Welke draaibank?

Jason7353

Nieuw lid
15 nov 2022
5
0
Belgie
Ik ben wat overweldigd door alle opties die er zijn, maar dan vooral door alle clones van chinese makelijk die te vinden zijn onder verschillende namen, de ene al wat goedkoper dan de andere.

Ik wil alleen maar nieuwe handvaten draaien voor mijn houtbeitels en wat ander handgereedschap. Meer niet.
Iemand die mij een draaibank enkel voor dit doel kan aanraden?

Alvast bedankt!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als het er maar een paar zijn, is bij iemand langsgaan verreweg het handigst, denk ik.
Als je houtdraaikennis hebt, kun je handvaten op de allergoedkoopste Ferm draaien. Als je dat niet hebt, is het ook op een dure draaibank lastig.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Jason7353

Nieuw lid
15 nov 2022
5
0
Belgie
Zeer minimale kennis en ervaring, ik dacht ze eerst met de hand te maken, maar draaien lijkt mij zeker een interessante hobby.
Goh, ik heb een hele hoop oude beitels liggen, minstens een 20-tal, daarmee dacht ik ze zelf proberen te draaien. Uiteraard zal dit veel oefenwerk en tijd vergen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Welke draaibank dat is altijd lastig. Ga niet voor de goedkoopste, die zijn meestal niet zuiver. een goede tweede hands is ook een prima keus.
Hier 3 linkjes HBM variabele houtdraaibank - 45 x 30 cm
Mocht je de bank later weer willen verkopen dan krijg je voor de betere banken veel meer terug.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Ga naar hornbach daar verkopen ze nog losse handvatten in verschillende maten , daar kan je geen draaibank
Voor aan schaffen, zelf draaien dan kan je wel mooi zelf een model maken wat je zelf lekker in de hand zit
Tis ook maar net hoe intensief je dat gereedschap gebruikt ,
Of eenmalig bij een hobbyist langs gaan en daar handvatten maken heb je de smaak te pakken dan er een
Aan schaffen,
Dan het volgende wat voor ruimte heb je er voor over
Wat voor prijskaartje hang je er aan,
Ruimte genoeg koop een zware bank gebruikt, voorbeelden van zware banken genoeg op het forum.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Als je alleen maar handvatten wilt draaien zou ik zeker niet meer dan 75-100 euro voor een bankje uitgeven.
Ik zou kijken naar een gebruikt bankje.
Mocht je er meer lol in krijgen, dan kun je altijd nog verder kijken.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Zeer minimale kennis en ervaring.
Ik heb een hele hoop oude beitels liggen, minstens een 20-tal, daarmee dacht ik ze zelf proberen te draaien. Uiteraard zal dit veel oefenwerk en tijd vergen.
Je gaat ons hier toch niet vertellen dat je oude houtbeitels (steekbeitels neem ik aan?) gaat gebruiken om te draaien? LEVENSGEVAARLIJK, alsjeblief niet doen!
 

Jason7353

Nieuw lid
15 nov 2022
5
0
Belgie
Je gaat ons hier toch niet vertellen dat je oude houtbeitels (steekbeitels neem ik aan?) gaat gebruiken om te draaien? LEVENSGEVAARLIJK, alsjeblief niet doen!
Neen zeker niet,
ik bedoelde dat ik handvaten wil draaien voor die oude houtbeitels, ik heb een paar draaibeitels op het oog van Crown of Henry Taylor
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
395
173
Groene Hart
LEVENSGEVAARLIJK, alsjeblief niet doen!
@O Peatey , kun je uitleggen waarom? Is het alleen de langere lengte, zodat je meer greep op de beitel hebt?
Dan zou ik verwachten dat je voor grotere werkstukken ook weer nog langere beitels nodig hebt?
(ik heb niet meer draai ervaring dan met een steekbeitel een as voor een houten deurkruk draaien op mijn draaibankje-met-ingeklemde-klopboormachine....)
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Steekbeitels zijn weliswaar hard maar niet buigzaam of elastisch. Bij een belasting dwars op de beitel kan hij breken met alle gevolgen van dien. Draaibeitels zijn wat verdraagzamer..
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Over het algemeen zijn de gutsen voor schalen en vazen langer. De bedoeling is echter dat je je leunspaan dicht bij het te draaien werkstuk houdt. Hoe groter de oversteek bij beitels en gutsen hoe lastiger voor een beginner. En als je ze gaat gebruiken worden ze vanzelf korter :eek:
Begin zeker niet met vazen en schalen. Leer eerst snijdend draaien. Ga in de leer. En houd in je achterhoofd dat er heel veel verschillende methoden zijn. Welke je ook gaat gebruiken als je het beheerst krijg je met alle methoden een goed resultaat. Het afleren van fouten is veel moeilijker. Het probleem met een beginner is dat hij (of zij) niet of moeilijk kan beoordelen of een gebruikte of een hele goedkope nieuwe draaibank goed is.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
564
@O Peatey Tegen het omslijpen van vijlen tot draaibeitel wordt regelmatig gewaarschuwd. Dat heeft te maken met breukrisico van het voor vijlen gebruikte type gereedschapsstaal. Ik dacht dat voor steekbeitels "taaier" staal wordt gebruikt, waardoor alleen de beginvorm en niet het materiaal een beperkende factor is. Klopt dat niet?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Neen zeker niet,
ik bedoelde dat ik handvaten wil draaien voor die oude houtbeitels, ik heb een paar draaibeitels op het oog van Crown of Henry Taylor
Voor het draaien van handvatten heb je in principe maar twee beitels nodig. Een afruwguts en een platte beitel. Als je de platte beitel goed beheerst heb je zelfs geen schuurpapier meer nodig. Maar de platte beitel heeft zo wel zijn kuren. In onervaren handen (en daar reken ik mezelf ook nog bij) en loopt het wel eens mis.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Dat klopt. Ik gebruik zelfs alleen maar een platte beitel voor handvaten. Alleen heeft de topic starter er niets aan. Want lang niet elke draaier kan met de platte beitel goed uit de voeten. Dus een beginner al helemaal niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament en mathieu

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
De vraag is: indien je ze zelf gaat draaien en dat een plezante bezigheid gaat vinden, of het dan alleen bij het draaien van handvatten zal blijven?

Je zult vast meer willen uitproberen.

Houtdraaien is verslavend.
Wees erop voorbereid, en neem dat mee bij de keuze van een machine.

groeten ,
Ornament
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat klopt. Ik gebruik zelfs alleen maar een platte beitel voor handvaten. Alleen heeft de topic starter er niets aan. Want lang niet elke draaier kan met de platte beitel goed uit de voeten. Dus een beginner al helemaal niet.
Idd. en als je ipv die platte beitel een tamelijk vlak geslepen grote afruwguts gebruikt kun je het ook met alleen die afruwguts - wellicht met een slijpbeurt tussen afruwen en vormdraaien...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.