Welke elektrische zaagmachine (enige instrument, naast frees)?

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Ik heb enkel een bovenfrees en wil een zaagmachine kopen om recht en in verstek, in hoogte afstelbaar, langere stukken hout door te zagen of inkepingen te maken. Kortom, om met één investering een veelzijdig apparaat toe te voegen. Koop ik een cirkelzaag met geleider of een invalzaag? In die 1e categorie heb je al A-merken voor €200, maar in die 2e categorie gaat het al snel om meer dan €600. Is er nog een type zaagmachine die ik over het hoofd zie? Zie door de bomen het bos niet. Of misschien een tafelzaagmachine? Die heb je verrassend genoeg voor zo'n €300 à 400 van de A-merken.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
Wanneer je moet kiezen zou ik zeggen neem eerst een zaagtafel.
Invalzaag met liniaal is vooral handig op plaatwerk en breder hout.
Voor het werk wat jij beschrijft is volgens mij een zaagtafel handiger, vooral ook wanneer het wat kleiner en smaller hout betreft.
Een zaagslede voor het afkorten kun je zelf maken.
Binnen de bedragen die jij noemt heb je bijv. een Metabo TS254M, daar kun je eventueel later nog een eenvoudige bijbehorende schuiftafel bij kopen.
Met een invalzaag kun je qua hoogte tot ca. 55 mm, met een zaagtafel heb je hier ook extra.
 
  • Leuk
Waarderingen: city17

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Dank voor je reactie, erg gewaardeerd. Inmiddels deed ik behoorlijk wat research. Peter Millard denkt er anders over; de invalzaag zou, muv 1 à 2 handelingen (mij niet direct bekend, natuurlijk), beter en versatieler zijn dan een zaagtafel. Voor €150 heb ik een Scheppach met rail van 140 à 160cm en dat zou een degelijk merk zijn (Aldi verkoopt het onder Workzone in het VK). Enfin, ik ben momenteel dus aan het kijken voor een invalzaag tweedehands over te nemen. Als het ding draait en de rail is intact, zou dat moeten lukken, hoop ik. Als iemand een model wil aanraden, shoot!
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
Peter Millard is inderdaad erg handig met zijn invalzaag.
Werkt wel bijna altijd met plaatmateriaal (mdf en multiplex) en op een MFT met allerlei spul van benchdog tools.
En hij heeft toch ook een (Festool) zaagtafel staan.
Qua merk, hij heeft diverse goedkope invalzagen getest, maar ik zie hem toch meestal met zijn Festoool zaag en liniaal werken.
Zou je kiezen voor Scheppach, dan kun je je natuurlijk voor dat bedrag geen buil vallen, waarschijnlijk wel verstandig om dan meteen een paar zaagbladen te kopen, mij bevallen die van Ecotools prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: N1ls

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Dat met een mft lijkt erg handig. Is het ook wel als je het onder de knie hebt. Hoe meer ruimte des te makkelijker gaat het. Het zuiver afstellen en boren van de gaten is niet altijd de eerste keer goed.
Een zaagtafel met loopwagen is naar mijn mening eenvoudiger om snel en nauwkeurig platen op maat te zagen. Ik heb al jaren een festool invalszaag en een mobile mft tafel. Als ik plaatmateriaal zuiver op maat en een grotere hoeveelheid nodig heb dan bestel ik het inmiddels opmaat.
Ik was vorige week bij de Hornbach en zag een makita invalszaag in systainer en de rail stond er naast voor 377 . Dan zou ik geen b of c merk kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: N1ls

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
286
131
55
Luzy Saint Martin
Ik heb enkel een bovenfrees en wil een zaagmachine kopen om recht en in verstek, in hoogte afstelbaar, langere stukken hout door te zagen of inkepingen te maken. Kortom, om met één investering een veelzijdig apparaat toe te voegen. Koop ik een cirkelzaag met geleider of een invalzaag? In die 1e categorie heb je al A-merken voor €200, maar in die 2e categorie gaat het al snel om meer dan €600. Is er nog een type zaagmachine die ik over het hoofd zie? Zie door de bomen het bos niet. Of misschien een tafelzaagmachine? Die heb je verrassend genoeg voor zo'n €300 à 400 van de A-merken.

Misschien wel handig om te vermelden wát je wilt gaan doen of maken?!
Met alleen een bovenfrees kun je niets dus logisch dat je wat andere machines zou willen.
Maar wat wil je ermee maken?
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Mijn ervaring met invalzagen is tot dusver dat ik met festool en makita heb gewerkt. Beiden super machines waar een prijskaartje aan hangt.
Recent had ik er 1 nodig en wilde voor die 1 a 2x per jaar geen €500+ uitgeven aan een makita 18v machine met rail.
Liep ik sporadisch een keer door de Lidl en zag daar voor €80 inc. rail er 1 liggen van Parkside. Nu is Parkside in mijn ogen een hit or mis merk. Ik heb al een paar missers in mijn handen gehad van vrienden (bandschuurmachine, en heatgun) snel kapot etc en niet lekker werken.
Zelf koop ik alles van Makita 18v als ik wat te vernieuwen heb.

Maar de invalzaag van Parkside is een echt hit gebleken. Ik heb hem nu een half jaar en de 1 a 2 keer per jaar wat ik ermee verwachte te gaan werken is nu al een keer of 20 gebleken. Ik pak er steeds meer naar voor plaatmateriaal. Zaagt recht, scherp en doet niet onder voor de Makita en festool waar ik mee gewerkt heb qua zagen.

Maar wel met de opmerking erbij dat het voor hobby matig werk is wat ik hierboven heb geschreven.

Sta je er zoals een bouwvakker elke dag/week meermalen mee in je handen dan is de Parkside een prul. Dan is de kwaliteit merkbaar een heel stuk minder als de bekendere A merken zoals Dewalt, Makita en zeker Festool.

Voor zo af en toe is de Parkside invalzaag een goede machine met alle waar voor zijn geld.
 
  • Leuk
Waarderingen: N1ls

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Eerste zaag is een zaagtafel. Als je geen ervaring met machines heb wil je iets wat niet teveel kunde vraagt. Met een invalzaag kan je veel (met een gewone handcirkelzaag nog veel meer), maar dan moet je wel ervaring en gevoel in je vingers hebben. Een plankje afkorten of in de lengte doorzagen gaat met een invalzaag, maar is niet zo simpel als het vaak lijkt.
Beginnen met een goede tafelcirkelzaag en dan kan je mooi afkorten en schulpen tot behoorlijke afmetingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinusdevos en RVester

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Dank je. Kan iemand een zaagtafel aanraden in hetzelfde prijssegment tot pakweg €400?
Ik zie, in volgorde van prijs:
BLACK & DECKER BES720-QS Tafelzaag 254 mm 1800 Watt
SCHEPPACH 5901308901 HS105 Tafelzaag 2000 watt 255 mm met onderstel
METABO 103152000 TKHS 315C-2,0 WNB Tafelcirkelzaag
METABO 691154000 TS254M Set Tafelcirkelzaag + Onderstel 254 mm 1500 Watt
 
Laatst bewerkt:

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Ik denk de Black&Decker BES720-QS te kopen: staat in promo aan €189 met 36% korting. Kan ik niet voor sukkelen, denk ik dan.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Ik denk de Black&Decker BES720-QS te kopen: staat in promo aan €189 met 36% korting. Kan ik niet voor sukkelen, denk ik dan.
Als je even zoekt en wacht vindt je die dingen voor 50 euro tweedehands en vrijwel ongebruikt. Meer zijn die zaagtafeltjes ook niet waard.
Ik zou op zoek gaan naar een Inca. Oude machientjes maar mits een beetje aandacht zoveel beter dan die goedkope spullen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Willy1973

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Dewalt tefelzahen zijn onovertroffen qua kwaliteit etc.

De dewalt 7485 kost je rond de €475.
De iets grotere 7482 zit rond de €675

De aanslag geleiding is super afstelbaar en maat vast
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Als je even zoekt en wacht vindt je die dingen voor 50 euro tweedehands en vrijwel ongebruikt. Meer zijn die zaagtafeltjes ook niet waard.
Ik zou op zoek gaan naar een Inca. Oude machientjes maar mits een beetje aandacht zoveel beter dan die goedkope spullen.
Je hebt gelijk. Ik vond net, na wat zoeken, toch reviews en het verbaast mij enorm dat die dingen dus niet nauwkeurig zijn en de geleiders wiebelen. Tjah. Ik zoek verder. DeWalt, check. Nog aanbevelingen welkom.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
Dank je. Kan iemand een zaagtafel aanraden in hetzelfde prijssegment tot pakweg €400?
Ik zie, in volgorde van prijs:
BLACK & DECKER BES720-QS Tafelzaag 254 mm 1800 Watt
SCHEPPACH 5901308901 HS105 Tafelzaag 2000 watt 255 mm met onderstel
METABO 103152000 TKHS 315C-2,0 WNB Tafelcirkelzaag
METABO 691154000 TS254M Set Tafelcirkelzaag + Onderstel 254 mm 1500 Watt
Het is prima om om voor jezelf een bovengrens qua budget te bepalen.
Ik zou uit dit lijstje de TS254M kiezen, eventueel niet de set maar met schuiftafel.
Een goede review hiervan vind je op MachineAtlas
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Ik hoor/lees ook veel positieve dingen over Skil 1340AA.
Voor 300 euro lijkt mij het een nette prijs/kwaliteit verhouding.
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Kijk er vooral naar dat de aanslaggeleider aan twee kanten vast zit. Als de geleider maar aan 1 kant vast zit zaag je vaak niet recht en maatvast door de zijdelingse kracht dienen op je zaagstuk geeft tegen de aanslag geleider aan.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
hikoki c10rjwaz, een Dewalt kloon die je met wat geluk voor 400 euro kunt vinden.
Ik heb ermee gewerkt en is een prima, wat betaalbaarder, alternatief dat echt prima is voor de gemiddelde klusser. Goede geleiding en stabiel, dus kun je veilig en nauwkeurig werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.