Welke houtsoort/dikte en waar verkrijgbaar.

Charel09

Post veel
10 sep 2014
2.110
1.076
Antwerpen
voor jouw toepassing zou ik voor een spiraal downcut 8mm gaan
kijk ook naar Spetools (bv Amazon), tot nu toe goede ervaringen mee en goedkoper dan CMT

• Leuk
Waarderingen: Kisajera

Kisajera

Nieuw lid
30 dec 2025
24
3
Zuid Limburg
Het hangt ervan af hoe je de frees gaat gebruiken. Met een mal wordt het een kopieerfrees, met een rail en geleider een groeffrees. Wil je de bodem van de groef perfect vlak, is een andere snijvorm gewenst, dwz een frees die ook onderaan vlak freest. Meer info nodig!
Ik zal een houten laten of een recht stuk metaal vastklemmen en daar de frees tegenaan houden. Ik meet dan van het middenpunt freeskopje tot aan rand van frees en op die afstand plaats ik bovengenoemde dan. Ik wil een uitsparing waarin ik de kopsekant van de multiplex plaat volledig in kan lijmen. Het lijk me dus inderdaad belangrijk dat de uitsparing goed recht/plat is zowel aan de zijkanten als onderin

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
558
132
Oss
Het hangt ervan af hoe je de frees gaat gebruiken. Met een mal wordt het een kopieerfrees, met een rail en geleider een groeffrees. Wil je de bodem van de groef perfect vlak, is een andere snijvorm gewenst, dwz een frees die ook onderaan vlak freest. Meer info nodig!
Bij een groeffrees moet je vaker meer dan eens op en neer. Met schijffrees kun je bij minder diepe sponning vaak met een beweging of freesbeweging af en vaak ook iets nauwkeuriger. Althans zijn mijn bevindingen.
Alleen een groeffrees kun je voor meer doeleinden gebruiken. Daarom heb ik een la vol met beitels meeste met andere afmeting of doeleinden

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
558
132
Oss
Ik ben groot fan van de schijffrees. Ik kan er veel sneller mee werken dan een groeffrees.
Ecotools heeft een goedkope set. 7-delige HM schijffreesset online bestellen

En bij aan elkaar sluiten losse veer erin. Heb daarvoor multiplex van 3 en 4 mm zeker voor aansluitingen van platen. Ook bij hoeken. Ik ben persoonlijk ook fan. Is een van beitels of frezen die onder gewaardeerd is in mijn ogen.
En voor sponning dan splintert het ook weinig omdat beitel zijdelings snijd. En bij groef frees moet je up recht of down hebben.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.895
1.368
Omgeving Leiden
Het gebruik van een schijffrees wordt geopperd om de achterwand met de zijwand te verbinden denk ik.
Een groef in de kopse kant van de achterwand en een groef in de vlakke kant van het zijpaneel.
Dan met een veer ( strookje hout ) in de groeven en lijm dan panelen met elkaar verbinden.

De groef in de kopse kant kan je misschien nog wel met de freesmachine uit de hand maken, maar voor de groef in het zijpaneel heb je toch wel een freestafel nodig lijkt me. En eigenlijk werkt het voor beide groeven veel beter met een freestafel.
Of begrijp ik de beoogde toepassing niet goed?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.119
3.874
Gaanderen
Ik werk bijna altijd met de freestafel. Natuurlijk pak ik de kantenfrees om de scherpe kantjes eraf te halen.
Moet ik meters maken en is alles nog uit elkaar dan doe ik ook de kanten op de freestafel.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
558
132
Oss
Het gebruik van een schijffrees wordt geopperd om de achterwand met de zijwand te verbinden denk ik.
Een groef in de kopse kant van de achterwand en een groef in de vlakke kant van het zijpaneel.
Dan met een veer ( strookje hout ) in de groeven en lijm dan panelen met elkaar verbinden.

De groef in de kopse kant kan je misschien nog wel met de freesmachine uit de hand maken, maar voor de groef in het zijpaneel heb je toch wel een freestafel nodig lijkt me. En eigenlijk werkt het voor beide groeven veel beter met een freestafel.
Of begrijp ik de beoogde toepassing niet goed?

Je kunt er ook sponning mee maken. Waardoor het ene deel in andere valt zodat het bij in elkaar zetten veel makkelijker kwa zicht is te zien ipv meten of buitenzijde gelijk houden.
Is een frees met vele mogelijkheden

Kisajera

Nieuw lid
30 dec 2025
24
3
Zuid Limburg
Heel eerlijk zou ik niet goed weten wat te doen met een schijffrees. Wat ik met behulp van het forum in gedachten heb is het op onderstaande wijze te doen. Lijkt me voor de eerste keer misschien ook het “simpelst”. Een freestafel heb ik helaas niet IMG_2674.jpeg

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.119
3.874
Gaanderen
Voor dit werkstuk heb je inderdaad niet veel aan een schijffrees.

Een freestafel is zeker wel makkelijk en hoeft weinig te kosten. Schroef jouw machine onder een plaat (met gat) en klem een rechte lat erop en je hebt een freestafel.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Kisajera

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.