Wadkin BGP zaagtafel gekocht en opknappen

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.568
Gaanderen
Je hebt bouten in UNC en BSW mbt de schroefdraad zit daar verschil in. Ook zit er verschil in de manier waarop de maten worden gemeten. Nu is dit bij mij wat weggezakt want ik heb wel een uitleg in de engelse maten gehad voor ik die van metrisch kreeg. Ik zat toen nog op de lagere school. De ene meet de diameter van de steel en de ander meet de diameter van de kop. Ergens in de jaren 60 ging men in engeland over van bsw naar unc en metrisch. Gelukkig is het www je vriend en als je wat zoekt is het snel gevonden.
Of er ook verschil zit tussen de kopmaten weet ik niet maar lees dit goed door.
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Gisteren weer een beetje verder gekomen.
Het naamplaatje zat inderdaad vast met kerfnagels en deze was zeer makkelijk te verwijderen! 1610629761996.png
Het voelt alsof al het zwarte van de naamplaat een klein beetje verzonken ligt. Ik met afbijtmiddel de hammerite verwijderen met het risico dat de zwarte lak ook loslaat. Daarna spuit ik het geheel zwart en schuur ik de letters weer zichtbaar. In theorie...

Ik heb ook de draad van de bouten nagemeten en het is BSW draad zoals Wim al had aangegeven.

Nu ik zo bezig ben ga ik toch maar wat meer zaken loshalen, ontroesten en voorzien van roestbescherming. De stelbouten van de vaste tafel zaten erg vastgeroest maar met een flinke bus WD40 zijn ze gisteren toch losgekomen.

Vrijdag verwacht ik levering van wat staalborstels, staalwol, meer WD40 en azijn. Dit weekend staat dan op het programma om alle verf die ik wil verwijderen te verwijderen met afbijtmiddel en daarna alles te ontroesten in een bak azijn.
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Blij te horen dat het type plaatje er gemakkelijk vanaf kwam .

Gezien het een Engelse machine is zal inderdaad BSW (WW) schroefdraad zijn . Amerikanen gebruiken vaak UNC draad . Ik heb daar op mijn werk vrijwel altijd mee te maken gehad . Heb jij de tophoek ( bij zo'n oude bout) goed kunnen meten ?

Ik heb nog wat voor je opgezocht :
BSW en UNC draad zijn in veel gevallen gelijk wat betreft de diameter en het aantal gangen. De tophoek van de draad maakt hier het verschil. BSW draad heeft een tophoek van 55º en bij UNC is dit 60º.

Ik vrees dat je na bewerking met afbijt niet veel meer kunt zien op het plaatje . Op de foto zie ik weinig diepte . Hoe je het wèl moet doen ? Daar kan ik zo direct ook geen antwoord opgeven , sorry .

Ik zou eerst ook eens een foto maken van het type plaatje , misschien dat er met een bepaald computer programma een nieuwe te maken is en dan uitprinten op een geschikt medium .
Die zou je dan kunnen sealen of in een perpex frame-pje monteren .

Veel succes gewenst bij het opknappen .
 
Laatst bewerkt:

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
In de handleiding van de zaag staat bij de bouten "3/8 Whit". Daarom denk ik dat het BSW draad is en geen UNC. De W in BSW staat voor Whitworth. Ik ga eerst een hoekje van het naamplaatje proberen met afbijtmiddel. en kijken hoe dat gaat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.605
Volgens mij geven de engelsen de maat van de draad op en de amerikanen de sleutelwijdte. Wadkin gebruikt ww.
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
@chevy66
Volgens mij geven de engelsen de maat van de draad op en de amerikanen de sleutelwijdte.

Sleutelwijdte ? Dat vind ik zeer raar als het zo zou zijn , jij niet? Wij gebruikten in de petrochemie vrijwel altijd studbolts ( soort draadeind) en als we nieuwe moesten hebben gaven we altijd op diam in inch - aantal gangen per inch en de lengte in inch . Bouten zal ik wel eens besteld hebben , maar ik weet niet meer precies hoe dat in zijn werk ging . Voor mij is de draad het belangrijkste en ik zie wel wat voor zeskant er aan zit . Met een inbusbout is dat natuurlijk wel van belang .
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Gisteren weer een beetje verder gekomen.
Het naamplaatje zat inderdaad vast met kerfnagels en deze was zeer makkelijk te verwijderen! Bekijk bijlage 96625
Het voelt alsof al het zwarte van de naamplaat een klein beetje verzonken ligt. Ik met afbijtmiddel de hammerite verwijderen met het risico dat de zwarte lak ook loslaat. Daarna spuit ik het geheel zwart en schuur ik de letters weer zichtbaar. In theorie...

Ik heb ook de draad van de bouten nagemeten en het is BSW draad zoals Wim al had aangegeven.

Nu ik zo bezig ben ga ik toch maar wat meer zaken loshalen, ontroesten en voorzien van roestbescherming. De stelbouten van de vaste tafel zaten erg vastgeroest maar met een flinke bus WD40 zijn ze gisteren toch losgekomen.

Vrijdag verwacht ik levering van wat staalborstels, staalwol, meer WD40 en azijn. Dit weekend staat dan op het programma om alle verf die ik wil verwijderen te verwijderen met afbijtmiddel en daarna alles te ontroesten in een bak azijn.
Keith Rucker heeft hier een afzonderlijk Youtube instuctie voor gemaakt:

 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Voordat ik met afbijt aan de gang zou gaan op de naamplaat dacht ik het plaatje eerst even goed schoon te maken met een schuursponsje en wat afwasmiddel:
PXL_20210114_185819312.jpg
Daar ga ik dus niets meer aan doen! De beschadigingen die er nog op zitten, zitting in de zwarte lak. Er zit overigens wel echt reliëf in de naamplaat, al is het minimaal.

De gradenboog ga ik wel afbijten en opnieuw zwart maken. Daar zitten te veel 'spetters' op om prettig te werken.
PXL_20210114_190457540.jpg
Als dat dan heeeeel makkelijk blijkt te zijn knap ik misschien toch de naamplaat ook nog op...
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan71 en Athanor

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Nog een vraagje voor de kenners. Volgens de handleiding moeten bewegende delen gesmeerd worden met Power Em. 125:
Screenshot_20210114-222101.png

Online zoeken heeft niets opgeleverd. Iemand een advies wat ik het best kan gebruiken? Het betreft hier de kwadranten van de hoek verstelling en de geleiders van de hoogte verstelling.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.605
Ik gebruik gewone motorolie. Daar heb ik toch altijd wel wat van. Op de tandheugels smeer ik EP vet. zelfde als de fuse en stuur kogels van de chevy. Als zich te veel vuil heeft opgehoopt, maak ik het schoon met diesel en smeer opnieuw.
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Ik heb een paar dagen vooral besteed aan het proberen te ontroesten van onderdelen.
Als eerst heb ik alles in een bad met schoonmaakazijn gelegd. De stangen voor de langsgeleder heb ik in een PVC buis gedaan zodat er niet al te veel azijn bij hoefde:
1611049008901.png
Die zijn eigenlijk best prima eruit gekoment. Met het fijnste staalwol (000) zien die prima bruikbaar en zijn ook de cijfers van de schaalverdeling weer te lezen.

Op bouten en moeren werkte de azijn-truc een stuk minder goed. Daarom ben ik gaan experimenteren met electrolyse. Kleine onderdelen aan een ijzerdraadje in een soda-oplossing. Ik heb een kleine oplader 12V 1.5A ergens gevonden en die erop aangesloten:
1611049162461.png

Werkt als een tierelier. Ik ga nu een grotere bak maken zodat ook de grotrere onderdelen er zo inpassen!
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Lang geen update, in de winter was de werkplaats wat te koud.

Ik ben ondertussen weer wat verder. Momenteel kijk ik naar de langsgeleider. Die zag er bij de aankoop redelijk uit maar wat ik gemist heb is dat er een stuk van de gietijzeren basis ontbreekt.

PXL_20210315_211044656.jpg

Dat is het deel dat zorgt voor het haaks klemmen.

Hieronder een foto van de andere zijde die wel volledig is.
PXL_20210315_211104789.jpg

En beide zijden tegelijk:
PXL_20210315_211152392.jpg

Mijn vraag: heeft iemand een wadkin langsgeleider over of te koop? Dat is de eenvoudigste oplossing, maar ik ben bang dat er niet veel zijn.

Qua repareren leek het mij mogelijk om een ring te laten draaien in de afmetingen van het ontbrekende stuk die ik er tegenaan schroef.

Laatste oplossing is om een andere langsgeleider te installeren. Ik kan wel veel opties vinden in de VS (bijvoorbeeld Vega) maar niet zoveel in Nederland.

Heeft er hier iemand ideeën of tips? Voor zowel de reparatie of vervanging?

Groeten!
Thomas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.