Welke elektrische zaagmachine (enige instrument, naast frees)?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Die Dewalt zagen schreeuwen de hele buurt bij elkaar. Mijn veel grotere Hammer maakt veel minder lawaai dan zo een Dewalt. Het snerpen van de Dewalt gaat door merg en been (en oorstoppen). Kwalitatief heb ik ook zo mijn twijfels.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
Alle zaagtafels waarover hier gesproken wordt maken veel geluid, wanneer je naar de specs kijkt zijn ze vergelijkbaar. Dewalt maakt niet meer geluid dan de anderen.
Wanneer je gaat kijken naar Hammer of nog duurdere inderdaad veel meer, maar dit soort machines is hier niet relevant.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Die Dewalt zagen schreeuwen de hele buurt bij elkaar. Mijn veel grotere Hammer maakt veel minder lawaai dan zo een Dewalt. Het snerpen van de Dewalt gaat door merg en been (en oorstoppen). Kwalitatief heb ik ook zo mijn twijfels.
Ach ja, als je zo redeneert dan is een CS70 of Erika 85 ook troep....
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Het scheelt al een hoop herrie, als je zaagmachine een inductie motor heeft. Universeel motoren maken nu eenmaal veel meer herrie.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
Het scheelt al een hoop herrie, als je zaagmachine een inductie motor heeft
Klopt, scheelt enorm, maar bij de bouwzagen uit dit draadje kom je die niet tegen.
Inductiemotoren vind je vooral in stationaire machines die groter en zwaarder zijn.
Bij de bouwzagen speelt gewicht een rol omdat ze meegenomen moeten kunnen worden, universeelmotor is lichter ( en de kosten zullen ook wel meespelen)
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Bij mij is een gjerde een bouwzaag. Maar die bosch en dewalt machientjes voldoen voor een hoop mensen prima. Ik verbaas me er alleen over, dat mensen zo'n zaag kopen en er dan van alles bij gaan knutselen. Volgens mij, kan je dan beter met een echte zaag beginnen. Kost uiteindelijk het zelfde, maar een echte zaag doet het over 50 jaar nog steeds.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament en mathieu

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Tuurljk joh, zet je jij Hammer ff lekker achterin om bij Oom Henk een schuurtje in elkaar te gaan knutselen....
Je bent echt appels met peren aan het vegeljjken, alle zagen maken een bak herrie want er zit een zelfde type motor in en die zagen hebben zeer zeker een nut en een zeer breed gebruik.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.238
535
Eanske
ingoogni.nl
Een niet heel goedkope mogelijkheid, scoor op marktplaats een Festool cms zaagmodule en zaag TS55 (er staat er op dit moment een voor E395.-). Bouw die in een zelf gemaakte tafel. Koop er een geleide lineaal bij en je hebt beide mogelijkheden van werken. Nadeel, op termijn koop je er toch een tweede invalzaag voor de lineaal bij.

Dan, zijn er geen zaag"modules" om zelf een tafel omheen te bouwen, zodat je niet naar een "bouwzaag" hoeft te grijpen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Dat probeerde ik dus aan te geven. Waarom niet een knappe zaagmachine kopen en neerzetten? Dan hoef je er niet van alles om heen te knutselen. Je bent aan het eind van de rit het zelfde geld kwijt. Op karwei is zo'n machientje ook heel beperkt. Het is leuk om een plintje of afwerklatje te zagen. Maar als ik bij de genoemde oom henk een schuurtje moet bouwen, dan gaat er een afkortzaag mee en een handcirkelzaag. Afhankelijk van het werk, met een lineaal.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik heb ook zo'n ding er omheen gebouwd, om de simpele reden dat het meerdere functies in 1 meubel heeft, in uitgeklapte staat heel veel extra werkruimte geeft en daarna uit de weg te zetten is. Een stationaire machine geeft mij niet zoveel, al zou ik 'm best willen hebben. En dan heb ik al niet echt te klagen over ruimte. Maar mijn ruimte is nagenoeg vierkant en onder een bepaalde maat is rechthoekig een stuk praktischer en leent zich beter voor stationaire machines. Ik weet t, daar kan je ook wielen onder zetten, maar nu heb ik 3 in 1. Zaagtafel, freestafel en extra werkruimte (en een horizontaal vlak waar zich zut kan verzamelen.. :) )
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Dat probeerde ik dus aan te geven. Waarom niet een knappe zaagmachine kopen en neerzetten? Dan hoef je er niet van alles om heen te knutselen. Je bent aan het eind van de rit het zelfde geld kwijt. Op karwei is zo'n machientje ook heel beperkt. Het is leuk om een plintje of afwerklatje te zagen. Maar als ik bij de genoemde oom henk een schuurtje moet bouwen, dan gaat er een afkortzaag mee en een handcirkelzaag. Afhankelijk van het werk, met een lineaal.
Ach ja, daarom heeft iedere aannemer er 1 achter in de auto...
Als je flexibel wilt zijn met een zaagtafel dan koop je zo'n aannemerszaagje, als je een werkplaatszaag wilt koop je een Hammer. Met 400 euro koop je geen Hammer en oud ijzer is alleen leuk als je ervaring hebt en goed weet wat je doet.
De vraag was naar een klein zaagje volgens mij, misschien daar op verder tenzij de OP opeens van mening is veranderd?
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
De vraag was naar een klein zaagje volgens mij, misschien daar op verder tenzij de OP opeens van mening is veranderd?
Helemaal met je eens.
Valt mij ook altijd op dat op dit forum bij elke vraag van een duidelijke hobbyist uiteindelijk verwezen wordt naar of een zaagmachine uit het stoomtijdperk of een zaagmachine van meerdere duizendjes.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Dus mensen kunnen beter rommel blijven kopen en dan daar weer over klagen? Dat iets oud is wil niet zeggen dat het niet goed bruikbaar is. Al die plastic machines gaan na een paar jaar kapot en verdwijnen naar de stort. Al koop je een LMS voor 200 euro, dan heb je al een veel stabielere zaagmachine, met een zware geleider. En die neemt niet erg veel ruimte in en heeft een inductiemotor.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Dus mensen kunnen beter rommel blijven kopen en dan daar weer over klagen? Dat iets oud is wil niet zeggen dat het niet goed bruikbaar is. Al die plastic machines gaan na een paar jaar kapot en verdwijnen naar de stort. Al koop je een LMS voor 200 euro, dan heb je al een veel stabielere zaagmachine, met een zware geleider. En die neemt niet erg veel ruimte in en heeft een inductiemotor.
Een Dewalt of kloon is zeker geen rommel. Dat het geen 500kg weegt wil niet zeggen dat het niet functioneel of duurzaam is. Het meeste van NL is gebouwd met bouwzaagjes, niet met klompen gietijzer....
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Zojuist zelf de skil gekocht.
Moet zeggen voor 300 euro ben ik onder de indruk...
IMG-20240211-WA0013.jpeg

5cm meranti zonder problemen.

Iedereen heeft een mening...
Iedereen heeft gelijk en ongelijk.
Maar hou het wel redelijk.
Niet Iedereen wil meteen een ding van 500 kilo en niet iedereen wil een bouwzaag.

Maar laat die keuze lekker over aan degene die aan het oriënteren is.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Als je een scherp zaagblad hebt en redelijk spanningsvrij hout dan kan er veel, ook met een kleine zaag. Als er serieus spanning inzit dan krijg je bijna iedere zaag stil.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mijn zaagtafel maakte ook een snerpend gierend geluid bij het zagen, dit was gelijk de helft minder met een fatsoenlijk zaagblad erop (en niet het fabrieksblad).
 

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Misschien wel handig om te vermelden wát je wilt gaan doen of maken?!
Met alleen een bovenfrees kun je niets dus logisch dat je wat andere machines zou willen.
Maar wat wil je ermee maken?
Ik zoek 'n veelzijdige machine die, met weinig expertise, toch wat resultaten kan produceren. Om te beginnen oefenen met basis houtverbindingen. Bv, een nogal ambitieus project: ik wil een raam maken, en dus moet ik een pen- en slisverbinding kunnen maken, een sponning (inkeping over de volledige lengte om het glas in te passen), en contramallen om de lijsten en de onderdorpel op mekaar te laten aansluiten, en de rest is met de bovenfrees te doen (esthetische randjes toevoegen en voor afwatering). Elke machine heeft een specifiek nut natuurlijk en mensen zoals Peter Millard kunnen alles met een invalzaag, maar daar komt steevast tig jigs bij kijken die ik dan ook nog gemaakt moet zien te krijgen. Enfin, ik zoek een machine die beginners toelaat om basisbewerkingen te doen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Ik zoek 'n veelzijdige machine die, met weinig expertise, toch wat resultaten kan produceren. Om te beginnen oefenen met basis houtverbindingen. Bv, een nogal ambitieus project: ik wil een raam maken, en dus moet ik een pen- en slisverbinding kunnen maken, een sponning (inkeping over de volledige lengte om het glas in te passen), en contramallen om de lijsten en de onderdorpel op mekaar te laten aansluiten, en de rest is met de bovenfrees te doen (esthetische randjes toevoegen en voor afwatering). Elke machine heeft een specifiek nut natuurlijk en mensen zoals Peter Millard kunnen alles met een invalzaag, maar daar komt steevast tig jigs bij kijken die ik dan ook nog gemaakt moet zien te krijgen. Enfin, ik zoek een machine die beginners toelaat om basisbewerkingen te doen.
Een kozijn maken is geen basisbewerking voor beginners.
Die budget zaagtafeltjes zijn goed genoeg voor basisbewerkingen, maar je kan niet de kwaliteit verwachten van een duurdere (stationaire) machine.
Een ervaren gebruiker heeft in de regel minder last van tekortkomingen van een machine dan een beginner.
Door ervaring merk je de pijnpunten op en weet je ze te omzeilen, zover als dat mogelijk is.
 
  • Leuk
Waarderingen: N1ls

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.