Wat voor schuimplaat onder invalzaag?

DDragon80

Actieve deelnemer
12 okt 2019
31
17
Ik werk altijd met XPS platen. Overal onder de plaat goede ondersteuning, dus niet enkel waar je balkjes zou onderleggen. Een plaat heb ik liever volledig ondersteund als ik men zaag erop zet, en zeker met grote platen. Ik zaag ook veel buiten op de grond, wat maakt dat ik letterlijk me op de plaat kort naast men zaag kan plaatsen en verdergaan (afhankelijk van de zaagrichting die het beste past op dat moment).
En die XPS platen gaan ook nog super lang mee. Fijn stof zal echt niet de grootste boosdoener zijn met bijvoorbeeld een MDF plaat waar letterlijk veel meer fijn stof vanaf komt. Daar moet je zowiezo iets voor voorzien van afzuiging. Dus dat andere neem je dan ook mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.119
243
Goeree-Overflakkee
Ik vind het onbegrijpelijk dat hier plastic voor gebruikt wordt. Is het nog niet duidelijk genoeg wat dit voor milieu- en gezondheidsproblemen veroorzaakt? Productie kost enorm veel grondstoffen, energie en veroorzaakt veel CO2 uitstoot, tijdens gebruik ontstaat er fijnstof en microplastics en na weggooien kan je er ook niets anders mee dan omzetten naar nog meer CO2.

Ik gebruik ook gewoon resthout. Deze twee (multifunctionele) planken gebruik ik al ongeveer tien jaar:
IMG_20211106_125515.jpg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
870
Ulvenhout
Ik vind dat antwoord een beetje te kort door de bocht.
Ik gebruik al ruim een jaar een stuk XPS plaat wat over was van de verbouwing van het huis. Als ik dat niet had achtergehouden dan was het in de vuilcontainer afgevoerd. Ja, je maakt iedere zaagsnede een inkerving dus je zaagt plastic mee in je afzuiging. En nee, dat kan je dus niet gebruiken om een hammetje te roken, maar wanneer je ooit iets van MDF hebt gezaagd ga je je zaagafval toch niet meer gebruiken.
En er zullen hier vast ook mensen zijn die enorm tegen het gebruik van MDF of spaanplaat zijn ivm formaldehyde. En in multiplex zit weer lijm wat je zaagblad eerder bot maakt.

Ga gewoon eens langs een pandje dat wordt verbouwd en vraag of ze een plaatje XPS/multiplex/MDF/spaanplaat voor je overhebben. Dan hoef je het niet apart aan te schaffen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nova en The Boktor

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.783
747
Enschede, Twente
Ik gebruik 4 platen 3 cm dik XPS Roofpanel (lichtblauw), jaren geleden gekocht bij Bouwmaat. Leg ze op de vloer - dat is even onhandig, maar na toezagen van het materiaal gaan ze weer op een kast. Stof ervan komt niet vrij omdat je te zagen materiaal op de zaagsnede ligt & de invalzaag op afzuiging aangesloten is.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Houtennogwat

Nieuw lid
3 dec 2019
4
1
De tegenstanders van het gebruik van kunststof platen als onderlegger voor het zagen van platen met de liniaal hebben zeker een punt. Maar bij gebruik van OSB, restanten multiplex of MDF zijn de bezwaren voor milieu en gezondheid nauwelijks minder. In alle gevallen moet je zo goed mogelijk zorgen voor stofafzuiging en adembescherming.

Wellicht zou ik nu een andere afweging maken maar voorlopig gebruik ik naar tevredenheid 40 mm drukvaste XPS plaat van 125 x 60 cm dat inzagen (max 1 mm diep) niet als standaard piepschuim in bolletjes verpulvert. O.a. te koop bij Amazon per 6 stuks voor € 45 - € 50. Bijvoorbeeld: 4,5 m2 XPS isolatieplaat 40 mm SYNTHOS PRIME S WLG 030 met 300 kPa extreem drukvast : Amazon.nl: Klussen & gereedschap

Bij mij liggen de platen niet op een vaste werkbank maar demontabel op 2 Toughbuilt schragen met daarop een frame van 2 balkjes 44 x 95 van 244 cm in de lengte en daarin 6 half ingelaten dwarsbalkjes 44 x70 van 120 cm. Balkjes geen standaard vuren maar LVL (Laminated Veneer Lumber, zeg maar multiplex, gewoon bij Gamma gehaald): tordeert niet en maatvast. Op dit frame passen 4 XPS platen, wat een geheel vlak werkoppervlak geeft van 120 x 250 cm. Bovendien redelijk stevig. Zo kun je t.p.v. de dwarsbalkjes werkstukken goed vastklemmen.

Tip: plak 2 XPS platen aan de onderkant met duct tape aan elkaar die je makkelijk in- en uitvouwt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.