Welke draaibank?

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Dat klopt. Ik gebruik zelfs alleen maar een platte beitel voor handvaten. Alleen heeft de topic starter er niets aan. Want lang niet elke draaier kan met de platte beitel goed uit de voeten. Dus een beginner al helemaal niet.
Dat merk ik:) Ik heb niet eerder wat met de platte beitel gedaan en wil daar nu echt mee aan de gang. Maar het valt me tegen. En ik bekijk echt genoeg filmpjes op youtube.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.711
2.572
Gaanderen
Dat merk ik:) Ik heb niet eerder wat met de platte beitel gedaan en wil daar nu echt mee aan de gang. Maar het valt me tegen. En ik bekijk echt genoeg filmpjes op youtube.
Ha ha, welkom bij de club. Ik denk dat iedereen dit in het begin heeft. Zorg dat je alleen de onderste helft van de platte beitel gebruikt. Ook een grove regel is dat je niet meer dan 3x de maat van je beitel kan snijden. Dus een beitel van 25mm dan niet meer dan 75 mm inspannen. En als je denkt dat je later wel wat meer kan gewoon proberen, want wat meer kan maar je krijgt heel snel een spiraal.
Zoals henk al aangaf kan je het ook alleen met een voordraaiguts en ook alleen met een vormguts, moet ie wel iets groter zijn. Hele volksstammen doen het inmiddels met HM schrapertjes. Als je de techniek beheerst kan het allemaal. Beheers je de techniek niet (of niet helemaal) dan is schuurpapier je vriend.
 
  • Leuk
Waarderingen: Koos

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Als je de techniek beheerst kan het allemaal. Beheers je de techniek niet (of niet helemaal) dan is schuurpapier je vriend.

Nou Wim, hier ben ik het niet mee eens! Schuurpapier is een van de grootste vijanden…….. al dat stof😇
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.711
2.572
Gaanderen
Als je de techniek beheerst kan het allemaal. Beheers je de techniek niet (of niet helemaal) dan is schuurpapier je vriend.

Nou Wim, hier ben ik het niet mee eens! Schuurpapier is een van de grootste vijanden…….. al dat stof😇
Allemaal een snuifje en het is zo weg.
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Ha ha, welkom bij de club. Ik denk dat iedereen dit in het begin heeft. Zorg dat je alleen de onderste helft van de platte beitel gebruikt. Ook een grove regel is dat je niet meer dan 3x de maat van je beitel kan snijden. Dus een beitel van 25mm dan niet meer dan 75 mm inspannen. En als je denkt dat je later wel wat meer kan gewoon proberen, want wat meer kan maar je krijgt heel snel een spiraal.
Zoals henk al aangaf kan je het ook alleen met een voordraaiguts en ook alleen met een vormguts, moet ie wel iets groter zijn. Hele volksstammen doen het inmiddels met HM schrapertjes. Als je de techniek beheerst kan het allemaal. Beheers je de techniek niet (of niet helemaal) dan is schuurpapier je vriend.
Deze week bij Martien geweest, dat was een leuke kennismaking! Onder zijn begeleiding wat gedraaid met de platte beitel. Vanmiddag op mijn nieuwe Midi Pro zelf gaan draaien met de platte beitel. Dat ging heel erg veel beter dan toen ik posting hier boven typte;-) Ik ben er nog lang niet maar de basis ligt er.
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee en Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.