Ik zal een houten laten of een recht stuk metaal vastklemmen en daar de frees tegenaan houden. Ik meet dan van het middenpunt freeskopje tot aan rand van frees en op die afstand plaats ik bovengenoemde dan. Ik wil een uitsparing waarin ik de kopsekant van de multiplex plaat volledig in kan lijmen. Het lijk me dus inderdaad belangrijk dat de uitsparing goed recht/plat is zowel aan de zijkanten als onderinHet hangt ervan af hoe je de frees gaat gebruiken. Met een mal wordt het een kopieerfrees, met een rail en geleider een groeffrees. Wil je de bodem van de groef perfect vlak, is een andere snijvorm gewenst, dwz een frees die ook onderaan vlak freest. Meer info nodig!
Bij een groeffrees moet je vaker meer dan eens op en neer. Met schijffrees kun je bij minder diepe sponning vaak met een beweging of freesbeweging af en vaak ook iets nauwkeuriger. Althans zijn mijn bevindingen.Het hangt ervan af hoe je de frees gaat gebruiken. Met een mal wordt het een kopieerfrees, met een rail en geleider een groeffrees. Wil je de bodem van de groef perfect vlak, is een andere snijvorm gewenst, dwz een frees die ook onderaan vlak freest. Meer info nodig!
Ik ben groot fan van de schijffrees. Ik kan er veel sneller mee werken dan een groeffrees.
Ecotools heeft een goedkope set. 7-delige HM schijffreesset online bestellen
Het gebruik van een schijffrees wordt geopperd om de achterwand met de zijwand te verbinden denk ik.
Een groef in de kopse kant van de achterwand en een groef in de vlakke kant van het zijpaneel.
Dan met een veer ( strookje hout ) in de groeven en lijm dan panelen met elkaar verbinden.
De groef in de kopse kant kan je misschien nog wel met de freesmachine uit de hand maken, maar voor de groef in het zijpaneel heb je toch wel een freestafel nodig lijkt me. En eigenlijk werkt het voor beide groeven veel beter met een freestafel.
Of begrijp ik de beoogde toepassing niet goed?