Welk soort hout voor houtsnijden

Arvor

Nieuw lid
6 mei 2019
5
0
Hoi, ik ben een beginnende houtsnijder. Mijn vraag is welk soort hout gebruiken jullie, en waar kopen jullie het??
Ik ben begonnen met oud hout van een steel en van een vuren blok. Moet zeggen dat je flink wat kracht moet gebruiken.
Zit ook aam balsahout of lindehout te denken maar dat is nogal prijzig (€80,voor een klein balkje)en dan moet het ook nog worden opgestuurd.
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Het eenvoudigste is om te beginnen met een stuk vers gezaagd en gekloofd (berken) hout, dat snijdt het fijnst. Naarmate het hout droger wordt is het vaster en harder. Geschikt hout voor houtsnijden is inderdaad linden, maar verder ook kersen, noten, eiken, etc. Lastige houtsoorten zijn warrig van draad, bijv sommige Robinia, of erg hard, bijv tropisch wenge.

Maar wat wil je gaan snijden..
 
Hoi Arvor,

Super, weer een houtsnijder :).
Hout .......iedereen heeft zo zijn eigen een favoriete hout soort. Belangrijk is wat en hoe groot wil je gaan snijden.
Kies een soort die gemakkelijk snijd, Tulp, Linden, Fruitbomen hout , Berk en Wilg zijn soorten die fijn snijden.
Bij bijvoorbeeld Arnhemse Fijnhout handel en ook zeker bij Masave in Zwolle kun je voor een klein bedrag vaak mooie stukjes vinden.
Zelf hout opslaan is zeker een optie. Veel van de door mij gebruikte stukken hout zijn gekregen of gevonden.
Als ze ergens in de buurt bomen kappen of snoeien is het altijd de moeite om langs te gaan.
Vaak als je uitlegt wat je met hout doet vinden de meesten het geen probleem om je een stuk te geven.

Ik snijd eigenlijk alles, als het hout me aanspreekt laat ik me niet door de soort, hardheid of iets dergelijks er van af houden. En ja, ook ik heb nog dat het wel eens halverwege verkeerd uitpakt of helemaal niet lukt...........daar is dan de houtkachel weer blij mee en ben ik een ervaring rijker.
Al doende leert men, zorg dat je het veilig doet. Bescherm je handen als dit kan zeker de hand waarin je het hout vast hebt en zorg voor goed en scherp gereedschap.

Groet Edwin
 

Arvor

Nieuw lid
6 mei 2019
5
0
Hoi Edwin,
wat een mooi verhaal, dank je wel.
goede tip om rond te struinen bij de houtkap en de soorten die je beschrijft.
Ik hoop binnenkort iets hier te kunnen showen.
Ben nu met een wandelstok van een eucalyptusboom bezig, die heb ik geroofd tijdens mijn overwinteren in Portugal. Heb ook een tak van een olijfboom gescoord.
groetjes Arvor
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ha Arvor,

Ik sluit mij helemaal aan bij wat Edwin zegt. Natuurlijk zijn er verschillen en sommige houtsoorten snijden beter dan andere, maar je kunt overal wel iets moois uit halen.
Probeer het gewoon uit en als het niet bevalt kan het de kachel in.
Als je meer ervaring hebt,dan zul je zeker de verschillen gaan herkennen en kun je wat specifieker kiezen voor een houtsoort.

groet!
meron
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
92
Omgeving Alkmaar
Nog niet zo lang geleden ben ik ook begonnen met wat houtsnijwerk. Ik ben zelf gewoon begonnen met wat restjes vurenhout uit de bouwmarkt. Eerlijk gezegd ging dat prima met een scherp mesje. Inmiddels heb ik bij Masave een paar grote stukken linden besteld en ook dat bevalt wel. Die zaag ik dan zelf in kleine stukjes afhankelijk van wat ik wil snijden.

De poppetjes op de foto (hoogte allemaal ca 10 cm) zijn mijn eerste probeersels (in cronologische volgorde en allemaal in verschillende stadia van afwerking :giggle:), waarbij de eerste vier van gewoon vurenhout gemaakt zijn.

15896186074348694497626386510431.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Jose

Arvor

Nieuw lid
6 mei 2019
5
0
Hoi Meron en Joseph, Bedankt voor jullie reacties.
Meron, buxus ook een goede tip.
Joseph, zo,zo jouw snijwerk is al heel mooi.
Zelf vandaag ook met blokjes vuren aan de gang gegaan, maar man dat kost toch wel de nodige kracht. Wellicht hoort dat bij het leerproces. Maar heb er veel plezier in en dat is toch het belangrijkst.
 
Hahaha, ik zie dat Joseph de smaak te pakken heeft :)
Een tak van Taxus zou ook prachtig zijn als je de figuurtjes NIET wilt kleuren, doordat het hout naar binnen toe donkerder wordt geeft dit een mooi contrast. Jeneverbes gaat ook super en ruikt heerlijk.

@ Arvor, ga er van uit dat het echt wel wat tijd kost. Je snijdt niet zomaar even een poppetje of diertje.
Iedereen kent de video's van youtube waarin iemand in 10 minuten een compleet heilig beeld snijdt.

Dat berust mijn inziens niet op realiteit, er zijn wel houtsnijders die snijden in schors.
Ik heb dit zelf ook een aantal maal gedaan met grote stukken Acacia schors. Snijdt makkelijker maar is ook zeker minder stevig of stabiel.
CAM00187.jpg

Groet Edwin
 
  • Leuk
Waarderingen: Jose

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
92
Omgeving Alkmaar
Dank jullie wel, de smaak heb ik zeker te pakken! Hier op het forum staan genoeg mooie voorbeelden van mooie snijwerkjes die inspireren om door te gaan. Vooral de netsuke achtige snijwerkjes vind ik heel erg mooi, maar voorlopig houd ik het nog een maatje groter om te oefenen. Ook de boekjes van woodcarving illustrated zijn leuk en leerzaam trouwens.

Eén ding heb ik inderdaad inmiddels ook wel door. Op de filmpjes van bijvoorbeeld Doug Linker lijkt het alsof zijn hout van boter is gemaakt, zo snel en effectief snijdt hij. Dat is een beetje bedriegelijk en niet echt representatief voor de gemiddelde houtsnijder. Volgens mij heeft die man extreem sterke handen (of omgekeerd, misschien heb ik van mijn kantoorbaan paphandjes gekregen:unsure:).

@ Meron, buxushout dus. Nou dan moet ik daar ook eens achteraan:)
 

zwolle

Nieuw lid
23 mei 2020
2
0
hallo allemaal,
ik ben al een tijdje bezig met houtsnijden, meestal werk ik met vers berkenhout( heb een adres waardoor ik er gratis aan kom) en sinds kort werk ik ook met lindehout( aduis webshop) niet duur en al in mooie stukken gezaagd.
 

Bijlagen

  • hout1.jpg
    hout1.jpg
    62,1 KB · Weergaven: 27
  • hout2.JPG
    hout2.JPG
    98,9 KB · Weergaven: 23
  • hout3.JPG
    hout3.JPG
    42,7 KB · Weergaven: 23

zwolle

Nieuw lid
23 mei 2020
2
0
Hoi, ik ben een beginnende houtsnijder. Mijn vraag is welk soort hout gebruiken jullie, en waar kopen jullie het??
Ik ben begonnen met oud hout van een steel en van een vuren blok. Moet zeggen dat je flink wat kracht moet gebruiken.
Zit ook aam balsahout of lindehout te denken maar dat is nogal prijzig (€80,voor een klein balkje)en dan moet het ook nog worden opgestuurd.
kijk eens bij aduis .nl, op maat gezaagde stukken lindehout en niet duur
 

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Late reactie wel, maar ik vind zelf lindehout fijn om te snijden.
Het hout haal ik gewoon bij de houtzagerij; onlangs nog een plaat gehaald van 240 x 30 x 6 cm.
Kostte iets van 58 euro. Daar kan je heel wat Doug Linker poppetjes of zo uithalen.
Gewoon zagen met de handzaag en mooie blokjes schaven met de handschaaf, dan leer je dat ook gelijk.

O, en hier in de buurt zijn de terreinbeheerders erg gedreven om vogelkers te rooien; dat snijdt ook heel erg fijn. Als ze aan het zagen kun je vaak gewoon wat meenemen als je er even om vraagt.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.