Wat is wijsheid? (Gaat over een zaagtafel)

Roodborst

Actieve deelnemer
5 dec 2019
70
12
Zuid-oost Brabant Geldrop
Zoals zovelen op dit forum ben ik ook opzoek naar een zaagtafel. Ik heb de diverse topics/draadjes gelezen die daar overgaan, echter door de bomen zie het bekende bos niet meer.
Ik heb een kleine garage en daarom ben ik op zoek naar een tafel die gemakkelijk verplaatst ingeklapt kan worden.
Nu heb ik de kans om een Festool CS 50 trek/afkortzaagmachine tweede hands over te nemen. Het voordeel van deze machine is dat hij gemakkelijk ingeklapt en opgebouwd kan worden. Echter hier hangt wel een prijskaartje aan.
Ik ga er geen grote projecten mee bouwen en wil er wel graag massief hout mee kunnen zagen. Is dit een goede keuze of zijn er nog beter oplossingen voor een lagere prijs.

MVG.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Heb je al gekeken naar tafelzagen? (Bosch blauw, Makita, DeWalt)

Meestal is daar een bijpassend onderstel bij te krijgen, voor vervoer-/verplaatsbaarheid. Je kunt 'm natuurlijk ook inbouwen in een werktafel.

De Festool is waarschijnlijk wel de helft lichter, maar dat lijkt me vooral belangrijk als je veel op locatie werkt en de machine in/uit de auto/bus moet halen.
 

wmdebruin

Actieve deelnemer
11 mei 2020
25
9
In het lijstje met mogelijk geschikte tafelzagen hoort zeer zeker ook de Axminster AC216TS.

Deze machine is in gebruik bij verschillende forumleden, ik heb er onlangs ook 1 gekocht met het doel om die in te bouwen in een verplaatsbare werktafel (i.v.m. beperkte ruimte).
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Beetje lastig te beoordelen zo. De CS 50 is een prima zaag, maar wat beperkt in z’n mogelijkheden (zaaghoogte, motorvermogen). Maar zitten er toeters en bellen bij de zaag, zoals uitvoerverlenging, tafelverbreding, roltafeltje, langsgeleider?
kleine garage: denk ook even aan het geluid. De Festool zagen zijn relatief stil in vergelijk met bijv. Een Dewalt 745 ( die heel veel geluid maakt). Kijk voor de aardigheid ook naar de Metabo 216 (vergelijkbaar met de CS50) of 254 ( een slag groter). Op Youtube even naar Bauforum (Duits) zoeken. Die hebben een tijd gelden een uitgebreide vergelijking gemaakt tussen de diverse zaagtafels.
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
In het lijstje met mogelijk geschikte tafelzagen hoort zeer zeker ook de Axminster AC216TS.

Deze machine is in gebruik bij verschillende forumleden, ik heb er onlangs ook 1 gekocht met het doel om die in te bouwen in een verplaatsbare werktafel (i.v.m. beperkte ruimte).
Een vereiste lijkt me dan wel dat je een verplaatsbare werktafel hebt, ik zie dat 'ie 70kg weegt :)
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

wmdebruin

Actieve deelnemer
11 mei 2020
25
9
Een vereiste lijkt me dan wel dat je een verplaatsbare werktafel hebt, ik zie dat 'ie 70kg weegt :)
Haha, dat klopt.

Bij de aanschaf zul je uiteindelijk een aantal besliscriteria moeten hanteren:
  • is gewicht bijvoorbeeld belangrijk omdat je de machine makkelijk mee moet kunnen nemen dan valt de Axminster af,
  • gebruik je de machine echter alleen in je eigen werkplaats dan de Axminster juist een prima optie omdat het gewicht veel stabiliteit geeft / degelijk aanvoelt
  • Ook niet onbelangrijk is het geluid, gebruik je de machine buiten de deur / op een bouwplaats dan is het geen probleem om een DeWal- herriemaker mee te nemen, binnen / in een eigen werkplaats is echter de relatief geluidsarme inductiemotor van de Axminster veel prettiger
Iedereen stelt zo z'n eigen eisen en wensen / heeft z'n eigen voorkeuren, dat maakt het ook zo lastig om in het algemeen tegen iemand te kunnen zeggen: dat merk of die machine moet je hebben.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
302
119
Zuid Holland
Haha, dat klopt.

Bij de aanschaf zul je uiteindelijk een aantal besliscriteria moeten hanteren:
  • is gewicht bijvoorbeeld belangrijk omdat je de machine makkelijk mee moet kunnen nemen dan valt de Axminster af,
  • gebruik je de machine echter alleen in je eigen werkplaats dan de Axminster juist een prima optie omdat het gewicht veel stabiliteit geeft / degelijk aanvoelt
  • Ook niet onbelangrijk is het geluid, gebruik je de machine buiten de deur / op een bouwplaats dan is het geen probleem om een DeWal- herriemaker mee te nemen, binnen / in een eigen werkplaats is echter de relatief geluidsarme inductiemotor van de Axminster veel prettiger
Iedereen stelt zo z'n eigen eisen en wensen / heeft z'n eigen voorkeuren, dat maakt het ook zo lastig om in het algemeen tegen iemand te kunnen zeggen: dat merk of die machine moet je hebben.
Paar opmerkingen:
- Een lichte Festool lijkt me ook prima stevig. Nooit met die zaag van ze gewerkt maar wel Met genoeg andere spullen.
- Verkoopwaarde is wmb ook belangrijk voor als het ooit weer weggaat (en je toch die Erika besluit te halen)
- Leverbaarheid van onderdelen/accessoires
- En heel flauw, wat ga je ermee doen? Boomhutten bouwen of meubels maken, of iets er tussenin?
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
984
Omgeving Eindhoven
Ligt eraan wat je wilt. Moet die na de klus ook weer worden opgeborgen etc omdat de schuur ook voor andere zaken wordt gebruikt, of gaat het je om de werkruimte eromheen?
In mijn schuur (die ook zeker klein te noemen is, na aftrek van kasten/werkbank tegen de wanden heb ik een vloeroppervlak van 1,8 x 3,3 meter) staat een Harvey zaagtafel, 240 kg massief gietijzer. Op wielen, dus alle kanten op te rollen en met wat aanpassingen ook naar buiten voor als ik grotere dingen moet zagen.
De zaag staat midden in de ruimte (voorzover er een midden in aan te geven is, met de zaag erin is er weinig vloeroppervlak meer leeg), maar bij mij is de zaagtafel ook gelijk mijn werktafel. Ik heb er dan een gedeelte van een plaat underlayment op liggen en/of een los werkblad met meubelmakersbankschroef en gatenpatroon op geklemd zitten.

Verder maakt het ook uit welke eigen (qua precieze) je aan de zaagtafel stelt.
De Atika die @trigger noemt (link) is op zich een hele leuke machine, niet te zwaar dus makkelijk aan de kant te schuiven. Zeker als je er geremde zwenkwielen onder zet. Maar het is wel een type 'bouwzaag', dus iets minder precies in te stellen voor het werk waar het exact op de tiende mm moet.
Voor het zagen van massief hout zeker geschikt, maar je zegt er niet bij of dat ook heel precies moet, of dat dat 'ongeveer op maat' mag zijn...
Terwijl ik met mijn Harvey bijna papierdunne repen van een lat af zaag, of zeker toch wel fineer als ik een beetje moeite doe. Maar dat is dan wel een machine van 3000 euro en en zwaar bakbeest.

Ook staat er hier op het Marktplein een DeWalt 745. Ik weet dat veel mensen hier een soortgelijke zaag van DeWalt hebben, al dacht ik niet dat dit het type was dat ik daarin veel voorbij zie komen. Moet je hier op het forum nog maar eens naar zoeken. Ik dacht dat het de 7492 is waar velen heel tevreden over zijn tegenwoordig.

En ook hier een Scheppach HS105. Al heb ik daarvan geen enkel idee van de bouwkwaliteit, en zou ik (mits je budget het toelaat) voor een DeWalt of ander iets gerenommeerder merk gaan. Tenzij je beginner bent en puur wilt kijken wat je nodig hebt en het dan als opstap ziet naar een investering over een aantal jaar. Zo heb ik het zelf tenminste ook gedaan, ik heb een zaag gehad zoals de Atika (veel plezier van gehad) en heb na een jaar of 4 de Harvey gekocht toen die op mijn pad kwam en ik qua ervaring (en dus eisen aan machines) wat gegroeid was.

De Festool die je noemt is van de 'bouwzagen' wel de meest geavanceerde; Festool denkt goed na over wat handig is qua accessoires etc. Zelf nooit mee gewerkt trouwens. Maar je betaalt er wel voor.
 

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
100
62
Omgeving Leeuwarden
In het lijstje met mogelijk geschikte tafelzagen hoort zeer zeker ook de Axminster AC216TS.

Deze machine is in gebruik bij verschillende forumleden, ik heb er onlangs ook 1 gekocht met het doel om die in te bouwen in een verplaatsbare werktafel (i.v.m. beperkte ruimte).
Die Axminster tafelzaag heeft echter maar 1100 watt aan vermogen. Zaagt deze dan net zo makkelijk door dikkere stukken hout heen zoals als een dewalt tafelzaag van 1850/2000watt? En is het de meerprijs waard.. de axminster is een slordige 300 euro duurder dan de dewalt 7492 en de zaagdiepte is "maar" 65mm. Of is dit puur afhankelijk wat je er van plan bent mee te doen?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.591
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Die Axminster tafelzaag heeft echter maar 1100 watt aan vermogen. Zaagt deze dan net zo makkelijk door dikkere stukken hout heen zoals als een dewalt tafelzaag van 1850/2000watt? En is het de meerprijs waard.. de axminster is een slordige 300 euro duurder dan de dewalt 7492 en de zaagdiepte is "maar" 65mm. Of is dit puur afhankelijk wat je er van plan bent mee te doen?
Minder vermogen = langzamer werken. Lukken doet het altijd wel, met de juiste hoeveelheid beleid en geduld.

Mijn nieuwe zaagtafel heeft ~500w minder vermogen dan de Atika die ik wegdoe (3300 vs 2800w) maar dat is voor mij een verwaarloosbaar verschil - 2800w is nog steeds genoeg voor wat ik doe en voor alles wat te dik/groot is heb ik straks een grote lintzaag staan.

En wat heet 'dik' ... ik kan met beide machines tot 80mm hoog zagen maar dat doe ik eigenlijk nóóit. Dikste wat erop ligt is 5cm en vaak dunner. Ik heb met de Atika wel een keer 7cm dikke balken geschulpt (ging dikke prima).
 

Roodborst

Actieve deelnemer
5 dec 2019
70
12
Zuid-oost Brabant Geldrop
Beste mensen,
Bedankt voor jullie reactie op mijn vraag, het blijkt dat er meerdere oplossingen zijn die zouden kunnen voldoen.
Ik heb gekeken naar de Axminster maar denk dat deze te zwaar is. De DeWalt is een machine waar ik vaker naar gekeken heb, waarbij de langsgeleiding mij erg aanspreekt.
Wat nu wel duidelijk is geworden, dat ik eerst mijn prioriteiten duidelijk moet krijgen om dan een goede keuze te kunnen maken.
Gr.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.737
2.596
Gaanderen
Al een decennium lang gebruik ik een Festool CMS met TS55 en roltafeltje. Zolang je voor de lol hout bewerkt en tijd is geld geen rol speelt wordt motorvermogen overgewaardeerd. Zaag hoogte ook. Gewoon twee maal zagen en wat meer geduld hebben.
Dat klopt. Maar als je een keer met een grote altendorf 8 cm eiken zaagt alsof het 18 mm plaat materiaal is dan weet je dat het met andere zagen behelpen is. Zelf heb ik met mijn TS55 vele tientallen meters eiken tafelblad tot latjes en balkjes gezaagd. Met het festool pantherblad gaat dit prima. Luister naar je zaag en geef niet te veel voeding.
 
  • Leuk
Waarderingen: Birdman

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.248
539
Eanske
ingoogni.nl
Maar als je een keer met een grote altendorf 8 cm eiken zaagt alsof het 18 mm plaat materiaal is dan weet je dat het met andere zagen behelpen is
Natuurlijk :)
Bij alle zaagzoekdraden heb ik het idee dat de zoektocht begint vanuit een bepaalde zaagmachine in plaats van uit een eisen pakket en een onwrikbaar vastgesteld budget. Komt bij dat een paar zaagmethoden buiten beschouwing gelaten worden, invalzaag met lineaal, radiaalzaag aan arm, roltafel.

De CS 50 trek/afkortzaagmachine is m.i. een prima machine als je iets zoekt dat in te klappen en weg te bergen is. Maar de kale basis versie moet wel aan je eisen voldoen. Zodra je er voor een duizens euro's aan accessoires aan hebt gehangen, roltafel, verlenging voor en achter, verbreding, extra geleider etc. dan breek je hem niet zo snel meer af en wordt het een sta in de weg.

@Roodborst iets waar je misschien eens naar kan kijken is hoever je komt met een geleidelineaal en een invalzaag, mits er voldoende aan werkoppervlak beschikbaar is. (zoek op youtube naar Peter Millard voor inspiratie) Werkt ook prima voor massief hout, niet alleen voor platen. Je kan er echter niet "alles" mee.
 
Laatst bewerkt:

Roodborst

Actieve deelnemer
5 dec 2019
70
12
Zuid-oost Brabant Geldrop
Natuurlijk :)
Bij alle zaagzoekdraden heb ik het idee dat de zoektocht begint vanuit een bepaalde zaagmachine in plaats van uit een eisen pakket en een onwrikbaar vastgesteld budget. Komt bij dat een paar zaagmethoden buiten beschouwing gelaten worden, invalzaag met lineaal, radiaalzaag aan arm, roltafel.

De CS 50 trek/afkortzaagmachine is m.i. een prima machine als je iets zoekt dat in te klappen en weg te bergen is. Maar de kale basis versie moet wel aan je eisen voldoen. Zodra je er voor een duizens euro's aan accessoires aan hebt gehangen, roltafel, verlenging voor en achter, verbreding, extra geleider etc. dan breek je hem niet zo snel meer af en wordt het een sta in de weg.

@Roodborst iets waar je misschien eens naar kan kijken is hoever je komt met een geleidelineaal en een invalzaag, mits er voldoende aan werkoppervlak beschikbaar is. (zoek op youtube naar Peter Millard voor inspiratie) Werkt ook prima voor massief hout, niet alleen voor platen. Je kan er echter niet "alles" mee.
Ik zal eens op YT gaan zoeken, bedankt
 

Theo N

Nieuw lid
23 nov 2012
20
6
Ik heb zelf de Axminster AC216TS en ondanks dat hij redelijk zwaar is vanwege het gietijzeren blad zou ik het nog steeds als een lichte zaag willen beschouwen. Maar met een premium zaagblad en een inductie motor is het wel een fijne stabiele en nauwkeurige zaag geworden.

Als je veel massief hout wilt zagen zou ik zelf eerder neigen naar een nog zwaardere zaag i.p.v. een licht alternatief en dus zeker niet naar een festool zaag die imo meer is ontworpen voor de meer mobiele interieur bouw etc (no offense ;-).
 

Roodborst

Actieve deelnemer
5 dec 2019
70
12
Zuid-oost Brabant Geldrop
Naar aanleiding van alle goede adviezen en overwegingen heb ik toch de Festool cs 50 ebg gekocht. De reden hiervoor was de mobiliteit en het feit dat hij ingeklapt niet hoger is dan 32 cm in onder mijn werkbank past.
Na ontvangst werden er enkele planken gezaagd voor proef. Het betrof hier eikenhout van 2 cm dik. Met het standaard blad had de machine geen moeite om deze schulpen.
Bij verder bekijken van de machine kwam ik er achter dat er een demper in de machine aanwezig is, deze hing bij mij los 😔.
Is er iemand die mij kan vertellen wat de functie van de demper is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.