Wat is een goede houtsoort voor stelten?

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Kerst is bij ons vooral een gezinsfeestje, dus geen indivuele kadootjes, da's meer met sinterklaas.

Vrouwlief heeft een bestelling geplaatst voor een paar ouderwetse stelten voor de kinderen. Dat is niet zo'n ingewikkeld om te maken, maar het gaat wel mishandeld worden. Het zal krachten in alle richtingen te verduren krijgen, dus wat is een taaie houtsoort die dat aankan?

En weten jullie er ook een fijn adresje voor?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Ik zou essen een goede kandidaat vinden, veel gebruikt in stelen ook langere varianten, elke groothandel heeft essen?
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar Scapino heeft ze in de aanbieding voor € 3,00
Kun je ze zelfs bijna niet voor maken.

Essenhout is uitermate geschikt. Kan uit je profiel niet opmaken waar je woont. maar
Houthandel Vlug & Oud in Zuidoostbeemster heeft het op voorraad. Is dat een beetje in je buurt?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar Scapino heeft ze in de aanbieding voor € 3,00
Kun je ze zelfs bijna niet voor maken.

Essenhout is uitermate geschikt. Kan uit je profiel niet opmaken waar je woont. maar
Houthandel Vlug & Oud in Zuidoostbeemster heeft het op voorraad. Is dat een beetje in je buurt?
tuurlijk, 3 euro :oops: dat betekent een aantal dingen:

- er heeft iemand voor moeten bloeden (hard werk voor te weinig geld)
- de kwaliteit zal navenant zijn (het gaat hier om de veiligheid van mijn kostbaarste bezit)
- ik steun een winkel die voornamelijk draait op mensen uit punt één

Ik zit in Drenthe, omgeving Emmen. Tot nu toe twee stemmen voor Essenhout en komende van echte woodworkers geloof ik dat ook wel :). Ga ik daar even naar zoeken in de omgeving.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb 2 jaar geleden ook wat stelten voor de kinderen gemaakt. Een cls doormidden gezaagd, kanten afgerond, en ze worden al 2 jaar regelmatig mishandeld.
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
En:
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Cls/sls kon beide zijn geweest. Het zijn dezelfde maten, en het is maar net wat mijn houthandel heeft.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ja. Ik heb ze toen snel even gemaakt. Nog geen 15 minuten werk schat ik. Maar ze doen het nog steeds. En ze blijven ook regelmatig buiten liggen.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Talen zit vlak bij de spoorlijn
Hebben diverse houd soorten had beuken nodig een stapel recht hout , een stapel. Waar wat aan makeert,
Kon ik uitzoeken wat ik nodig had , ben toen voor de goedkope stapel gegaan
Voor stelten goed kijken of het hout recht in de draad loopt , En
 
  • Leuk
Waarderingen: baswit

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Wat is een CLS?
CLS is voor heel wat verschillende maten hout, een CLS doormidden zagen kun je niet, het is een regel waar de makers van constructie hout zich aan moeten houden.

dus een 2x4 of 2x6 etc is een veel gebruikte maat (en dat zijn niet de maten van het hout) een 2x4 zou eigenlijk 2 inch by 4 inch moeten zijn dus ongeveer 50x100mm, komt niets vanuit, zagerijen maakten allerlei excuses on steed meer onder de maat te leveren, daarom zijn die regels CLS gemaakt en daar moeten zij zich aan houden.

Wij zeggen hier dikwijls SPF hout, en dat will zeggen Spruce Pine Fir, dus constructie hout, en meestal is het Spruce maar het kan dus bijna alle soorten naaldhout zijn.
 

Bijlagen

  • Screen Shot 2020-11-14 at 1.05.36 AM.png
    Screen Shot 2020-11-14 at 1.05.36 AM.png
    1,1 MB · Weergaven: 9
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Deze week eindelijk tijd gemaakt om eens bij Fijnhout Drenthe binnen te kijken. En potdorie, was een snoepwinkel was dat.

20201204_150204.jpg

20201204_150335.jpg

20201204_150343.jpg

20201204_150347.jpg

Het is er enórm. Ik denk dat ik niet lieg als ik de inschatting maak dat er qua verkoopwaarde minimaal tonnen, misschien wel een miljoen aan hout ligt. Maar daar heb ik de bankrekening helemaal niet voor :). Wel een mooi boek van mijn buren gekregen over houtsoorten dus daar ben ik me nu flink op aan het inlezen zodat ik beter weet wat ik uitzoek.

Ik kwam er voor het essen, dat is gelukt. Jullie adviseerden ook om goed op de 'draad' te letten en omdat het een lange, relatief dunne stok gaat worden snap ik nu wel waarom. Dit is 'em geworden:

20201204_151535.jpg


2m50 lang Kantrecht essenhout. Ik wilde het prijsverschil weten met een vergelijkbare plak onbekantrecht (want deze was met 36 euro ex btw aan de stevige kant) maar toen zij hij dat hij daar geen tijd meer voor had (ondanks dat het zijn stagiair/assistente was die het meten/rekenen deed?) dus heb ik deze maar gewoon gekocht om ermee klaar te zijn. Ook voor een tientje ex btw een balk eiken uit de kleinspulhoek gekocht om eens mee te oefenen.

Plan is om de balk in te korten tot ruwweg twee meter (of iets eronder). Het stuk wat ik eraf haal kan zal ik gebruiken om de staanders/steps te maken, vier stuks. Die zal ik dan met een pen (een langgerekte pen dan toch) in een sleuf op de stelt maken. Eentje laag en eentje hoog (wel aan de overzijde van de stelt). Qua lijm denk ik Woodmax, die laat nog een paar procent flex toe zodat het niet gelijk breekt bij een klap of val. De balk zelf in de lengte splitsen in waarschijnlijk 3 stukken, twee ervan worden de stelten en de derde is reserve. Kan ze met de vlakbank op de juiste dikte brengen maar moeten wel fors blijven me dunkt, er moet immers een persoon op kunnen staan. Tegelijkertijd moet een kind het wel kunnen dragen... lastig als je alles zelf moet uitvinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.