Welk slijp systeem?

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Word er niet echt duidelijker op :p
Tis nou niet iets wat ik na 2 weken wil vervangen als het niet bevalt :)
Maar van de geluiden hier ga ik waarschijnlijk gokken op de tormek.
Ga er in ieder geval nog een nachtje over slapen misschien komt er nog iets op me pad.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Ik heb over dit onderwerp in het verleden wat geschreven.

Titel die je ziet is wat vreemd, maar de link gaat direct naar het bericht..
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Is dat messen slijpen een soort hobby dingetje? In de 40 jaar dat ik mijn eigen voer moet klaarmaken, kan ik me niet herinneren ooit een mes te hebben geslepen .
Zo groot is de stap van beitels naar messen toch niet? Het moet allebei snijden, dus scherp worden gemaakt. En een beitel is nou eenmaal niet zo praktisch om tomaat mee te snijden.
Met een botte beitel kom je niet door (kops)hout heen. Net zo goed, als je met een bot mes knoflook, kruiden of tomaat probeert te snijden ben je gewoon olie of sap aan het persen.
(Maar ja, scherp genoeg voor het doel is voldoende.)

Ik snap wel dat er veel vragen over dit onderwerp komen. Men leert via internet en de overvloed aan informatie en meningen, en het ontbreken van een praktische leermeester, maakt onzeker hoe en waar te beginnen. Het besef dat er in dit geval heel veel wegen naar Rome leiden, is ervaring.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Wie voor een normale bankslijper gaat, of de wat luxere variant van De Houtdraaijerij heeft die op het halve toerental loopt met CBN slijpwiel, zag ik net een mooie oplossing op Pinterest.

jaap

b04b7242d668d2d452a5c4fddd2d0fcc.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.500
961
Riemst
Ik heb een Dreshlermeister met CBN en een schuurband in de werkplaats staan. Slijpen doe ik op molen maar de schuurband is een vaak gebruikte machine. Alle werkjes waar ik anders de slijpsteen voor zou misbruiken doe ik op de schuurband. Dat is afbramen, recht slijpen verf verwijderen, noem maar op.
Mijn messen komen nog niet in de buurt van een slijpmolen of band. Laat staan een aanzetstaal. Een scherp gewet mes is een verademing in de keuken. Van slijphoek lig ik niet wakker. ongeveer goed voldoet prima.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Na nog wat uurtjes youtube word wel bevestigd:
Met een tormek ben je effe zoet als je iets wil aanpassen of een beschadigingen afslijpen.
Met de Sorby je beitels na slijpen op een steen.(of goed koel houden)

Neig nu toch meer naar de Sorby... voornamelijk vanwege het snelle wisselen van de grit.
Keuzes....keuzes...
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Ik heb sinds kort een Sorby. Ik slijp alleen beitels en schaafbeitels, geen draaispul. Is even oefenen, maar werkt na het oefenen als een tierelier. Zelfs het zetten en bijwerken van de secundaire snede gaat prima. Het enige waar ik de steen nu nog voor gebruik is voor het vlakken van de achterkant / weghalen van de braam, want dat durf ik nog niet op de Sorby. Geen idee of dat uberhaupt een goed idee is.

Maar goed, ik ben er blij mee, maar ik heb nog nooit met een Tormek gewerkt ofzo, alleen met stenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Voor diegenen die denken aan de Sorby Pro Edge (heb ikzelf ook, maar is best prijzig): kijk ook eens naar het alternatief van Axminster (de Axminster Ultimate Edge). Ik lees de laatste tijd namelijk met enige regelmaat dat mensen overstappen naar dat model. Dat zal vast ergens aan liggen. Maar ik heb (nog) geen ervaring met die 2e machine, dus ik kan het nog niet uit eerste hand vertellen. Begin volgend jaar ga ik weer naar het VK en kan ik bij een vriend die machine uitproberen. Ben erg benieuwd.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Voor diegenen die denken aan de Sorby Pro Edge (heb ikzelf ook, maar is best prijzig): kijk ook eens naar het alternatief van Axminster (de Axminster Ultimate Edge). Ik lees de laatste tijd namelijk met enige regelmaat dat mensen overstappen naar dat model. Dat zal vast ergens aan liggen. Maar ik heb (nog) geen ervaring met die 2e machine, dus ik kan het nog niet uit eerste hand vertellen. Begin volgend jaar ga ik weer naar het VK en kan ik bij een vriend die machine uitproberen. Ben erg benieuwd.


Effe snel gekeken maar die is zelfs nog duurder dan de Sorby.
Kon ook niet snel vinden wat er nou bij zit.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Effe snel gekeken maar die is zelfs nog duurder dan de Sorby.
Kon ook niet snel vinden wat er nou bij zit.
Wel dat vond ik er ook van en inderdaad moeilijk te zien wat er bij hoort.
Nu voor de hulpstukken eens kijken bij BASt , voorlopig wel in verlof maar meer keuze en echt wel veel goedkoper, en dit zowel voor de Sorby als voor de Axminster
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Wel dat vond ik er ook van en inderdaad moeilijk te zien wat er bij hoort.
Nu voor de hulpstukken eens kijken bij BASt , voorlopig wel in verlof maar meer keuze en echt wel veel goedkoper, en dit zowel voor de Sorby als voor de Axminster

Ik had op de website gekeken maar werd steeds in rondjes gestuurd.
Zal een keer moeten kijken als ie weer actief is.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Na nog wat uurtjes youtube word wel bevestigd:
Met een tormek ben je effe zoet als je iets wil aanpassen of een beschadigingen afslijpen.
Met de Sorby je beitels na slijpen op een steen.(of goed koel houden)

Neig nu toch meer naar de Sorby... voornamelijk vanwege het snelle wisselen van de grit.
Keuzes....keuzes...
Waarom na slijpen op een steen? Je maakt met het Sorby systeem van om het even welke beitel een scheermes
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Wel dat vond ik er ook van en inderdaad moeilijk te zien wat er bij hoort.
Nu voor de hulpstukken eens kijken bij BASt , voorlopig wel in verlof maar meer keuze en echt wel veel goedkoper, en dit zowel voor de Sorby als voor de Axminster
Zag net ze post voorbij komen en heb de 3=2 besteld.
Het is dus de Sorby geworden.
Effe snel 2 beitels uit de hand gedaan kon me er redelijk mee scheren (op me arm ter duidelijkheid :p )
Binnen kort maar eens de rest van me beitels eroverheen halen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.