voor iedere zaagklus. Als de Mafell niet splintert aan beide zaagkanten (is dat?) dan heeft ie daar een voordeel..

De zaagdiepte van de Mafell is overigens maar 40,5mm bij 45graden. Nu hoop ik dat dat op de rails is (?), want panelen van 40mm wil ik toch zeker kunnen bewerken... Volgens deze pagina: http://www.mafell.nl/fileadmin/media/epaper/katalog_2012_2013_nl/page28.html blijkt dat het 57mm bij 90graden is ZONDER LINIAAL. Dus met liniaal minder, en bij 45 graden NIET geschikt om een plaat van 40mm onder een hoek te zagen... Dan valt de Mafell dus volledig af...
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.