Waarom ik een leidingzoeker heb gekocht

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik heb even een nieuwe post aangemaakt vanuit het nieuwe tools topic om dat niet te vervuilen

41 minuten geleden
Hoi @mk23 ,
Ben benieuwd hoe die bevalt. Ik had een tijdje ook een leidingzoeker van Bosch ( niet de GMS120) en die 'zag overal en nergens elektrische leidingen.
Ja, er wordt wat afgeknutseld in huizen hè? Hoe ben je achter deze, zeg maar aparte, manier van leidingen aanleggen gekomen?
In onze WC "even" een wc meubel vervangen op verzoek van mijn partner. Bij het demonteren vond ik de gaten in de tegels al zo lomp.
Bij het aandraaien van de nieuwe knelkoppelingen begon vervolgens het een beetje te lekken.....

Op vrijdagmiddag half vier toen nog een loodgieter moeten vinden om de boel af te doppen.

En toen hij begon te hakken eindigde hij in onze keuken / eetkamer. De leidingen waren aan de keuken zijde ingefreesd en vervolgens door de tegels heen geboord.
Deze professionele oplossing was afgerond met gesoldeerde verbindingen omdat een van de leidingen te kort was en verlengd moest worden, precies op het knietje
Ik heb de vorige eigenaar vervloekt en mijn vrouw nog een keer proberen uit te leggen dat je geen "even" klussen hebt. Maar goed, het was toch mijn fout, ik had het anders moeten oplossen:)
Ze snapt nu gelukkig wel waarom ik de WC-pot en bidet pas aanpak als we de hele WC gaan renoveren over 25 jaar.......

Dit zijn een paar foto's van de situatie
 

Bijlagen

  • 01.JPG
    01.JPG
    59,1 KB · Weergaven: 134
  • 02.jpg
    02.jpg
    36,2 KB · Weergaven: 141
  • 03.jpg
    03.jpg
    71,2 KB · Weergaven: 139
  • 04.jpg
    04.jpg
    40,6 KB · Weergaven: 138

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Het zal aan mij liggen, maar ik kan uit je verhaal noch de foto's niet opmaken wat nu precies het probleem is. Gesoldeerde leidingen in een muur hoeven helemaal geen probleem te zijn. Knellen in een muur is dat wel.

Ook het aanvoeren van leidingen uit de andere kant van de muur is niet persé een doodzonde. Het niet documenteren van hoe de leidingingen liggen is wel onhandig.

Daarnaast gaat een leidingzoeker je zeker niet altijd uit de brand helpen, deze zijn mijn inziens nogal onbetrouwbaar.

Zijn de foto's nu van hoe je de situatie aantrof, tijdens het werk of na het werk?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Als ik het zo zie op je foto's, is het een wand die bestaat uit een houten raamwerk, met daar over heen gipsplaat. Daar in zitten wicu koperen leidingen, die zijn gesoldeerd. Dat is een hele gangbare manier van leidingwerk aanleggen, uit de tijd dat koperen leidingen nog te betalen waren. Toen heb je bij het verwijderen van de kraan de zooi gesloopt . In die kneldoppen die nu op de wicu zitten, zijn daar de voorgeschreven steunhulzen in gebruikt? Anders lekt het straks weer.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
En als je de tegels weer terug wil plaatsen, slijp je de voegen er even uit en maak je de tegel warm met een fohn of je soldeerbrander. Dan wip je de tegels er zo af met een plamuurmes.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Dank voor je uitgebreide toelichting. Blijkbaar kijken anderen er niet van op, maar ik vind het nogal een vreemde manier van doen om alles los in het wandje te 'hangen'.

Maar goed ik ben nu, dankzij jouw verhaal, met zijn tweeën want een gewaarschuwd man telt immers voor twee :)
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Dank voor je uitgebreide toelichting. Blijkbaar kijken anderen er niet van op, maar ik vind het nogal een vreemde manier van doen om alles los in het wandje te 'hangen'.
Wat een onzin; als alle topiclezers waaronder ikzelf door TS waren geïnformeerd over het "los in het wandje hangen" dan hadden we daarop inhoudelijk kunnen reageren. Maar de warrige opningspost en foto's vermeldde daar bitter weinig inhoudelijks over, behalve dan dat er een probleem was gevonden en dat het kennelijk prutswerk was.

Het spreekt vanzelf dat het los in de wand hangen van leidingen not done is, maar vind/zie je dat ergens in openingspost of de foto's duidelijk terug? Je moet echt al veel moeite doen om te zien wat voor een wand het überhaupt is (hollewand, ytong, metselwerk etc?) .

Kortom is dit nu een klaagtopic of wordt er om hulp gevraagd? Ik zie nu dat het onderwerp in de kantine sectie staat dus dat is dan duidelijk.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Relax, het was even een paniekmomentje en dat moest er even uit. Het is jammer van dat gat in de muur van de woonkamer. Even gat vierkant zagen, plankje er achter, nieuw stukje gipsplaat en aansmeren, even schuren , grondlaag en nieuwe tex. De toilet kant , even gat groter maken, nieuwe stukken leiding er aan solderen met een half duims puntstuk. stuk multiplex in de muur met twee gaten, half duims zolderstuk er op, vastzetten aan plankje en daar dan een half duims stopkraantje in. Daarna gips repareren, tegelwerkk aanhelen, voegen en het is weer nieuw.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik moet hier ook nog eens wat gaan openmaken van mijn inmiddels kapot gevroren zonnenboiler. Ik ben bang dat het van hetzelfde niveua is als bij mk23. Het is al eens open geweest wegens lekke knelkoppelingen. Ik vermoed dat er ook heel weinig is gebeugeld.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Even een reactie van de TS, ik dus:)
De wand is opgebouwd uit betonblokken, de WC zijde is betegeld en aan de keuken zijde is alles netjes gestuced.

Toen de boel begon te lekken, heeft de loodgieter eerste een paar tegels weg gesloopt en is daarna voorzichtig de leiding gaan opzoeken en heeft deze vrijgelegd om de boel te kunnen afdoppen. Hij kwam daarbij dus in de eetkamer uit. Dat zie je op afbeeldingen 1 en 4.
Op afbeelding 2 zie je hoe de leidingen uit de tegels staken met daarboven de korpus van het oude meubel.

De flexibele leidingen waren in de muur gestuced, de warmwaterleiding was lang genoeg, de koudwater leiding hadden ze net de hoek om gelegd en daar een stucje pijp in vast gesoldeerd. Niets zat dus fatsoenlijk vast met een muurbeugel of iets anders.
Bij het losdraaien en aandraaien van de knelkoppelingen is de gesoldeerde aansluiting vervolgens bezweken en gaan lekken toen de druk weer op de leiding stond.

Uiteindelijk heeft een bevriende loodgieter de boel gerepareerd en het gat met snelbeton opgevuld. De leidingen zitten in ieder geval vast met een muurbeugel en ik heb gelijk maar kraantjes gemonteerd zodat ik niet meer met koppelingen hoef te rommelen.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Bij wicu buis moet je een binnenbus gebruiken als je knelkoppelingen gebruikt. Anders kan je aandraaien tot het uit elkaar valt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
De muur zullen dan wel gibo blokken zijn. Verder verandert er weinig aan het verhaal. Hoe is het nu gerepareerd? Op nieuw gesoldeerd? Perskoppelingen?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Bij wicu buis moet je een binnenbus gebruiken als je knelkoppelingen gebruikt. Anders kan je aandraaien tot het uit elkaar valt.
Ik ben geen loodgieter en heb voorlopig ook niet de wens om me te verdiepen in het woud aan leidingen, koppelingen, rubbertjes, etc.
De ingebouwde oplossingen voldoet in ieder geval aan mijn wens dat hij hufterproof is:)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Daar heb je weinig aan als het na verloop van tijd gaat lekken, door verkeerde keuzes.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Daar heb je weinig aan als het na verloop van tijd gaat lekken, door verkeerde keuzes.
Als het gaat lekken, dan kan ik hem altijd bellen:) Hij staat voor het werk dat hij oplevert.

Voor mij was een muurbeugel belangrijk, de technische oplossingen heb ik helemaal aan hem overgelaten omdat ik daar echt geen verstand van heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Solderen in de muur mag, knellen nooit, dit levert op den duur lekkages op. Hout zet uit en krimpt, maar een muur ook. Maar goed, op de foto met de toilet zie ik links iets wat niet mag, valt misschien niemand op, maar een flexibel elektra snoer mag niet in een vaste opstelling.

Soepele kabel is niet bedoeld voor vaste installaties maar voor het aansluiten van verplaatsbare toestellen. Voor diverse redenen , onder meer de afkoeling en de brandveiligheid is ze niet toegestaan voor huisinstallaties.

(Bron Google)

 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Solderen in de muur mag, knellen nooit, dit levert op den duur lekkages op. Hout zet uit en krimpt, maar een muur ook. Maar goed, op de foto met de toilet zie ik links iets wat niet mag, valt misschien niemand op, maar een flexibel elektra snoer mag niet in een vaste opstelling.
Helemaal gelijk, nog een cadeautje van de vorige bewoner. Ik heb al zoveel meters van deze kabel hier in huis weggehaald. De kabel zit geschakeld op de schakelaar die de verlichting in het plafond bedient.
Heb de boel nu opgeborgen in een lasdoos en denk bij nader inzien dat de kabel ergens is aangesloten onder het verlaagde plafond samen met de inbouwspots.
Duidelijk geen klusje voor een zaterdagmiddag:)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.