Waar paneeldeuren laten maken?

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
279
104
In mijn woning wil ik paneel deuren vervangen. Tweevlak paneel deur zie foto. ( Dit zijn de deuren vab de eerste verdieping, een tweedehand partijtje gekocht nu wil ik oo de begane grond hetzelfde model)

Gaat over zes deuren van 211 hoog. Breedte varieerd van de 82,5 78 en 72.

Ik woon in omgeving Nijmegn/ Tiel.

Iemand een adres hiervoor. En iemand een idee van de kosten?

Bijlagen

• IMG_20230428_082319.jpg
    IMG_20230428_082319.jpg
    27,2 KB · Weergaven: 67
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.876
3.475
Je kan niet uit de voeten met fabrieks paneeldeuren? Ik heb in ons huis alle oude paneeldeuren, waarvan er na 100 jaar geen 2 meer het zelfde waren, vervangen door nieuwe fabrieks paneeldeuren. Ik weet het, maar het valt verder niemand op.

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
279
104
Je kan niet uit de voeten met fabrieks paneeldeuren? Ik heb in ons huis alle oude paneeldeuren, waarvan er na 100 jaar geen 2 meer het zelfde waren, vervangen door nieuwe fabrieks paneeldeuren. Ik weet het, maar het valt verder niemand op.
Ik zie dat mijn openingspost niet helder is; aangepast. Op de foto staan deuren op de 1e verdieping. Nu wil ik voor de begane grond liefst hetzelfde model.

Fabrieksdeuren voeren niet dit model. Ik heb gekeken naar Austria dutch line Doorn en Zeist. Deze fabrieksdeuren kosten inmiddels, ook 350 per stuk.

Tweedehands deuren; heb ik boven dus, leuk maar heel veel werk om ze kaal te branden, maten aan te passen, scharnier en slot gaten omfrezen enz.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.876
3.475
Maatwerk deuren zullen nog een beetje duurder zijn. Elke timmerfabriek kan zulke deuren maken. Vraag wat rond in je buurt en loop bij zo'n bedrijf binnen. Ik heb boven ook nog allemaal oude paneeldeuren zitten. Ik heb er zelfs nog een paar klaar staan voor ingebouwde kasten en een toekomstig wasmachine hok. Maar toen ik de benedenverdieping toch opnieuw ging doen, heb ik gewoon allemaal nieuwe deuren in nieuwe kozijnen en met nieuwe architraven geplaatst. Gelijk ook nieuwe en suite kasten gemaakt en daar ook de zelfde deuren in gehangen. Alleen de en suite deuren zelf en de omkasting gerepareerd en opnieuw in de verf gezet. Gelijk maar glas in lood panelen er in gemaakt, want er zaten 6 verschillende ruiten in.

• Leuk
Waarderingen: robvansuilen

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
279
104
Dank Chevy,

Ik probeer wat meer specifieke tips ervaringen te krijgen van een fabriek, maker in de buurt.

Een optie zou ook nig zijn zelf maken. Ik heb een kity 2000 maar niet de juiste profielfrezen. Wellicht geprofileerd hout kooen enz.

Kortom alle.tios zijn welkom.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.876
3.475
Zelf maken kan prima, maar is in een beperkte werkplaats erg tijdrovend. Het profiel lijkt op mijn foto een gladde hoek. Heb je een spilfrees? Zitten de panelen twee zijdig opgesloten? Of zitten er aan een kant losse latten? Heb je de beschikking over een pennenbank?

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
279
104
Ik heb even het profiel zo goed en kwaad als het gaat uitgemeten en een schetsje in sketchup gemaakt. Links is profiel, rechts contraprofiel.profiel.jpg

De panelen zitten opgesloten, dus geen losse latten.

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.876
3.475
Als je de deuren klassiek maakt, heb je geen contraprofiel. Je zaagt de lijsten op 45 graden in de hoeken. Dit soort werk wil je op een spilfrees doen. Je gebruikt voor dit soort profileringen het makkelijkst flury messen. Die frees van rs tools is voor keukenkast deurtjes. Bij contramallen heb je een deuvelboormachine en het liefst ook een opsluitbank nodig. Als je alleen een handfreesmachine hebt, kan je de groef voor het paneel gewoon zagen en de profilering er kant voor kant aanlopen.

• Leuk

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.822
1.206
Riemst
Moet het massief zijn?
Ik heb mijn deuren enkele jaren geleden vervangen door MDF deuren.
Die zien er identiek uit als paneeldeuren, maar zijn gefreesd uit één plaat MDF.
Vermits het een eenvoudig profiel is, zou dit zonder probleem gemaakt moeten kunnen worden.
Voordeel van deur gefreesd uit MDF is dat er geen standaard maten zijn (toch niet waar ik ze had besteld).
Geen meerprijs voor afwijkende maten.
Mijn deuren zijn 201 cm hoog, standaard is dit 201,5. Die halve cm maakt niet uit want dat kan je probleemloos afzagen.
De oude deuren waren 201 hoog. Ik wist dat niet maar. Maar ik heb die deuren destijds goedkoop in promotie gekocht (Jéwé fabricaat bij Brico Plan-it). Nu begrijp ik waarom die zo goedkoop waren. Zeer waarschijnlijk partij die verkeerd was gemaakt.
Je kan ze ook zonder contraprofiel maken. Het profiel van de stijlen op de verbinding weghalen, onder 45° afsteken en regels laten invallen. De verbinding is gewone pen en gat of Domino XL.

• Leuk

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
279
104
Dit soort werk wil je op een spilfrees doen. Je gebruikt voor dit soort profileringen het makkelijkst flury messen.

ik begrijp dat een spilfrees krachtiger is, maar in principe moet het met de door mij gevonden frees tich prima gaan? Zeker met een voldoende krachtige bovengrees in een tafel gemonteerd?

Eventueel in meerdere gangen frezen en daarna hout omdraaien voor de tweede schuine kant?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.876
3.475
Zoals ik al in mijn eerdere reactie aangaf, kan je ook prima profileren met een bovenfrees. Ik zou dan een gewone 45 graden frees gebruiken. Die is een stuk goedkoper. Eerst de profilering frezen, dan de groef voor het paneel zagen. Omdat je profiel niet over de gehele lengte van je deurstijlen doorloopt, kan je er het beste even aan een kant een strook multiplex op spijkeren. Op die manier heb je bij het zagen over de gehele lengte ondersteuning.

• Leuk

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.822
1.206
Riemst
ik begrijp dat een spilfrees krachtiger is, maar in principe moet het met de door mij gevonden frees tich prima gaan? Zeker met een voldoende krachtige bovengrees in een tafel gemonteerd?

Eventueel in meerdere gangen frezen en daarna hout omdraaien voor de tweede schuine kant?
Het gaat niet alleen over vermogen maar ook over nauwkeurigheid. Dit is een klus voor spilfrees met aandrijver. Dan ben je zeker dat alle profileringen exact identiek zijn. Als je de bovenfrees een klein beetje tilt heb je al een probleem, zeker als je in meerdere gangen freest.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.876
3.475
Hij heeft vermoedelijk geen spilfrees. Als hij de frees onder een blad hangt en hij gebruikt een aanslag, dan is het niet echt een probleem. Ik heb ook geen aandrijver op mijn freesmachine. Het gaat sneller met, en je hebt wat minder afwerk werk, maar het gaat prima zonder. Mijn vader en mijn opa maakten deuren op locatie met handgereedschap. Hij hoeft zijn tijd niet te betalen en het is verder niet zo heel ingewikkeld.

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.335
353
Heelsum
Ik heb dit soort deuren zelf gemaakt. Niet zo heel moeilijk als je de juiste spullen hebt maar hout is prijzig dus heel goedkoop gaat het niet worden als je ze zelf maakt.

Hoe ziet het paneel eruit? gewoon een vlakke 7mm plaat? dat is redelijk dun en kwetsbaar...

Je hebt 6 deuren nodig?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.876
3.475
Die oude platen multiplex waren van een hele goede kwaliteit. Ik bewaar die panelen van deuren die gesloopt worden.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.822
1.206
Riemst
Hij heeft vermoedelijk geen spilfrees. Als hij de frees onder een blad hangt en hij gebruikt een aanslag, dan is het niet echt een probleem. Ik heb ook geen aandrijver op mijn freesmachine. Het gaat sneller met, en je hebt wat minder afwerk werk, maar het gaat prima zonder. Mijn vader en mijn opa maakten deuren op locatie met handgereedschap. Hij hoeft zijn tijd niet te betalen en het is verder niet zo heel ingewikkeld.
Maar ik vermoed dat het deuren waren zoals al eerder aangehaald met gewone pen en gat verbinding waarbij de profilering weggestoken is. Dan kan het probleemloos. Een beetje afwijking in de profilering gaat niet opvallen. Maar pennen met contraprofilering aan de regels trekken is een ander verhaal. Dat gaat volgens mij ook niet met een bovenfrees.Het getoonde freesje gaat trouwens enkel geschikt zijn voor een kastdeurtje met enkel aan de zichtzijde een profiel. Voor een deur heb je eigenlijk een pennenbank nodig om veilig te werken.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.876
3.475
Volgens mij zijn we het eens. Gaten voor traditionele pen en gat verbindingen gaan nog redelijk snel met de ouderwetse booromslag. Heb je gelijk een goede oefening voor het ontwikkelen van een timmermansoog.

• Leuk
Waarderingen: mathieu

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.177
973
Enschede, Twente
Als je in de decorbouw werkt maak je zo’n deur door bij een simpele platte deur met honingraatkern de binnenvlakken eruit te zagen, de openingen met wat dunner plaatmateriaal en latten op te vullen en voor de de afwerking profielen uit de bouwmarkt te gebruiken om de defecten te verbloemen. En dan genoeg plamuren, schuren en meermaals schilderen om het er oud uit te laten zien.
Het hoeft niet altijd perfect te zijn.

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
279
104
Ten eerste bedankt voor alle bijdragen, ik ben weer wat wijzer. Profilering wegsteken of zagen daar had ik nog niet aan gedacht!

Om wat duidelijkheid te scheppen, het zijn deuren voor in huis dus decorbouw oplossingen ( die ik wel regelmatig maak) zijn hier niet van toepassing. Ik heb hier twee kinderen die de deur nog wel eens "wat" harder dicht doen dan nodig. Plus het ombouwen van een honingraaddeur is met al het stop en schilderwerk meer werk voor minder resulaat in mijn ogen.

Onder 45 graden frezen is helaas niet helemaal aan de orde. Zoals op mijn tekening te zien is is de hoek van de bestaande deuren (die ik wil namaken) maar 26,6 graden. Vandaar dat mijn oog viel op de die frees van rs. Die lijkt in de buurt te komen.

Verder bezit ik een kity bestcombi 2000. Helaas staat deze nog maar half opgebouwd en heb ik het freesgedeelte nog nooit gebruikt.

Verder heb ik geen opspanbank, maar wel hele fijne bessy lijmklemmen ( met dank aan een ander topic hier)

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.