Welke (afkort)zaagmachine voor zeer fijn werk?

Alex Timmermans

Actieve deelnemer
6 sep 2020
72
16
Ik moet voor mijn inlijstwerk regelmatig dunne, wit gespoten latjes, afkorten. Latjes van 1,5 x 0,8cm. Fijn werk dus.
En dat moet perfect gezaagd worden daar deze tegen elkaar moeten sluiten in de hoeken (niet verstek). Iedere afwijking gaat natuurlijk een klein kiertje geven.
Met verstekblok geprobeerd maar is niet wat ik wens. Vandaag een metabo afkortzaag gehaald (instapmodel), maar wat een prut....
Ben voor het normale werk een Kapex 120 gewend maar die is te lomp om iedere keer mee te naar mijn studio waar ik het inlijstwerk doe.
Het moet dus iets kleins zijn maar wat wel supermooi zaagt.
Iemand een suggestie?
 

Alex Timmermans

Actieve deelnemer
6 sep 2020
72
16
een japanse trekzaag met het hoogst mogelijk aantal tanden ( 32 tpi ?) zaagt superfijn
je zou wel een verstekblok moeten vinden/maken waarin die zaag geen speling krijgt
Met name dat laatste zal een uitdaging zijn.
Dat was het nadeel van de verstekblok die ik hiervoor had.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
1606939126136.png

zelf heb ik het nooit uitgevlooid, maar je zou zelf een verstekbak kunnen maken door de trekzaak tussen 2 of 4 stukken hard hout te klemmen, waarna je dat hard hout vast zet
een verstekblok is een mooie uitvinding, maar als de zaag erin zwalpt, dan is de snede niet mooi
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
366
159
Eindhoven
Heb je wel eens naar een stans gekeken? Ik gebruik een pneumatische in de werkplaats, wordt strakker dan zagen. Heb glaszetters wel eens met kleine handbediende stansen gezien, weet eigenlijk niet of deze ook haaks kunnen.
 

Alex Timmermans

Actieve deelnemer
6 sep 2020
72
16
Heb je wel eens naar een stans gekeken? Ik gebruik een pneumatische in de werkplaats, wordt strakker dan zagen. Heb glaszetters wel eens met kleine handbediende stansen gezien, weet eigenlijk niet of deze ook haaks kunnen.
Nee, dat is nieuw voor mij.
Het hoeft ook niet haaks! Het komt kops tegen een ander latje te liggen.
 

Alex Timmermans

Actieve deelnemer
6 sep 2020
72
16
Heel goed voorstel, het verstekbakje zelf maken van hardhout.
Dan is dat een perfecte combinatie met een Japanse (trek)zaag.
Maar zijn de gezette tanden van een trekzaag niet wat breder dan het blad zelf? Dan gaat het op den duur toch ook weer wat “zwabberen”?
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Maar zijn de gezette tanden van een trekzaag niet wat breder dan het blad zelf? Dan gaat het op den duur toch ook weer wat “zwabberen”?
Ik neem aan dat het kleine latten voor de lijstjes zijn.
Dan zou ik een zaagje nemen waarvan de tanden niet gezet (= naar buiten gebogen) zijn.
De verstekbak zal dan heel lang mee gaan. eens per tig jaar een nieuwe maken ;-)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Misschien een hele andere kant op, maar zou een plintenschaar een optie zijn? Die zijn bedoeld voor plinten van laminaat. Met een nieuwe (dus scherp mes) valt daar nog behoorlijk strak mee te knippen.
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Misschien een hele andere kant op, maar zou een plintenschaar een optie zijn? Die zijn bedoeld voor plinten van laminaat. Met een nieuwe (dus scherp mes) valt daar nog behoorlijk strak mee te knippen.
Is niet geschikt voor (hard)hout. De plinten zijn doorgaans van supper dun mdf en in het ergste geval, iets wat op papier lijkt ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.