Wat zouden jullie kiezen 3M Versaflo TR-600, Sundström SR500, of nog iets anders?

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.231
649
Noord-Veluwe
Ik heb van de longarts te horen gekregen dat ik mijn halfgelaatsmasker beter kan gaan inruilen voor een volgelaatsmasker, als ik mijn hobby nog veel langer wil uitoefenen. Los van de vraag of dat nu echt zoveel uitmaakt qua filteren moet ik toegeven dat het comfort van mijn oude masker (3M 7500) niet zodanig is dat ik het altijd netjes opzet. In combinatie met een veiligheidsbril en oorkappen is het niet altijd aangenaam dit alles op je hoofd te hebben. Het helpt daarbij vast niet dat ik lang haar heb dat steeds vast komt te zitten in de hoofdband van het masker.

Dus ben ik me aan het oriënteren op een volgelaatsmasker. Hierbij zie ik steeds 2 producten naar voren komen in de lijstjes met "goede" keuzes: 3M Versaflo (ik denk dan aan de TR-600) en de Sundström SR500. Over de 3M kan ik veel informatie vinden en ook veel recensies. Over de Sundström minder. De Versaflo lijkt iets duurder te zijn, maar als het verschil zich vertaalt in zuiverder lucht en/of meer draaggemak, dan is het me dat waarschijnlijk wel waard.

Voordat ik de knip trek dacht ik jullie kennis eerst maar eens aan te boren. Hebben jullie ervaring met dit soort systemen en wat gebruiken jullie het liefste qua veiligheid en comfort?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Ik heb de voorloper van dit model gehad, die best wel comfortabel was. Wat ik daarbij lastig vond dat ik elke keer het motorgedeelte/filter af moest doen als ik de kap af deed. Tegenwoordig gebruik ik de APF 10 evolution van axminster. Het motorgedeelte zit in de helm. Het gewicht van deze APF went heel snel. Het bevalt mij tenminste prima.

M.vr.gr. Jan

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.373
793
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb een kap als deze:

Luchtkap Junior A-VL, voor Compact Air en Airbelt, North | CoolSafety

met een aanblaasunit als deze

Batterij Compact air, North | CoolSafety

persoonlijk ben ik erg blij dat e.e.a. aan een heupgordel hangt, en wat me vooral bevalt is het ruime uitzicht uit deze kap - ook naar onder, naar boven etc.

Ik heb de set bij elkaar gesprokkeld op marktplaats. Vooral de batterijen zijn lastig in goede staat te vinden, en nieuw duur. Ik heb nog een complete set, maar dan omgebouwd naar oplaadbare d-cellen te koop. Als je in de buurt woont, kun je die eens komen passen, natuurlijk.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.231
649
Noord-Veluwe
Ah ja, Axminster. Daar had ik nog niet gekeken. Merci! Op zich ziet die APF10 Evolution er niet verkeerd uit, maar als ik het goed lees reduceert dit masker de deeltjes in de lucht die je inademt tot een tiende. Ik vraag me af of ik dan veel winst boek ten opzichte van het masker dat ik al heb (mits ik netjes ben en dat daadwerkelijk opzet).

Bij de Junior A-VL wordt geen filterklasse vermeld. Dat doet me vermoeden dat ik daar geen erg hoge verwachtingen van moet hebben. Maar daar kan ik me natuurlijk in vergissen.

Wat ik fijn vind aan bijvoorbeeld de Versaflo is dat deze ook geschikt is om gassen te filteren. Dat is niet mijn primaire gebruik, maar ik werk toch wel eens met middeltjes waarbij dit geen overbodige luxe is. Bij het masker dat ik nu heb heb ik daarom ook cassettes die geschikt zijn voor het filteren van dampen.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.231
649
Noord-Veluwe
Ik heb nog niets gekocht. Maar tegen de tijd dat ik iets ga kopen is de kans groot dat het de Versaflow gaat worden. Dat heeft ermee te maken dat ik inmiddels vanuit meerdere hoeken te horen heb gekregen dat dit masker erg goed bevalt. Dat wil overigens helemaal niet zeggen dat Sundström niet goed zou zijn, maar ik kan maar erg weinig referenties uit de praktijk opdiepen betreffende dat masker. Dat maakt het lastig er een goed oordeel over te vellen.

Toevallig liep ik een aantal weken terug tegen iemand aan (figuurlijk dan toch) die werkt in de Rotterdamse haven als inspecteur van scheepsruimen. Zij werken al jaren met 3M Versaflows en zijn daar qua comfort en kwaliteit erg tevreden over. In hun situatie is dat echt wel een dingetje, want die ruimen willen nog wel eens vol hangen met chemische dampen. Soms van de lading zelf, maar vaak ook vanwege troep die in het ruim wordt gespoten om de lading te beschermen tegen ongedierte, schimmels, en andere ongewenste zaken tijdens de reis.

Wat je jezelf echter wel moet realiseren is dat zo'n Versflow-systeem flink in de papieren kan lopen en dat dat waarschijnlijk in grote mate overkill is voor toepassing in een houtwerkplaats. Maar ik ben ook van plan om te gaan spuiten en etsen. Bovendien moet ik noodgedwongen erg zuinig zijn op het deel van mijn longen dat het nog doet. Vandaar dat ik bereid ben een dergelijke investering te doen. Maar de kans is groot dat je met een eenvoudiger, en vooral ook goedkoper, systeem in een houtwerkplaats net zo goed uit bent. Het systeem van Axminster of de Junior, waar hierboven naar verwezen wordt, zou zomaar goed genoeg kunnen zijn voor "gewoon" gebruik.

Rogier1311

Actieve deelnemer
19 okt 2021
52
2
Den Haag
Ik heb nog niets gekocht. Maar tegen de tijd dat ik iets ga kopen is de kans groot dat het de Versaflow gaat worden. Dat heeft ermee te maken dat ik inmiddels vanuit meerdere hoeken te horen heb gekregen dat dit masker erg goed bevalt. Dat wil overigens helemaal niet zeggen dat Sundström niet goed zou zijn, maar ik kan maar erg weinig referenties uit de praktijk opdiepen betreffende dat masker. Dat maakt het lastig er een goed oordeel over te vellen.

Toevallig liep ik een aantal weken terug tegen iemand aan (figuurlijk dan toch) die werkt in de Rotterdamse haven als inspecteur van scheepsruimen. Zij werken al jaren met 3M Versaflows en zijn daar qua comfort en kwaliteit erg tevreden over. In hun situatie is dat echt wel een dingetje, want die ruimen willen nog wel eens vol hangen met chemische dampen. Soms van de lading zelf, maar vaak ook vanwege troep die in het ruim wordt gespoten om de lading te beschermen tegen ongedierte, schimmels, en andere ongewenste zaken tijdens de reis.

Wat je jezelf echter wel moet realiseren is dat zo'n Versflow-systeem flink in de papieren kan lopen en dat dat waarschijnlijk in grote mate overkill is voor toepassing in een houtwerkplaats. Maar ik ben ook van plan om te gaan spuiten en etsen. Bovendien moet ik noodgedwongen erg zuinig zijn op het deel van mijn longen dat het nog doet. Vandaar dat ik bereid ben een dergelijke investering te doen. Maar de kans is groot dat je met een eenvoudiger, en vooral ook goedkoper, systeem in een houtwerkplaats net zo goed uit bent. Het systeem van Axminster of de Junior, waar hierboven naar verwezen wordt, zou zomaar goed genoeg kunnen zijn voor "gewoon" gebruik.
Bedankt voor je antwoord. Ik spuit zelf daarom ook naar z’n masker. Ik ga zelf denk ik voor de sundstrom.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.231
649
Noord-Veluwe
Als je zover bent, zou je dan een review op dit forum willen posten? Ik denk dat daar wel belangstelling voor zal zijn. Niet alleen door mijzelf.

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.412
525
Etten-Leur
Via een Belgische kennis heb ik begrepen dat je die systemen moet passen op je hoofd voordat je het koopt. De Sundstrom past beter bij ‘dikke’ koppen. Van belang lijkt mij verder hoeveel uur per dag of per week je dat opzet; de jsp en Axminster zijn prima voor een vol uur maar gaan knellen op de langere duur.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.231
649
Noord-Veluwe
Ja, dat van dat passen heb ik me ook laten adviseren. Als hoedendrager leek me dat eigenlijk voor de hand te liggen, maar in deze tijd van online kopen is dat inderdaad iets wat er nog wel eens bij in wil schieten. Goed dat je het hier even expliciet maakt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.