Wat voor uitholbeitel?

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Ik heb een stel stukken Robinia en ik had het idee te proberen om een vaas te maken, dus het langshout uithollen tot zo'n 15 cm. Daarvoor wil ik een uitholbeitel aanschaffen.

Waar voor andere draaibeitels een behoorlijke consensus lijkt te zijn bereikt qua profielvorm en snede is dat bij uitholbeitels nog niet zo. Ik zie dat er verschillende systemen op de markt zijn: er zijn er met ringbeiteltjes, en daar kan of kan niet een soort messing glijzool bij horen. Er zijn er die met HSS plaatjes werken en ook die met hardmetalen ronde schijfjes werken waar wel of niet een messsing spaanbreker op kan zitten.

Vraagje: welke variant zouden jullie aanraden voor een beginner met een draaibankje met beperkte capaciteit?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Vraagje: welke variant zouden jullie aanraden voor een beginner met een draaibankje met beperkte capaciteit?
Normaliter zou ik antwoorden: ik ben tevreden met mijn Oneway Termite, maar specifiek voor de combinatie beginner en draaibankje met beperkte capaciteit zou ik denk ik gewoon met een niet al te grote schalenguts beginnen...
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Kleine draaibank en nog niet zoveel ervaring met uithollen: dan kan ik je uit eigen ervaring deze aanraden:
Hope HW Midi Ausdrehstahl.
is nu even niet verkrijgbaar. Waarom deze? Een snijplaatje van 8 mm rond, die onder een hoek van 45 graden tegen het handvat is gemonteerd. Handvat is vierkant dus die ligt altijd stabiel op je beitelsteun. 8 - 10 cm uithollen gaat prima. Verder kan ook maar dan heb je al wel behoorlijk wat vibratie. Naar mate je mogelijkheden groter worden, kun je dan naar de grotere uitholbeitels kijken van de diverse fabrikanten. Ik woon in Steenbergen, je bent van harte welkom als je eens wat wilt proberen voordat je besluit om iets aan te schaffen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.552
Gaanderen
Ik ben begonnen met uithollen met de rolly munrow mini hollower. Ik denk niet dat deze er meer is Hier een opvolger Wundercutt 10 Rolly Munro - De Houtdraaierij nu met tungsten tip..
Voordeel is dat er een soort begrenser opzit waardoor je nauwelijks happers kan krijgen.
Je kan ook prima uit de voeten met een schalenguts en een schraper. Neem een schraper met negative rake
Geven ook nauwelijks happers. Als je guts of beitel vastslaat is er meestal een flink stuk uit en dat is op het eind haast niet te herstellen. Haak en ringbeitel vragen een stuk meer ervaring.
Begin eerst met iets kleins en ga zo verder. 15 cm uithollen is niet echt iets voor een beginner.
Je kan ook uithollen met een hm schrapertje wij vinden dit een beetje valsspelen en je leert dan niet snijdend draaien maar het eindresultaat is gelijk.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Je kan ook nog een beetje meer valsspelen en eerst een gat boren met de grootste fostnerboor die je heb en die je draaibank aankan. Als je kan vertrekken vanuit een geboord gat, gaat het uithollen een stuk gemakkelijker. Ik gebruik deze snijplaatjes op een zelfgemaakte drager.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.552
Gaanderen
Je kan ook nog een beetje meer valsspelen en eerst een gat boren met de grootste fostnerboor die je heb en die je draaibank aankan. Als je kan vertrekken vanuit een geboord gat, gaat het uithollen een stuk gemakkelijker. Ik gebruik deze snijplaatjes op een zelfgemaakte drager.
Zo werken die hope uithollers ook.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
846
Oss
Ik zou zelf een drager maken van 16-20mm rondstaal en daar inderdaad zo’n snijplaatje van 10mm op zetten.
Ik vind zo’n beitel behoorlijk werken voor kleinere vaasjes potjes e.d.
Ik zou wel het rondstaal niet te kort nemen of een flink handvat eraan, omdat er bij overhang behoorlijkekrachten op de beitel komen.

BC338A69-8E40-4C9D-A9D9-27A1756AF0AE.jpeg
 

Bijlagen

  • 19CE6D7F-C14C-446F-A119-348A0607ACB4.jpeg
    19CE6D7F-C14C-446F-A119-348A0607ACB4.jpeg
    75,8 KB · Weergaven: 11
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Dank allemaal voor de antwoorden.
Ik had bij een eerder projectje al 'vals gespeeld' met een forstnerboor, en schalengutsje en door een afsteekbeitel te gebruiken als schraper. Dat was in dwars oud eikenhout en ging redelijk goed tot zo'n 55 mm overhang buiten de steun. Daarboven ging het te veel trillen. De massa en de lengte van het afsteekbeiteltje zijn niet zo groot. Vandaar mijn zoektocht naar een echte uitholbeitel.

Die 'Wundercutt' lijkt me een prachtig ding maar dat wordt nog even sparen. Ik kan me voorstellen dat er goedkopere covers zijn?

Die Hope Midi Cutter zou mooi zijn maar helaas niet verkrijgbaar op dit moment en op de site van Hope zelf wordt hij niet genoemd. Ik weet dus niet of hij ooit nog leverbaar zal zijn. Ze hebben nog wel een schraper met vierkante steel. @EdP Dank voor het aanbod om te komen proberen. Mijn dochter woont in Goes en ik verwacht dat ik daar 2e helft volgende maand regelmatig naar toe zal moeten. (dochter verhuist. pappa is gepensioneerd. enfin.), en Steenbergen ligt langs een van de routes. Ik laat nog van me horen.

Het idee om zelf een drager (rond of vierkant) voor een hardmetalen bitje te maken klinkt aantrekkelijk. Moet ik even over nadenken. Mijn capaciteiten op het gebied van metaalbewerking zijn beperkt.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
846
Oss
Het idee om zelf een drager (rond of vierkant) voor een hardmetalen bitje te maken klinkt aantrekkelijk. Moet ik even over nadenken. Mijn capaciteiten op het gebied van metaalbewerking zijn beperkt.
Zoveel capaciteiten heb je daar niet voor nodig!
Zelfs ik kon het:cool:
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.552
Gaanderen
Ja relatief eenvoudig. Het gaatje mooi in het midden boren is het lastigst. En bedenk dat je het stof en dergelijke moet weg halen. Ja ook staalwol dat fikt goed. Mag jij raden hoe dat kwam (haakse slijper)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Nog een paar ervaringen van mijn zelfbouw.
Maak de beitel lang genoeg. Lang genoeg is heel lang (minimum 60 cm zou ik zeggen). Dat maakt de beitel beter beheersbaar bij lange oversteek.
Neem het snijplaatje niet te groot (6 of 8 mm). Hoe kleiner, hoe fijner. Een klein snijplaatje is beter te beheersen, maar iets moeilijker om een mooi oppervlak te krijgen.
Bestel het juiste schroefje mee. En houdt er rekening mee dat het bij een Britse producent whitworth draad kan zijn.
Maak dadelijk tenminste twee beitels. Een lange en een korte. En korte beitel met een kleine snijplaat (6 mm) is handig voor kleine dingen.
Heb geen schrik om de beitel te plooien. Als je een vaas met een smallere hals maakt, heb je een gebogen beitel nodig.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dank allemaal voor de antwoorden.
Ik had bij een eerder projectje al 'vals gespeeld' met een forstnerboor, en schalengutsje en door een afsteekbeitel te gebruiken als schraper. Dat was in dwars oud eikenhout en ging redelijk goed tot zo'n 55 mm overhang buiten de steun. Daarboven ging het te veel trillen. De massa en de lengte van het afsteekbeiteltje zijn niet zo groot. Vandaar mijn zoektocht naar een echte uitholbeitel.

Die 'Wundercutt' lijkt me een prachtig ding maar dat wordt nog even sparen. Ik kan me voorstellen dat er goedkopere covers zijn?

Die Hope Midi Cutter zou mooi zijn maar helaas niet verkrijgbaar op dit moment en op de site van Hope zelf wordt hij niet genoemd. Ik weet dus niet of hij ooit nog leverbaar zal zijn. Ze hebben nog wel een schraper met vierkante steel. @EdP Dank voor het aanbod om te komen proberen. Mijn dochter woont in Goes en ik verwacht dat ik daar 2e helft volgende maand regelmatig naar toe zal moeten. (dochter verhuist. pappa is gepensioneerd. enfin.), en Steenbergen ligt langs een van de routes. Ik laat nog van me horen.

Het idee om zelf een drager (rond of vierkant) voor een hardmetalen bitje te maken klinkt aantrekkelijk. Moet ik even over nadenken. Mijn capaciteiten op het gebied van metaalbewerking zijn beperkt.
Ik heb verschillende uitholbeitels:unsure:, dus je kunt echt wel vergelijken wat je lekker ligt en wat je minder lekker ligt. Stuur maar een berichtje als je wat in gedachten hebt qua planning. En koffie of thee zijn hier ook altijd ruim voor handen;). D’r is Trouwens op mp nog een Rolly Munro hollower te koop:
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
@Jurriaan Draaibank is een oude LMS met 1/3 pk motor die via een V-snaar 725 toeren kan doen. Die slaat geen deuk in het 20 mm staal van de leunspaan.

@mathieu Bedankt voor de extra tips. Ik moet het staal toch ergens bestellen en een stuk extra rijdt voor dezelfde verzendkosten mee.

@Wim Kluck IJzervijlsel en staalwol kunnen inderdaad branden als de hel. Het wordt wel voorgesteld voor energieopslag.

@EdP Bedankt ik kom in de lucht tegen de tijd dat ik naar Zeeland moet. Ik zal die marktplaats link eens polsen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.552
Gaanderen
Ik heb verschillende uitholbeitels:unsure:, dus je kunt echt wel vergelijken wat je lekker ligt en wat je minder lekker ligt. Stuur maar een berichtje als je wat in gedachten hebt qua planning. En koffie of thee zijn hier ook altijd ruim voor handen;). D’r is Trouwens op mp nog een Rolly Munro hollower te koop:
Ja daar had ik een van de vorige posts al een linkje van de houtdraaierij bij gedaan. Maar ik had het over de mini hollower die is een stuk kleiner. (zit hier in de verzameling tot volle tevredenheid)
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Nee hoor, het is wellicht een wat ouder model. Maar op de laatste foto’s ligt er ook een meetlintje naast: dit is echt de ‘volwassen’ versie….miniatuur werk met deze beitel wordt wel een dingetje:unsure:….handvat van 43 cm en het beitelijzer van 39 cm lengte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.