Welke compressor voor kleine tacker

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik heb de Airpress L6-95 Silent. Ik gebruik hem hobbymatig met een tacker van ecotools. Prima tacker en zeker een prima compressor. Gebruik de compressor verder ook voor het afspuiten/opblazen. Mooi het gereedschap schoonblazen en autobanden opblazen. Ik denk dat een slagmoersleutel te veel vraagt van deze compressor maar de rest gaat prima. En zoals de naam het al zegt is hij vrij stil.Bekijk bijlage 94545
mvg, Boys
Toptoestel (y) Heb hem zelf ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: BoyS

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik ben geen kenner van compressoren, maar als ik het voornamelijk gebruik voor de tacker, dan voegt een groot vat toch niet veel toe? Die voorraad heb je voor een tacker niet nodig. Hij is dus duurder, groter en het duurt langer voordat hij op druk is. Wat zijn dan de voordelen?
Vanmiddag even uitgeprobeerd
Stanley compressor
Makita tacker met 50mm brads in 36mm MPX --> na 6 nagels sloeg de compressor aan om het vat weer op druk te brengen van 6 naar 8BAR. De begindruk was ongeveer 6,5Bar, dus ik denk dat je zo 10-15 nagels kunt schieten voordat de compressor weer aanslaat.
Ik vind het in ieder geval een super apparaat, de tacker dan:)
 

Pascall

Actieve deelnemer
20 mrt 2020
42
15
Enschede
Vanmiddag even uitgeprobeerd
Stanley compressor
Makita tacker met 50mm brads in 36mm MPX --> na 6 nagels sloeg de compressor aan om het vat weer op druk te brengen van 6 naar 8BAR. De begindruk was ongeveer 6,5Bar, dus ik denk dat je zo 10-15 nagels kunt schieten voordat de compressor weer aanslaat.
Ik vind het in ieder geval een super apparaat, de tacker dan:)
In theorie: 0,5 bar op 6 liter is 3 liter lucht. Verdeeld over 6 nagels is dat 0,5liter per nagel. kan je met 12 liter (2 bar op 6 liter) dus zo'n 24 nagels schieten voor hij aan slaat. Van 6 naar 8 bar is 12 liter en met een aanzuigkracht van 180l/minuut kan hij in een minuut de tank 15x bijvullen van 6-8 bar. Je moet dus gemiddeld meer dan 360 nagels per minuut verwerken wil de compressor het niet bijhouden.

Lijkt me in theorie dus meer dan toereikend, maar wellicht is de praktijk toch wat anders.
 

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Ik werk al 4 of 5 jaar bijna dagelijks met de 24 liter parkside compressor. Vorig jaar nieuwe olie erin gedaan en verder altijd probleemloos lopen. Stil is wat anders, dat wel.
Staat in een mooie omkasting en werkt zo super.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.174
870
Ulvenhout
Ik heb vanmiddag de stille 6 liter compressor van Hyundai gekocht. Iets meer dan €100 was ik daaraan kwijt. Ik ben erg benieuwd hoe het me gaat bevallen, al heb ik natuurlijk geen vergelijk.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Zou je een accu tracker kunnen overwegen? (Accu’s heb je misschien al, geen geluid, weinig ruimte in beslag en geen “gek*t” met slangen (die altijd te kort zijn/blijven haken etc.))?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.174
870
Ulvenhout
Nou, ik lees dat deze een afdruk achterlaten op het werk omdat deze vaak ook voor nieten geschikt zijn. Daarnaast, ik heb net de compressor besteld zoals in post #25 is te lezen. ;)
 

Pim Langeweg

Nieuw lid
11 dec 2020
8
0
62
Lekkerkerk
www.handzmade.nl
Ik heb ook de Airpress L6-95 Silent (zoals Boys) met een tank van 24 liter aan vast gekoppeld en meerdere aansluitingen, is stil en kan best wel veel aan en qua prijs zeer redelijk. Is een bedrijf uit Nederland dus als er wat mee is redelijk snel de onderdelen te verkrijgen. Ook belangrijk natuurlijk ;)
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.174
870
Ulvenhout
Vandaag voor het eerst de compressor met tacker gebruikt. De ketel is vlot op druk, ik schat nog geen 2 minuten voordat hij op 8 bar staat. De pinnailer van EcoTools gebruikt erg weinig lucht, ik denk dat ik minstens 30 brads kan schieten voordat de compressor weer aanslaat.
Wat me wel opvalt is dat de brads af en toe scheef door het materiaal gaan, waardoor ze weer naar buiten komen. Ik zet de tacker wel recht op het materiaal, maar de brad buigt af en komt weer uit de plaat. Wellicht ligt het aan de lengte van de brads in combinatie met het materiaal? Ik heb de 35mm mini brads en werk met 18 mm V313 MDF. Dat is een redelijk harde persing.
Misschien moet ik eens 30mm of 25mm gebruiken. Ik merk namelijk ook dat er soms net een klein stukje van de brad voelbaar is. Dat moet je dan weer weghalen met een vijl.....
 

Alex Timmermans

Actieve deelnemer
6 sep 2020
72
16
Ben benieuwd wat daar de oorzaak van is.
Zo heb ik er ooit een bijna in mijn duim gekregen toen ik het werkstuk vasthield.
Ik gebruik trouwens rvs brads.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
De nagels zijn zo dun, dat ze bij weerstand in het hout de weg van de minste weerstand zoeken. Dus buigen en als het ware "afslaan". Eigenlijk hetzelfde als je met een dunne lange spijker hebt die je krom slaat. Alleen heeft de tacker zoveel kracht dat hij de kromme spijker alsnog helemaal in het hout slaat, maar dan dus met een bocht erin.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
De brads zijn vaak erg dun, en dus buigzaam. Ze zoeken de weg van de minste weerstand, en komen daardoor soms naar buiten.
Niet te lange brads gebruiken. Vaak gebruik je brads in combinatie met lijm. Je hebt de brads dan nodig totdat de lijm droog is. Hele lange brads zijn dan niet nodig.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.174
870
Ulvenhout
Precies wat ik al dacht. Ik zal andere brads bestellen.
Ik heb vanmiddag 3 lades in elkaar gezet en gebruik inderdaad ook lijm waarna ik ze met de brads fixeer. Zo blijft alles veel beter op z'n plek dan met lijm, voorboren en schroeven.
Heb onderhand een wekelijkse bestelling bij EcoTools!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.