Welk slijp systeem?

Rdl

Post veel
7 okt 2021
970
397
hilversum
Heb nu redelijk wat steek/draai en schaaf beitels.
Maar ben nu toch wel toe aan een eigen slijp systeem.(nu alles met de hand maar dat word vervelend :p )

Nu heb ik al veel gelezen en gezien maar heb toch nog wat twijfels(weet alleen niet of ze terecht zijn)
Ik neig naar de Tormek t4 met ze 500 verschillende hulpmiddelen die niet allemaal even goedkoop zijn.
Of naar wat ik begreep wat kosten te besparen door de record power hulpmiddelen te gebruiken ervoor.
(heb gekeken naar de record power wg200/wg250 en lees/zie er negatieve reviews over)

Dan nog het type wiel...
De originele nat slijper of de CBN wiel maar dan welke grit 120/280/500?
Gezien de kosten meevallen voor de upgrade en in theorie minder onderhoud ( is ook niet iedereen het mee eens...)

Wil gewoon een systeem wat vrij simpel is in gebruik zonder wiskunde of geluk te gebruiken.
Er zullen heel veel mensen zijn die alles uit de losse pols kunnen slijpen op een machine maar ik wil liever me tijd elders besteden.

Sta open voor suggesties.

B.v.d.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Ik denk dat het een beetje afhangt van het slijpwerk wat je gaat doen. Ga je veel beitels omslijpen, of restaureer je oude beitels, dan gaat de Tormek je niet heel gelukkig maken vanwege z'n langzame loop. Ga je dat niet doen, dan is de Tormek een topaankoop. Ik vind zelf een CBN wiel erg fijn - neemt snel materiaal af maar geeft toch een strak resultaat, en blijft altijd vlak.

Mocht je iets veelzijdigers willen, dan zou je de Koch slijper kunnen overwegen met een CBN wiel. Die van mij komt bij Ronald (de Houtdraaierij) vandaan, werkt perfect voor mijn draaibeitels. Enige minpuntje wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken, is dat het slijpen van mijn koksmessen en dergelijke wat lastig is omdat het slijpwiel ongeveer even groot is als de motor, waardoor je het mes niet lekker over het wiel kunt laten lopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

Rdl

Post veel
7 okt 2021
970
397
hilversum
Restaureren staat niet echt in de planning.
Maar waar zit nou het verschil tussen de tormek en de koch in?
Ze kunnen dezelfde slijp hulpstukken gebruiken.
Ik mis even hoe die veelzijdiger is dan de tormek.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
De Koch draait een stuk sneller en neemt meer materiaal af. Een fijne afwerking krijg je nog steeds met de viltschijven aan de linkerkant. Ronald heeft een mooie vergelijking tussen de verschillende slijpsystemen op z'n YouTube kanaal staan:

 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ik heb zowel de koch als de tormek. De originele tormek steen slijt zeer snel als je hss gutsen slijpt. Het in profiel slijpen (nieuwe hoeken) duurt erg lang bij grote beitels. De koch is van oorsprong een slijppolijstmachine voor houtsnijders. Ik heb hem omgebouwd en er een cbn steen opgezet voor het sneller omslijpen. Hierna meteen op het polijstwiel en klaar. Ook hier kun je eenvoudig de tormek hulpstukken opzetten. Het enige dat ik af en toe mis is de zijkant van de stenen. Mijn cbn stenen hebben geen slijpvlak op de zijkanten. De tormek slijpt ook niet echt snel met een cbn wiel.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Ik heb ze alle drie al gebruikt en voor mij is en blijft de PRO EDGE van Sorby met grote voorsprong de beste. Kan je zowel het snelle iets ruwere werk als zeer secuur en fijn werk mee doen. Mindere hulpstukken bij nodig en veel goedkoper zeker wanneer je ze bij @ BASt besteld
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

Rdl

Post veel
7 okt 2021
970
397
hilversum
Ik heb ze alle drie al gebruikt en voor mij is en blijft de PRO EDGE van Sorby met grote voorsprong de beste. Kan je zowel het snelle iets ruwere werk als zeer secuur en fijn werk mee doen. Mindere hulpstukken bij nodig en veel goedkoper zeker wanneer je ze bij @ BASt
Hoelang doe je ongeveer met een band bij normaal gebruik?
Het verwisselbare band systeem heeft zeker voordelen tegenover 1 vaste grit.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Voordeel ProEdge is dat 'ie heel compact is. Handig als je klein behuisd (bewerkplaatst) bent. Draai de grondplaat om, brede stuk naar achter, en hij staat heel stabiel en het spul met diverse bandjes en hulpstukken past in een draagbaar koffertje dat zo in de kast kan of mee in de auto, op alles voorbereid.
Gebruik bandjes valt mee als je zorgt dat ze droog blijven. Zakje silica erbij en hoes over de machine als hij op de werkbank in de schuur blijft staan. Spuit desnoods wat WD40 op de bandjes als ze zijn volgelopen en borstel ze dan af.
Rechte vouw is inderdaad een nadeel als je tussendoor wet. Draaigutsen gaan sowieso op de slijpmachine dus daar geldt het minder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Voor mij is een bankslijper, met degelijke beitelsteunen , absoluut de eerste keuze.
Persoonlijk heb ik twee Creusens staan - eentje met een CBN wiel en een viltschijf (de beide oorspronkelijke wielen liggen ergens in een kast stof te vergaren), een eentje met de oorspronkelijke witte wielen, met name om boren te slijpen en ruig slijpwerk (schrapers enzo). De Creusen met CBN wiel wordt gebruikt voor houtdraaibeitels en voor het in vorm brengen van schaafbeitels. Hulpstukken: een Veritas slijptafel, een Oneway Verigrind voor gutsen, en homemade hoekmallen om de slijptafel af te stellen op een bepaalde beitelhoek.Scherpen/wetten van beitels en schaafmessen op waterstenen (als ze de juiste vorm heb ben is wetten een fluitje van een cent - het 'weken' van de waterstenen duurt significant langer dan het slijpen van een schaafbeitel...)
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament en Rdl

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Hoelang doe je ongeveer met een band bij normaal gebruik?
Het verwisselbare band systeem heeft zeker voordelen tegenover 1 vaste grit.
Ik gebruik drie banden door elkaar en je moet hard werken om er eentje op een jaar te verdoen. Hangt natuurlijk ook af van hoe goed je ze verzorgd , zoals door anderen ook al aangegeven
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
Interessant topic waar al veel over is geschreven, maar ik lees mee. Zelf ook op zoek naar iets voor schaaf- en steekbeitels, maar ik wil ook mijn keukenmessen er op kunnen slijpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ldehu

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Interessant topic waar al veel over is geschreven, maar ik lees mee. Zelf ook op zoek naar iets voor schaaf- en steekbeitels, maar ik wil ook mijn keukenmessen er op kunnen slijpen.
Waarom zou je keukenmessen op een mechanisch systeem willen slijpen? Of ze zijn zo snel dat je je mes vernacheld hebt voor je 'poep' kunt zeggen, of ze zijn zo langzaam (natslijpers) dat je het net zo goed met de hand op een set waterstenen of een coticule kunt doen - zeker als je je messen elke keer (indien nodig) voor gebruik even slijpt - 2 minuten werk hooguit - dat kan er wel af als je aan het koken bent... In mijn visie is een mechanisch systeem alleen zinvol als je grote hoeveelheden messen moet slijpen - of als je mes echt zwaar beschadigd is; in het laatste geval zou ik een mes denk ik gewoon even wegbrengen.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
Waarom zou je keukenmessen op een mechanisch systeem willen slijpen? Of ze zijn zo snel dat je je mes vernacheld hebt voor je 'poep' kunt zeggen, of ze zijn zo langzaam (natslijpers) dat je het net zo goed met de hand op een set waterstenen of een coticule kunt doen - zeker als je je messen elke keer (indien nodig) voor gebruik even slijpt - 2 minuten werk hooguit - dat kan er wel af als je aan het koken bent... In mijn visie is een mechanisch systeem alleen zinvol als je grote hoeveelheden messen moet slijpen - of als je mes echt zwaar beschadigd is; in het laatste geval zou ik een mes denk ik gewoon even wegbrengen.
Omdat ik er 0 vertrouwen in heb dat ik op een steen uit de hand de juiste hoek kan volgen, en ik weinig tijd/zin heb om dat te leren... Ik vermoed dat je een dergelijk systeem veel sneller onder de knie hebt dan met waterstenen. Als je je messen zou laten slijpen (1 á 2x per jaar schat ik?) dan doet die slijper dat ook niet uit de hand op een steen neem ik aan? Ik ben ook niet zeker van mijn zaak, maar ik weet 1 ding: ik wil scherpe messen. Hoe ik dat ga bereiken weet ik nog niet...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een beetje van allebie... Maar scherpe messen zijn veiliger. Ze schieten niet/minder uit omdat ze niet of nauwelijks van het te snijden materiaal afschieten (probeer maar eens een ui te snijden met een bot mes), en hebben veel minder kracht nodig om ergens doorheen te komen (ook veiliger). Met een echt scherp mes kun je flinterdunne plakjes tomaat snijden - maar dat is puur cosmetisch ;-)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Alles war een snede heeft moet ook scherp gehouden worden en moet regelmatig geslepen en/of afgewet worden.
Tijd steken in het leren slijpen is noodzakelijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.