Welke beitels voor houtdraaibank

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Voor het moment ben ik bezig van zelf een hout draai bankje te maken.
Als deze klaar is zal ik dit zeker posten. Beitels heb ik nog niet.
Vermits ik nog NOOIT op een draaibank gewerkt heb wil ik wel raad van iemand die daar ervaring mee heeft.

Mijn vraag is dus, welke beitels moet ik hier voor kopen, en wat heb ik nodig hiervoor.
De bedoeling is van kegels te draaien.
Kan ik dit uit MDF draaien of is deze houtsoort helemaal niet goed?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Mdf is zeker geen fijn materiaal voor houtdraaien.
Neem massief hout, zoals beuken, essen, eiken, prunes enz.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Rossi 46

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Kijk ook eens bij een houtdraaier mee.
Ik weet niet waar je woont, maar er is allicht een houtdraaier in de buurt waar je eens mag komen kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rossi 46

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Je geeft aan geen ervaring te hebben met houtdraaien.
In dat licht zou het verstandig zijn of een cursus te volgen of via een ervaren draaier Instructie te krijgen.
Voor cursus is cursus houtdraaien bij Ronald Kanne op de beste draaibanken in de markt. een goed adres.
Voor een ervaren draaier kun je contact op nemen met secretaris@houtdraaien.com die je een adres kan geven.

M.vr.gr. Jan

Thx Jan, ik ga deze filmpjes zeker eens bekijken op Youtube
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Bedankt voor de tip's al. Ik ga het allemaal eens rustig bekijken qua beitels enz. Heb nog aan aantal weken werk aan het bankje.
 

HenkG

Houdt van hout
24 aug 2013
71
28
Woerden
Joost Kramer in Utrecht organiseert ook houtdraaicursussen. Daar heb ik, met veel plezier, een cursus gevolgd...
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Ik vind het geweldig dat jullie me willen helpen, maar ik ben van Belgie.
Ik zit ook in een rolstoel, en heb het moeilijk om zo ver te rijden. Ik ben wel naar veel filmpjes aan het kijken op You tube.
Ik zal toch ervaring moeten opdoen met zelf eens iets te beginnen te draaien.
 
[QUOTE Ik vind het geweldig dat jullie me willen helpen, maar ik ben van Belgie. ][/QUOTE]
Dat is het vervelende dat veel leden van het forum hun woonplaats niet aangeven. Dat leid dan tot antwoorden of adviezen die verkeerd zijn of tot niets leiden. Ik zie ook niet wat het bezwaar om de woonplaats in te vullen.

M.vr.gr. Jan
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Zoek even naar Vlaamse Houtdraaiers Gilde op www en op Facebook naar Houtdraaiers. Verder naar WillyVanhoutte of Paul Smeets van Timmerveld.be

Je hebt nodig: afruwguts, spindelguts en schalenguts voor de eerste weken draaipret. De maat hangt af van het formaat draaibank/aandrijving maar ik gok op 10 - 16 mm.
 
Laatst bewerkt:

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
Neem eens contact op met de Belgische houtdraaiers. Zij hebben in elke provincie minstens een plaats waar ze maandelijks samen komen. En anders stuu
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Dit zijn de 3 kegels die ik gemaakt heb. Deze worden met carbon bekleed.
20200615_214900[1].jpg
 

Bijlagen

  • 20200615_215706[1].jpg
    20200615_215706[1].jpg
    1,6 MB · Weergaven: 21

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.