Waar laat jij jouw schaafbeitels slijpen ?

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
69
36
48
Wespelaar (Haacht)
Afgelopen weekend mijn Kity 636 van de grote tafel genomen en op een afzonderlijk kastje gezet. (Bedoeling is om dit met alle machines te doen, maar dan moet ik eerst nog wat extra motors vinden.) Van de gelegenheid gebruik gemaakt om de laatste set ongebruikte messen te plaatsen, die ik er nog bij had van de aankoop. En het verschil is heel duidelijk merkbaar. Dus tijd om de andere messen ook te laten slijpen, zodat ik deze ook kan hergebruiken als de huidige weer botter worden.
Maar waar kan ik hiervoor best naartoe ? Ik woon in België, tussen Leuven en Mechelen.
Een andeze optie is om de messen zelf te slijpen met de slijper, die ook op de tafel staat. (Kity 642) Maar hiervoor heb ik alleen de franse handleiding en mijn frans is helaas niet zo goed dat ik er de nodige info kan uithalen. Heb het wel eens geprobeerd, maar zonder goed resultaat.

Bijlagen

• 636.jpg
    636.jpg
    157,9 KB · Weergaven: 23
  • 642.jpg
    642.jpg
    113,2 KB · Weergaven: 23
  • schaafbeitels.jpg
    schaafbeitels.jpg
    102,2 KB · Weergaven: 20

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
827
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Gewoon zelf doen!!!

Even een hulp stukje maken simpel of luxe.

hier een impressie van mijn slijphulpstuk (spring loaded :))
FFD4DF0E-FEE6-423F-B865-AD8B000F8AE3.jpeg

EAECA07D-654F-436D-BE23-EF3C2D87A14B.jpeg
5309CE44-7064-4DC4-BAD3-76A30651C5DB.jpeg

700D5EFF-218C-499B-9564-946416BBB495.jpeg

HET SLIJPHULPSTUK bestaat uit een gelamineerd hardhouten blok (puperhart) onder de juiste hoek in gezaagd en 3 metrische rvs schroeven met veer is en rampamoeren . Om te slijpen simpel de schaafmessen inbrengen en de schroeven aandraaien. Dan met eender welke slijpsteen de messen slijpen in dit geval een diamant slijpsteen.
Houder in voortang met steen bovenop of omgekeerd houder in de hand en slijpsteen onder.
Super simpel en laat de messen verspringen zodat de mes uiteinde vlak blijft.
Succes!
groetnis ,
Roeland

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
308
40
Gouderak
Gewoon zelf doen!!!

Even een hulp stukje maken simpel of luxe.

hier een impressie van mijn slijphulpstuk (spring loaded :))
Bekijk bijlage 131094

Bekijk bijlage 131095
Bekijk bijlage 131096

Bekijk bijlage 131097

HET SLIJPHULPSTUK bestaat uit een gelamineerd hardhouten blok (puperhart) onder de juiste hoek in gezaagd en 3 metrische rvs schroeven met veer is en rampamoeren . Om te slijpen simpel de schaafmessen inbrengen en de schroeven aandraaien. Dan met eender welke slijpsteen de messen slijpen in dit geval een diamant slijpsteen.
Houder in voortang met steen bovenop of omgekeerd houder in de hand en slijpsteen onder.
Super simpel en laat de messen verspringen zodat de mes uiteinde vlak blijft.
Succes!
groetnis ,
Roeland
Roeland, dit vraagt wat nader uitleg... die schroeven zitten dus om de bouten in het midden - maar waarom? Als je die aandraait zet je de messen toch sowieso klem, waarom zijn die veren dan? Als ik het principe goed zie steken de messen - bij gelijke lengte - even ver uit de mal, dan zou het toch voldoende zijn om ze klem te zetten? Bij slijpen gaat er bij beide messen evenveel af (naw nihil, maar toch) en dan blijft de hoek toch hetzelfde?

Of zitten die veren onder de messen zodat ze naar buiten gedrukt worden? Zo zit dat op mijn kitty ook, en dat zou ik ook snappen - dan kunnen ze verspringen (in theorie) als je er wat afslijpt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.