Wat voor schuimplaat onder invalzaag?

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Ik zie op YouTube regelmatig dat ze een plaat isolatiemateriaal onder het te zagen plaatmateriaal leggen om zo de werkbank te beschermen. Ik heb wat rondgekeken maar zie zo niet welk soort platen ik daarvoor in Nederland bij de bouwmarkt oid zou kunnen halen; wie kan me op weg helpen? Ik zoek dus een plaat van ca 80 x 120 of zo van hardschuim, vaak met een laagje metaalfolie erop, voor een paar euro.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
een plaat isolatiemateriaal onder het te zagen plaatmateriaal leggen om zo de werkbank te beschermen
bij een handcirkelzaag is de uitslaande kant aan de bovenzijde
dus vooral daar heb je uitrafeling bij de zaagsnede
het enige doel bij iets onder de te zagen plaat leggen, is dat het zaagblad niet in de werkbank gaat
2 latjes of balkjes volstaan daartoe
leg je er een plaat onder, dan gaat mijn keuze naar een goedkope mpx
de dikte hangt af van hoe veel het zaagblad onder de plaat uit komt
isolatiemateriaal is bruikbaar, maar over het stof dat bij het daarin zagen vrijkomt, heb ik mijn vragen
80 cm breedte lijkt mij een maat die minder standaard is dan de 60 cm
 
  • Leuk
Waarderingen: Wickednick

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Ik zoek dus een plaat van ca 80 x 120 of zo van hardschuim, vaak met een laagje metaalfolie erop, voor een paar euro
Dan zou ik voor xps kiezen. Maar waarom met metaalfolie erop? Lijkt me minder goed voor je zaagblad, en redelijk glad.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Waarom schuimplaat? Waarschijnlijk bedoel je PIR.
Dit geeft onnodig fijnstof, dit wil je niet hebben, geloof me.
Ook XPS of EPS niet, het is allemaal kunststof en die hele fijne stofdeeltjes krijg je in je longen.
Wat ZotVanHout al zegt, 2 latjes underlayment is voldoende en je zaag goed op hoogte instellen is ook handig.

Wil je een keer een super fijne zaagsnede zoals een keukenpaneel van de Ikea bijvoorbeeld.
laat de folie zitten, plak het nog een keer af met papier tape waar de zaagsnede komt aan beide zijdes en leg een strook underlayment onder de gehele zaagsnede.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
852
445
Noord-Veluwe
In de VS en het VK gebruiken ze daar inderdaad vaak hardschuimplaten voor. In de meeste gevallen is dit XPS, want dat is daar vrij makkelijk te krijgen (meestal zijn het dan van die roze platen). Hier zie je het wat minder vaak dan daar, maar bij bijvoorbeeld de Hornbach is het ook verkrijgbaar. Houd er wel rekening mee dat dergelijke platen vrij kostbaar zijn. Ze hebben wel een voordeel ten opzichte van multiplex of ander plaatmateriaal, en dat is dat ze een enigszins zelfherstellend vermogen hebben.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
XPS is polystyreen, of hoewel piepschuim. Het verschil is dat XPS drukvast is en veel fijner van structuur is dan normaal polystyreen.
XPS is mooie isolatie voor onder je betonnen vloer, daar moet je het ook lekker laten denk ik.
Als ik mijn inval zaag daar doorheen laat lopen en hij staat te diep ingesteld, dan kan ik je vertellen dat er dan een mooi groefje in zit van 2mm breed. Na 1 week, 1 maand of langer, zit dat groefje daar nog en de plaat zal zich niet herstellen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
852
445
Noord-Veluwe
Wat ik er fijn aan vind is dat de groeven na gebruik een beetje dicht geduwd worden. Dat is wat ik met "enigszins" bedoelde. Uiteraard niet letterlijk dat de plaat zichzelf heelt.

Zelf gebruik maak ik overigens graag gebruik van de platform saddles van Veritas.

Je kunt ze in de gaten van je werkbank of MFT duwen (zowel 19 mm als 20 mm werkt) en er 18 mm dikke latten in schuiven (de uitsparing veert een beetje mee, waardoor de latten vastgeklemd worden). Op die latten leg je vervolgens je plaatmateriaal en zagen maar. Geen risico meer op het beschadigen van je werkblad. Als je ze niet op die manier wilt gebruiken, maar bijvoorbeeld op de grond of op zaagbokken, dan kun je ze ook vastschroeven op balkjes of latten (er zit een schroefgat in de onderkant van de zadels).

Zoals iemand hierboven terecht al schreef is de draaiing van het zaagblad van een invalzaag dusdanig dat er aan de onderkant van het materiaal geen splintering plaatsvindt. En aan de bovenkant zorgt de plakstrip op de zaaggeleider van een invalzaag ook voor het tegengaan van splinters. Daar heb je de onderlegger dus niet voor nodig. Dit gaat uiteraard niet (altijd) op voor "gewone" cirkelzagen.
 

Bijlagen

  • 20211104@163035-01.jpg
    20211104@163035-01.jpg
    106,3 KB · Weergaven: 34

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.851
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het geeft gewoon hele fijne stof of, minuscule kunststof deeltjes wat slecht is voor je gezondheid.
Dat geldt voor plaatmateriaal ook. En zelfs voor massief hout. Het zou voor mij niet de eerste aspect zijn waar ik naar zou kijken als ik deze afweging moet maken.

Zelf gebruik ik gewoon 'afvalbalkjes' als ondergrond bij het zagen van plaatmateriaal met een invalzaag. Liggen altijd wel ergens in de werkplaats...
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Gewoon op marktplaats kijken voor goedkope pir plaatjes. Ik heb ze van 4cm dik. ze bieden mooie ondersteuning aan het plaatmateriaal. Ik zaag grote platen altijd buiten of onder een afdakje dus van stof geen last. Sowieso heb ik met zagen altijd een stofmasker op trouwens. Je kan trouwens ook een verticale platenzaag maken als je genoeg wandoppervlakte ervoor ter beschikking hebt. Sommigen hebben ook wel een platenrek wat aan 1 zijde hiervoor geschikt is gemaakt.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Als je hier even langer over nadenkt is het toch wel vreemd om hout te zagen en dan je zaagsel en/of luchtkwaliteit binnen/buiten met kunststoffen vervuilen, en als je het buiten doet waait al dat kunststof zo de natuur in.
Latjes van bij voorkeur afvalhout voldoen toch ook prima?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Dat geldt voor plaatmateriaal ook. En zelfs voor massief hout. Het zou voor mij niet de eerste aspect zijn waar ik naar zou kijken als ik deze afweging moet maken.
Je zaagt in principe ook maar 1mm in de plaat. Meer is niet nodig. Als je een zaag met goede afzuiging hebt, vang je een hoop af.

Ik gebruik zelf het meest wat cls'en die ik daar voor heb. Die zijn inmiddels ook al aardig toegetakeld na een paar jaar gebruik. Maar ze doen nog steeds hun ding.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Bedankt voor alle reacties. Ik denk inderdaad dat er ook wel iets van naaapgedrag speelt, kijk maar naar mijzelf; ik zie het op YT en vraag hier wat ik zal gaan gebruiken...
Wat het stof betreft; fijnstof is nooit goed, maar ik denk niet dat enkelen van jullie je terecht meer zorgen lijken te maken over kunststof-stof dan over houtstof. Houtstof is officieel een kankerverwekkende stof dus dat moeten wij als woodworkers echt serieus nemen. Natuurlijk is het argument van vervuiling van je houtstof terecht, maar vergeet niet dat veel zaagwerk en zo ook buiten gebeurt, dus kunststof-stof verspreiden we al ruimschoots (en komt dus ook in de bodem enz.).

Ik ga voor balkjes of andere afstandshouders onder m'n hout. Ik wil o.a. proberen om m'n gloednieuwe MFT-stijl tafel te beschermen (wat met schuim al niet zo goed werkt), al heb ik al gelezen dat je daar vanzelf mee ophoudt 🙂
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Ik bewaar altijd grote stukken golfkarton/ karton gebruik deze als onderlegger
werkt wat mij betreft prima 👍
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.245
537
Eanske
ingoogni.nl
Lang geleden heb ik eens een zaagrek voor platen gemaakt. Het plaatje ontbreekt inmiddels in de originele draad. Een dergelijk, maar kleiner, ding heb ik destijds ook voor de "newfangled" werkbank gemaakt. Kon hem op de bank inklemmen en ~3/4 van een hele plaat was ondersteund.

Als je een MTF gebruikt, Peter Millard heeft een elegante oplossing door een sleuf op de zaagplek uit te frezen en daar een 6mm strip mdf klem in te zetten.

zaagrek.jpg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.079
397
Een plaat van welk materiaal dan ook is de veiligste ondergrond om te zagen.
met latten moet je altijd opletten dat de ondersteuning ook nog goed werkt als de zaagsnede vrijwel gemaakt is.

een laagje hardboard als toplaag werkt ook heel prettig
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.