Wadkin BGP zaagtafel gekocht en opknappen

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Dag allemaal,

Al geruime tijd was ik op zoek naar zaagtafel met de volgende eisen/wensen:
  • roltafel
  • zwaar
  • kantelbaar zaagblad
  • niet duurder dan 500 euro
Uiteindelijk heb ik de Wadkin BGP 1200 sliding table panel saw gekocht. Zo ziet ie eruit volgens de brochure:
1610310867776.png

Eveneeens volgens de brochure weegt de zaag zo'n 600 kg en is ie eigenlijk te groot om in mijn werkplaatsje van 3x4 meter te passen. Maar voor 400 euro leek het mij te mooi om te laten passeren. Bij de verkoper was een heftruck aanwezig om de zaag op de aanhanger te tillen. Ik woon zelf in een nieuwbouwwijk en heb daar geen aanhanger beschikbaar. Mijn oplossing was het maken van een portaal met een kettingtakel.
1610311021275.png

Daarmee de zaag opgetild en de aanhanger eronderuit gereden. Ik heb een palletwagen geleend van mijn werk om hem naar mijn werkplaatsje te rijden.
1610311090737.png

Ik heb het portaal zo gebouwd dat ie precies ook in mijn schuur past. Op die manier kan ik de zaag eenvoudig verplaatsen en ik kan het portaal ook gebruiken om alle zware onderdelen te tillen:

1610311184946.png

Ik zie nu dat ik niet echt heel goede foto heb van de zaag. Ik zal gedurende het opknappen wat meer foto's maken.
1610311878539.png
De machine is vrijwel compleet. Ik mis alleen:
  • het mechanisme om de roltafel vast te zetten
  • de dwarsgeleider op de roltafel
  • spouwmes (de voorziening voor meebewegend spouwmes is er gelukkig wel)
Ik ga de zaag enigszins opknappen, restaureren is voor mij wat te hoog gegrepen denk ik. Belangrijkste werkzaamheden:
  • Bedrading vervangen. De buitenmantels zijn teveel beschadigd. Het is een 3 kW motor op 3 fase krachtstroom.
  • Zaagsel en stof verwijderen uit het binnenwerk
  • Tafels ontroesten
  • Geleiderails ontroesten
Mijn werkruimte is nu erg vol maar ik denk dat ik wel een manier vind om er omheen te werken.

Groeten,
Thomas

P.S. in de bijlagen nog wat oude brochures en tekeningen van deze zaag voor de geinteresseerden.
 

Bijlagen

  • BGP12new.pdf
    1,7 MB · Weergaven: 16
  • Wadkin BGP Panel Saw.pdf
    534,4 KB · Weergaven: 5
  • 11611.pdf
    5,3 MB · Weergaven: 5

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.742
2.600
Gaanderen
Dit ga ik volgen. Heb je al eens meer een dergelijk project gedaan. Wel een hele uitdaging en naderhand heeft deze machine geen geheimen meer voor jouw.
Veel succes.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.207
569
Mooie machine! Ook fijn dat je er uitgebreide documentatie bij hebt, zal zeker helpen bij het opknappen en afstellen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.187
2.634
Dat stof verwijderen kan je overslaan, het is terug na je eerste zaagbeurt. Stofafzuiging is geen aandachtspunt geweest bij het ontwerp van deze machines. Controleer de tanden van de hoogteverstelling voordat je tijd aan de machine gaat spenderen. Dat is vaak de reden dat deze zagen verkocht worden. Verder kan er niet echt iets aan stuk. Ik heb een WADKIN AGS met de grootste tafel op pootjes aan de rechter kant. Die komen wat vaker voor dan jouw model. Vaak worden deze machines voorzien van een bak om het motor gedeelte, om toch iets van afzuiging te hebben. Ik had een extra spouwmes van een sloopmachine, maar dat heb ik al eens weggegeven aan een mede forum lid.
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Bedankt voor de reacties!

@Wim Kluck : Dit is mijn eerste echte opknapper. Ben nog niet veel opgeschoten, ik wacht nu op mijn setje inbus-, steek- en dopsleutels in Engelse maten.

@Jurriaan : Ik zal de zaag niet dagelijks gebruiken dus bang om weggestuurd te worden vanwege overlast ben ik niet. Verhuizen omdat er een grotere schuur nodig is zou natuurlijk wel kunnen...

@chevy66 : Wat stof betreft heb je natuurlijk gelijk. Wellich dat ik ook wel ga kijken om iets van afzuiging te creeren. Volgens mij zijn de wormwielen en tandheugels nog in goede staat:
1610353759433.png
1610353776891.png

In ieder geval loopt zowel de hoogte verstelling als de hoekverstelling redelijk soepel en zonder veel speling.
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Vandaag zijn mijn steek- en dopsleutels in Engelse maten binnengekomen van HBM en ben ik aan de slag gegaan met het demonteren van een aantal onderdelen. Over het algemeen ging dat vrij soepel. Erg blij met mijn kettingtakel. Daarmee kon ik het blad veilig lostillen en ook het loshalen van de motor was op deze manier een eitje.
1610487352468.png
De motor die erop zit is duidelijk niet origineel. Een van de montagegaten is dichtgelast en een nieuwe geboord. De V-snaren zijn de originele maat (A24) dus ik laat alles zoals het is.
1610487434198.png

Wat ik erg tof vind aan deze machine is dat alles af te stellen is zodat het haaks/horizontaal/gelijk is. Alle afstellingen werken op dezelfde manier:
1610487563858.png
De holle bout met de gaten erin draai je in of uit tot het onderdeel is uitgelijnd. De holle bout borg je met de grote moer. Daarna trek je het onderdeel strak met een bout en moer die door de holle bout zit. (ik hoop dat jullie het nog volgen). Een simpel en ingenieus systeem.

Ik heb een aantal vragen:
  1. Mijn Engelse sleutels passen op geen enkel bout of moer. Mijn metrische sleutels ook niet. Hoe kan dit?
    1610487734275.png
  2. Het typeplaatje is half over gespoten/geverfd. Dit wil ik graag schoonmaken. Hoe kan ik deze het best verwijderen? Hij zit geklinknageld. Moet ik dit uitboren? Van binnen steken de popnagels uit. Ik kan ze ook afslijpen en eruit proberen et slaan.
    1610487952502.png1610488060477.png
  3. Veel 'draden' zijn deels overgeschilderd. Hoe kan ik die verf het best verwijderen? Afbijtmiddel of een mechanische oplossing?
    1610488011141.png
  4. De stang voor de langsgeleider is voorzien van maatvoering. Die is nu onleesbaar vanwege vuil en roest. Ook hier de vraag hoe ik deze het best verwijder zonder de lineaal te verwijderen. Ik dacht zelf het een nachtje in de azijn te laten weken. Of zou het beter werken om het met electrolyse te proberen?
    1610488188532.png

Alvast bedankt voor de hulp!
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
1 als op de bouten en moeren verf zit, dan dit eerst verwijderen, Engels zou moeten passen
2 popnagels uitboren en eruit tikken, plaatje schoonmaken afbijt of voorzichtig met staalwol
3 maak een goed schema hoe de draden lopen en ga het vernieuwen, als je al zover bent met ontmantelen is dit ook goed te doen, je weet niet de bekabeling eraan toe is
4 met wd 40 en een fijne staalwol krijg je het blinkend
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Bedankt voor je reactie. Met 'draden' bedoelde ik de draden op bouten en moeren. Die is overgeschilderd en ik weet niet zo goed hoe ik die het best kan verwijderen. De electrische bedrading vervang ik inderdaad.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.794
950
Leeuwarden
Bij de videos van Keith Rucker kun je heel veel tips vinden over het opknappen en restaureren van machines, ook heeft hij ergens wat met een Wadkin machine gepubliceerd.

Fons

 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Het zijn vlgs mij zeker géén popnagels en ook geen klinknagels , maar slag- of kerfnagels . Die worden vaak gebruikt om b.v. typeplaatjes te monteren .
Ze worden er normaal gewoon ingeslagen , na eerst voorgeboord te hebben met een boortje gelijk aan kerndiameter (gladde stuk aan het uiteinde) en met een goed passende doorslag kun je ze er ook weer wel weer terug uit slaan . Ik zie op de foto dat er ruimte voor is , kijk wel uit hoe hard je slaat , want je hebt waarschijnlijk te maken met gietijzer , niet ? Het moet redelijk makkelijk gaan . Zie hier een voorbeeld van zo'n nagel :

Slag of kerf nagel.jpg
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
936
322
Mooi project man, daar ga je een hoop lol aan beleven.
Nu al, tijdens het opknappen. Ik hou zelf ook van oud gereedschap weer gangbaar maken.
En altijd is het weer een bijzonder gevoel als die klus is geklaard. Succes!
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Bedankt voor alle reacties!

Ik zal vanavond eens kijken of ik die kerfnagels er voorzichtig uit kan slaan. Het is inderdaad een en al gietijzer dus wil er geen groot gat in tikken.

Keith Rucker kende ik nog niet maar ik zal ook dat eens goed gaan bekijken.

Gezien de huidige lockdown moet ik alles online bestellen en duurt het dus een dag of 2 voor ik weer verder kan. Heb een aantal gradaties staalwol besteld, wat extra WD-40 en een komborstel.

Gr. Thomas
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
610
57
Provincie Zeeland
Gaaf project. Ik volg. Heb zelf een Startrite gehad. Dit ziet er allemaal nog wat zwaarder uit.

4. ontroesten zou ik met azijn of citroenzuur doen. Paar dagen weken et voila! Met staalwol en wd40 krijg het roest niet goed uit de dieper liggende streepjes denk ik.

Succes in elk geval!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.