Wat zijn jullie winterprojecten

tuoh

Oud hout
Nou, mijn komende winterwerk, als ik tenminste zo lang kan wachten, word het bouwen van een "lijnbaan" Een toestel om 3strengs touw te vervaardigen:D
In mijn hoofd is het toestel al tot wasdom gekomen, nu word het tijd voor het tekenwerk. Alle tandwielen ga ik in zelf gelamineerd hout vervaardigen(3 lagen). De middenlaag word radiaal geschikt ten opzichte van het center, als buitenlagen ga ik vermoedelijk Beuken of Berken triplex gebruiken, tenzij ik opteer voor 2 buitenlagen in zelf samengesteld triplex uit Afzelia. Dit gaat afhangen van de afmeting van het grootste tandwiel. Hier gaat Autocad wel raad brengen.

Beide constructie's worden in zwaar Grenen gebouwd, voor de binnenlaag van de tandwielen voorzie ik sowieso Afzelia. Enkel de assen en de haken worden in geblauwd staal vervaardigd.
De constructie's worden ook opgesloten met houten wiggen, analoog aan de trapdraaibank. Het ding gaat ook menigmaal op reis moeten, daarom de nood aan snelle op- en afbouwtijden.
Qua uitstraling moet het een broertje worden van de trapdraaibank, de afwerking word dus semi laat middeleeuws:D

Voor diegenen die het nu "in Keulen horen donderen" wat plaatjes van een dergelijk toestel uit onze collectie. Het is niet de uitvoering met het grote wiel. Dat is wel heel imposant, maar ergonomisch is het een nachtmerrie.

Het kleinere toestel daarachter is heel wat gebruiksvriendelijker. Mijn ontwerp is van dit voorbeeld afgeleid, maar het word zeker geen klakkeloze (Chinese) copie.

Mvg,

André


CIMG0884.jpg
Het hoofdbestanddeel, zorgt voor het torsen van de strengen.



CIMG0885.jpg
En het staartstuk, je touw moet ergens aan vasthangen;)
Bij het samendraaien van de strengen verkort de lengte, dit deel is dus verschuifbaar.
Dit deel word geballast met gewichten, deze gewichten bepalen hoe vast het touw geslagen word.
 

tuoh

Oud hout
Achter zo'n machine stond Michiel de Ruyter? In z'n blauw geruite kiel?

Klopt, als we de kronieken mogen geloven toch, maar of ie een geruite kiel aanhad durf ik te betwijfelen. Dat zal eerder een "pamper" geweest zijn denk ik, en met een flinke snotneus.
De man is op tien jarige leeftijd aan boord van een schip gestapt en heeft daar carrière gemaakt zoals we (allemaal) weten, veel touw zal die dus niet gedraaid hebben.

Maar als ik er volgend jaar zelf achter sta ga ik al eens een admiraalsuniform aanpassen, je weet maar nooit:D


Mvg,

André
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Volgens het liedje had ie een blauw geruite kiel aan. De ganse dag. :)

Maar mooi project en zal zeker weer een interresant verslag worden.
 
A

Athanor

Guest
Ik heb vorige week een kuub hard maple bij Hayo van de Akkrumer Houthandel gehaald voor mijn winterprojecten. Dat ligt nu te wachten op de verwerking. Ik ga daar nieuwe bedden van maken, een boekenkast voor op onze vide en een aantal nieuwe vensterbanken in onze woonkeuken. Als er voldoende overblijft, denk ik ook nog aan een dekenkist. Verslagen volgen t.z.t.

Fons

De partij hard maple in mijn werkplaats wacht op mij om deze winter verwerkt te worden.
IMG_0531.jpg
 

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
Vindt het zeer leerzaam al die projecten die jullie gaan doen.
Mijn project deze winter wordt mijn nieuwe huis. Kunnen jullie volgen op http://villamooijalmere.blogspot.nl/
Heb al een foto geplaatst van een van de houten wastafels die ik gemaakt heb voor de beneden badkamer. moet er ook nog een gaan komen voor boven.
Verder Ga ik de trap zelf maken, of te wel samen met een van de bouwers. Dan moeten er diverse kasten komen, relingen etc. maar denk dat het project huis wel wat verder gaat dan de winter.
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Voor de komende tijd staat er een eiken keukenblok (zonder wasbak) gepland voor in mijn tuinhuis, een grenen bank met rieten manden, een steigerhouten kast, een notenhouten halkast voor het opbergen van schoenen en bijbehorende kapstok en verder een noten-kistje voor mijn vrouw en alles wat verder nog op mijn houtpad komt.....en........... het opruimen van mijn werkplaats.
Dus nog werk genoeg!!!
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik heb net een lijstje opgekregen van mevrouw mijn echtgenote:

- Alle kozijnen en deuren op de tweede verdieping in de door haar gewenste kleur schilderen (ik háát schilderen)
- De schuifdeuren in onze woonkamer afwerken en in de door haar gewenste kleur schilderen (Schilderen vind ik dus níét leuk)
- De keuken die ik drie jaar geleden geplaatst heb eindelijk afwerken en het plafond ter plaatse in de door haar gewenste kleur schilderen (Ik het een pesthekel aan schilderen)
- Een soort reuzeschilderij ontwerpen van hout waarop cq waarin allerhande lampjes en "leuke dingetjes" (klinkt wazig maar ik zal tzt hier wat foto's plaatsen) en het geheel in de door haar gewenste kleur schilderen (had ik al gezegd dat ik schilderen niet leuk vind?)

Enfin, werk zat dus. Tussen de opgedragen klussen door blijf ik intussen vrolijk draaien, als ik tenminste mijn draaibankje weer goed gerepareerd krijg EN het niet te koud is in mijn schuurtje.

Groet, Rob.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een geweldige leuke post is dit! Zitten we eens een keer aan de voorkant van de projecten, die meestal pas op het forum verschijnen als ze half of helemaal klaar zijn. En ook erg inspirerend al die plannen! Het wordt voor mij ook weer hoogtijd wat in de werkplaats te gaan doen, er ligt een stapel wenge voor en 3 tal lagen kasten, wat balken voor en rietveld stoel, en er moeten nog 2 gewone lekker zittende stoelen komen, uiteraard een paar kistjes.....
Was van plan om in china een titanium fietsframe te kopen en een oudere fiets daarmee te voorzien, maar net vanmorgen besloten om dat niet te doen en eigenlijk wil ik graag een houten fietsframe maken, zoals die van Renovo, ik blijf dat wel zo gaaf vinden. En na dat besluit lees ik al jullie plannen hier en wordt ik nog enthousiaster. Misschien maar even een tijdje op de bank zitten, zodat dat weer wat weg trekt :).

jaap
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
ik heb een nieuw huis gekocht, uit 1938, vrijstaand, met 610m2 grond.. garage van 3x10mtr.. 19 nov krijgen we de sleutel..
6 weken vlammen om het huis naar onze smaak te maken.. huiskamer voorzien van voorzetwanden, nieuwe elektra, stucwerk en Janus 9 kachel.
Keuken voorzien van tijdelijke ikea keuken, van vrienden gekregen 7 pits smeg met oven, eigenemaakt betonblad omdat we over 2 jaar willen aanbouwen
en dan de hele keuken willen herzien. ook moet de eletra in de keuken worden herzien en moet er een verlaagd gipsplafond geplaatst ivm brandveiligheid.
verder zit er nu een veranda aan het huis gebouwd met een zwembad, maar omdat deze overkapping het huis donker maakt aan de achterzijde wil ik deze gaan
verwijderen, net zoals het zwembad aangezien we dit toch nooit gaan gebruiken.

de slaapkamers en de badkamer worden nagelopen een opgeknapt waar nodig..

en nu het belangrijkste. De garage!.. Ik beschik momenteel over een werkplaats van 75m2.. Maar omdat ik deze huur, en tot realisatie ben gekomen dat ik deze oppervlakte
niet volledig benut, heb ik de beslissing gemaakt om de huur op te zeggen en mijn werkplaats te gaan vestigen in onze nieuwe garage..

Nu moet daar natuurlijk het nodige aan gebeuren: nieuwe deuren, en kozijnen, dubbel glas, betonvloer, betonvloer egaliseren, ketel voor verwarming en warm water garage,
keukenblokje plaatsen, scheidingswand plaatsen met deur zodat er een aparte opslag/voorraad ruimte ontstaat voor o.a. verf en epoxymiddelen, huisraad en huisdiervoedsel, en het keukentje. Verder wil ik het dak van binnenuit isoleren en de elektra en verlichting aanpakken..

vervolgens moet de ruimte helemaal ingedeeld worden om als werkplaats gebruikt te kunnen worden. Dus ik moet een zaagtafel maken voor mijn Festool Kapex, een werkbank,
en een kastenwand voor alle gereedschappen en systainers, en een wandrek om materiaal op te kunnen slaan.. Maar, dan wordt 30m2 toch wel heel klein allemaal, dus moet ik heel creatief gaan zijn, maar daar heb ik alleen maar heel veel zin in..

Van het voorjaar wordt de buitengevel gestraald, stenen en voegwerk herstelt waar nodig, en vervolgens geimpregneerd. Als laatst wil ik het huis dan rondom schilderen en tot slot beginnen we vol frisse moed aan de tuin en oprit.(3 auto's)..



Al met al een prachtige klus, waar nog heel veel werk/tijd/geld in gaat zitten.

Gr rick
 

wood-butcher

Nieuw lid
30 jul 2012
5
0
Belgie
Voor mij: hetgeen waar mijn vrouw mij het meest de oren van de kop zaagt dat zus of zo nu nog niet klaar is... Ik beoefen urgentie-houtbewerking, meneer! :cool:
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Mijn schuur is 12 x3,5 m, dak 5m breed dus een afdak van 1,5 m. De schuur is ook in gebruik voor de huis, tuin en keukendingen die jij opnoemt.
Ik vind de ruimte krap voor een werkplaats, vooral bij grotere werkstukken, t'is ook niet zo dat ik alle weken in de schuur een werkstuk maak, maar om professioneel werkstukken te maken vind ik de ruimte niet meevallen. Hoop natuurlijk dat je weer een mooi filmpje maakt van je werkplaats, misschien kan ik nog ideen op doen:)

Mijn schuur staat op 40 cm vd erfscheiding= schutting, en 1 van de dingen die ik deze winter wil doen is daar een houtstek van 5 lang maken, voor plinten, beleglatten en plafondlatten. Die kant vd schuur is helemaal uit het weer, wil een helemaal dichte bak maken van 1m hoog en 35 cm breed met verschillende tussenbodems. Bedoeling is dat hij aan de muur komt te hangen, en ongeveer gelijk met de bovenkant van de schutting zodat de buren hem niet zien.

mvg, Bjorn
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
002.jpg

dit is het kavel.. ik zit er over te denken om de schuur misschien een meter te verbreden over de hele lengte,
maar hier ben ik nog niet over uit.. ik ga denk eerst kijken of ik het red met deze oppervlakte..
het is ook wel weer een uitdaging om deze ruimte praktisch te gaan benutten, en het zal vast op een aantal
creatieve oplossingen aankomen..

ik ga de verbouwing van de garage, en ook van het huis zeker op foto's vastleggen, en er gaat ook zeker een
filmpje komen over de werkplaats..
momenteel ben ik bezig met een filmpje over het maken van een tuinpoort met de Festool domino XL.. erg leuk..
nog een week of 2 en dan is ie af..

gr rick
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
oja, kavel 1474 en kavel 1490 zijn 1 kavel geworden.. en de 2 huizen zijn ook samen gevoegt.. de 'aanbouw' die op de tekening staat is niet meer aanwezig..
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Mijn winter project word het herstellen van houtrot en daarnaast gelijk wat verdere onderhoud plegen aan het informatie kastje voor de verenging van historische schepen en daarnaast ook nog een luiken kap vermaken voor die zelfde schepen
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Vele projecten dus haha, altijd leuk om te horen :D
Echt veel winter hebben we gelukkig nog niet gezien, naja vind het niet zo koud, sneeuw en ijs :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.