Welke cirkel of inval zaag met geleidingsrail?

mourningwood

Actieve deelnemer
24 jun 2025
36
5
Woerden
Hi, ik heb gemerkt dat de oude hand cirkelzaag van mijn vader niet voldoende is om lange rechte lijnen te zagen, de zaag loopt vast als ik een balk als geleidingsrail probeer te gebruiken.

Dus ik zoek een zaag met geleidingsrail maar zie door de bomen het bos niet meer.

Welke invalzaag of cirkelzaag raden jullie aan? Zal ik een invalzaag of cirkelzaag nemen?

Hoofddoel is om stukken eiken van 4cm dik door te zagen, stukken van 30 tot 250cm lang, zo recht en precies mogelijk.

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
126
67

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.333
4.301
Het is goedkoper om een nieuw blad op je huidige zaag te zetten. Ook al heb ik een festool met liniaal, ik zaag regelmatig dik hout met een 50 jaar oude cirkelzaag. Gewoon langs een strook trespa, een aluminium stucliniaal of een metselprofiel. Als het maar recht is. Een balkje uit de bouwmarkt is kansloos. Als je zo'n machine zelden gebruikt zou ik het geld voorlopig in mijn zak houden. Als je kan aangeven wat je nu voor zaag hebt en wat voor blad er in zit, kan je ook advies krijgen over een betere keuze zaagblad.

mourningwood

Actieve deelnemer
24 jun 2025
36
5
Woerden
Accu niet nodig. Gewoon het stopcontact in.

Ben verder alleen van plan om het te gebruiken om een meubeltje of 5 te maken.

Die oude cirkelzaag hier doet het prima en gaat zo door het eiken heen, alleen misschien staat die niet helemaal recht in zijn behuizing ofzo? Als ik rechts van de zaag een balk of plank als geleiderail gebruikt loopt de zaag vast. Als ik links van de zaag een plankje gebruikt als geleiderail doet die t wel, maar dan kan ik max een plankje van een mm of 9/10 dik gebruiken want de motor van de zaag hangt daar dan boven.

mourningwood

Actieve deelnemer
24 jun 2025
36
5
Woerden
20260329_144657.jpg20260329_144711.jpg

Dit is de boosdoener, meer weet ik ook niet over deze zaag.
PS als ik recht van de zaag een balk als geleidingsrail gebruik is zelfs 2cm dik eiken een drama.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
5.067
1.418
Riemst
In principe moet iedere cirkelzaag recht kunnen zagen, tenzij het zaagblad scheef zit tov de zool.
Dus eerst even kijken naar het zaagblad. Als je één keer een spijker geraakt hebt kan dat voldoende zijn om het blad te verknoeien. Als je denkt dat het bot is, is het meestal al te laat.
Zijn de tanden brokkelig of beschadigd?

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
710
171
Oss
dan zou ik gewoon voor de Makita SP6000J gaan, goed genoeg voor af-en-toe gebruik

Aangezien het verhaal ts heeft zou je kunnen kijken voor cirkelzaag die ook op geleiderail past . Invalzaag is niet het walhalla.
Maar vermoedelijk is het combinatie van zaag en keer goed instellen.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.333
4.301
Controleer eens of het blad aan zowel de voorkant als de achterkant goed haaks staat ten opzichte van je zool. En controleer of de zool zelf goed vlak is. Vaak verbuigt er iets een beetje als hij een keer valt. Het is geen beul, maar met een scherp schulp blad en wat beleid moet je je hout gewoon kunnen zagen. Omdat je de motor op maximale diepte moet zetten, kan je kijken of je aan een strook 8mm trespa kan komen van een cm of 20 breed.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.521
936
‘s-Hertogenbosch
Dit is een mooi machientje voor een plaatje e roefelwerk boven je macht…. Eiken van 4 cm wordt een ander verhaal.
Gezien de leeftijd van je huidige machine en de aard van je werk , gewoon investeren in een invalzaag op 220 met lineaal en mee leren omgaan.
Als je een beetje handig bent kun je er ook sponningen en groeven mee zagen.
Wil toch iets zwaarders, ga dan gelijk voor een echte handcirkelzaag met een blad van 235 mm en minimaal 2000 watt. Kleiner zijn er ook maar hebben vlug beperkingen qua zaagdiepte.
Het belangrijkste is een scherp en stabiel zaagblad met de juiste vertanding.
Als laatste zou ik je huidige machine een keer nakijken ( of de zool parallel ligt aan het zaagblad) en ook voorzien van een nieuw zaagblad.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.333
4.301
Aangezien je die eiken plank ook met een handzaag prima kan zagen, is het vermogen van zo'n cirkelzaag niet het probleem. Je moet wat rustiger zagen, maar als het blad genoeg zaagdiepte heeft en niet te veel tanden, gaat het gewoon lukken. Mijn festool is in dat opzicht ook onder bemeten. Daarom heb ik een grote ouderwetse cirkelzaag voor alles dikker dan 25mm.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.454
810
Noord-Veluwe / Skåne
Als de machine echt moet gaan werken en je heel langzaam moet gaan zagen, dan ga je grote kans lopen op brandsporen in je zaagsnede. Hoeft geen showstopper te zijn, want je kunt je zaagsnede altijd nog nabewerken. Maar is wel iets waar je rekening mee moet houden.

Een scherp blad met weinig tanden kan helpen, maar het zaagbeeld zal er niet beter van worden. Ook dat hoeft natuurlijk geen showstopper te zijn.

mourningwood

Actieve deelnemer
24 jun 2025
36
5
Woerden
Ja het vermogen van mijn cirkelzaag is het probleem niet. Als ik gewoon vanuit de losse hand zaag gaat ie als een mes door boter.

Maar met een geleider loopt ie vast, heb de indruk dat ie dan net iesjes scheef richting de geleider wil zagen waardoor het hout vanaf de zijkant tegen het zaagblad aan begint te drukken. En dan wil die niet meer.

mourningwood

Actieve deelnemer
24 jun 2025
36
5
Woerden
Maar die richting valt ook niet af te stellen. En om dit nou proberen op te lossen door met een hamer tegen de zool te slaan is ook weer net iets te gek.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
710
171
Oss
Verkeerd of krom spouwmes.

Maakt nij niet wijs dat er merk destijds degelijk gereedschap niet recht gezaagd kan worden. Moet ergens iets niet goed zitten

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.521
936
‘s-Hertogenbosch
Maar die richting valt ook niet af te stellen. En om dit nou proberen op te lossen door met een hamer tegen de zool te slaan is ook weer net iets te gek.
Als het nodig is, waarom niet. Je kunt het proberen met een houten hamer….
Ander alternatief is om de zool vast te schroeven op een plaat en de machine in de richting te wringen.
Soms zitten er schroeven in de zool die de verbinding met het scharnierpunt van de zaag vastzetten. Misschien is hier iets te halen…. Succes

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
336
144
Zaanstreek
mijn festool 55 is inmiddels meer dan 10jr oud en werkt nog als nieuw - maargoed daar betaal je ook voor. Veel van mijn vrienden hebben er verlekkerd mee gewerkt en toen ze het prijskaartje zagen vriendelijk bedankt. Ik heb ze de Makita aangeraden, en om mij heen hebben best veel mensen dat ding. Het werkt allemaal nét even ietsje minder soepel dan de festool maar is helft vd prijs, en al helemaal als je nog een lineaal bij wil kopen.

Makita met 2 linealen 467€
Festool kaal €667

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.