Welk plaatmateriaal voor een MFT-blad?

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Ik heb besloten een werkbankblad te gaan maken met een blad met 20mm-gaten gelijk aan de Festool MFT.
Het wordt een los blad dat ik bovenop mijn zaagtafel kan leggen (natuurlijk wel als een 'doosvorm' / torsion box dus met verstevigingsribben onderaan), aangezien ik geen ruimte heb voor een (extra) werkbank.
De box zal iets van 60 x 60 cm worden denk ik, dat is een mooi formaat om te hanteren, past goed op de zaagtafel en kan ook nog eens aan een vrij stukje muur gehangen worden...
Ik heb daarvoor de freesmalset van 247Wood besteld.

Welk plaatmateriaal kan ik daarvoor het beste gebruiken? Ik zag dat Dennis (Hooked on Wood) voor zijn werkbank zwart MDF had gehaald bij de Arnhemse Fijnhouthandel, maar dat is (zeker nu met corona) voor mij ff te ver om daarheen te rijden.
Ik heb wel een vlakke plaat WBP-multiplex van 18mm dik liggen. Kan ik die daarvoor gebruiken?
Of toch beter MDF, en zo ja met welke plaat hebben jullie goede ervaringen? Want ik ga er vanuit dat ik niet de standaard (bouwmarkt)kwaliteit MDF moet nemen?

En de onderregels om het blad vlak te houden. Ik zit te denken om aan de buitenzijden een strook multiplex van een cm of 5 breed haaks onder het blad te zetten als een soort kader, en eventueel in het midden nog een. Is dat voldoende of moet het steviger?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Bij mij in de buurt heeft de praxis zwart mdf liggen. Ik ga er vanuit dat dit een betere kwaliteit is, prijs ergens in de 50 euro's. Zelf heb ik 3 tafels gemaakt van merantie multiplex. Deze heb ik nog niet heel veel gebruikt en tot op heden voldoet het prima. De standaard mdf in de bouwmarkt heeft een harde toplaag en de binnenzijde is net zachtboard.
 

macabre

Actieve deelnemer
5 aug 2020
100
34
67
Kollum Friesland
Hier eentje, MDF V313 bij een plaatselijke aannemer (zwart betaald) , hard, groene kleur, zwaar en vochtbestendig. Voor mij MFT blad perfect.
Boren van de gaten adviseer ik UJK parf mk2.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
ik gebruik zelf veel V313 vochtwerend MDF en nooooit meer bouwmarkt MDF, dat is echt slappe troep .

V313 is zwaarder en met meer lijm en harder geperst, heerlijk plaatwerk om te verwerken.

dat is ook in zwart verkrijgbaar overigens

gewoon even googlen op "V313 MDF" en "woonplaats" en je vind wel een lokale houthandel die het kan leveren.

voordat ik een houthandel vond die het verkocht haalde ik het bij een lokale interieurbouwer. Was aleen wat duurder omdat die het op maat zagen ook factureerde. En met "op maat" bedoel ik zo'n plaat in 4 planken raggen zodat het in de auto paste.....geen precisie freeswerk en een zaagplan ofzo ;-)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Er zijn wel wat verschillende soorten MDF, ook vochtbestendige, brandvertragend etc.. Vochtbestendig lijkt me voor een stabiel werkblad ook een goede optie. Ook het V313 wat Maarten noemt staat in het lijstje wat Pontmeyer kan leveren. Maar er zijn vast meer houthandels die goed plaatmateriaal kunnen leveren.

jaap
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Even een update. Uiteindelijk ben ik gegaan voor een plaat 18mm multiplex. Die had ik nog liggen, dus als het over een tijdje blijkt dat het niet werkt, is het alleen een goede oefening geweest.

Omdat ik een mobiel blad wilde, ben ik gegaan voor een plaat van 60 x 60 cm. Als ondersteuning heb ik er aluminium extrusieprofielen 20x40mm onder gedaan om te zorgen dat alles recht blijft. En afgewerkt met 2 lagen Hardwax-olie.
Alleen blijken die aluminium profielen eronder net iets te laag te zijn voor de klemmen die ik heb (Bessey GRT12), ik krijg de klemmen er net niet doorheen zonder de plaat iets op te tillen. Het is maar enkele mm, dus ik ga er nog een latje (eik) onder maken om de plaat een cm hoger van de grond te krijgen.
IMG_0978.jpg

IMG_0981.jpg

Ik heb bij een constructiebedrijf in de buurt ook een stalen variant laten lasersnijden (10mm staalplaat), met hetzelfde 20mm-gatenpatroon. En bij een bedrijf dat lastafels maakt (die in hun uitvoering ook 20mm gaten hebben) een aantal klemmen daarvoor gekocht. Die klemmen zijn dan wel niet zo goed in de houten plaat te gebruiken, omdat er op de gaten in het hout dan teveel zijdelingse kracht komt en de gaten dan uitlubberen en ovaal worden (zo bleek bij een testplaatje), maar ik kan beide platen naast elkaar gebruiken om op te spannen, en de Bessey-klemmen werken natuurlijk ook wel op de staalplaat mocht dat nodig zijn.
IMG_0973.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: baswit en macabre

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Ik heb al zulke klemmen voor in de houten plaat, de Bessey GRT12. Die zijn door de 20mm gaten heen te steken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.