Waar koop ik een balk van ong. 9.5x9.5x400cm voor trapboom?

marcel5

Nieuw lid
8 mei 2017
9
0
De constructie van de balken van het trapgat in mijn huis klopt van geen kanten. Er zijn geen extra raveelbalken aangebracht voor versteviging, en de trapboom loopt ook niet door. Ik wil naast de huidige trapboom een extra kolom plaatsen om de vloer beter te ondersteunen. Maar waar koop ik een mooi stuk hout van ongeveer 9,5x9,5 en 400cm lang?

Online kan ik qua hardhout alleen hardhouten palen voor buiten vinden, of eiken (waarbij ik bang ben dat het teveel gaat werken?). Houtsoort maakt niet uit, want het gaat gelakt worden. Als het maar recht en een beetje harde houtsoort is.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.222
3.647
Kan je ook eens aangeven wat er mis is met de opbouw van je huidige trapgat en waarom je denkt dat er iets mee mis is? Blijkbaar staat alles er al een tijdje. Die nieuwe kolom die je wil toevoegen. Waar steunt die dan op? En wat wil je er mee ondersteunen? Waarom zou de trapboom door moeten lopen? Waar naar toe? Een trapboom zit er om je treden in te bevestigen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.308
2.614
Klein-Brabant, Vlaanderen
Maar waar koop ik een mooi stuk hout van ongeveer 9,5x9,5 en 400cm lang?
1/ het kan nuttig zijn dat we weten waar je ongeveer woont
door jouw regio in je profiel te plaatsen, kan je daarvoor zorgen
bespaart ons ook de moeite om nutteloze tips te geven
woon je in ljouwert, dan ben je weinig met een houthandel uit brugge
noot: een van onze zeer hulpvaardige leden houdt hier een draadje met houthandels bij

2/ een sectie van 9,5 x 9,5 is een erg buigbaar beestje

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
667
185
Arnhem - Schaarsbergen
Ik zou hiervoor niet snel massief hout toepassen. Eerder CLS / SLS:

(Toevallig dezelfde leverancier…)

Waarschijnlijk gaat het om de paal? De boom is de schuine ligger aan weerszijden van de treden. Een paal hoeft echt niet gelamineerd te zijn.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.222
3.647
Nee, sinds de begin jaren 80. En dan had zijn huis een betonnen vloer gehad. Maar de topicstarter is niet erg scheutig met informatie.

marcel5

Nieuw lid
8 mei 2017
9
0
Excuus, het gaat inderdaad om de trap spil, niet de trapboom. Ik woon in Noord Brabant, vlak bij Breda.

Kan je ook eens aangeven wat er mis is met de opbouw van je huidige trapgat en waarom je denkt dat er iets mee mis is? Blijkbaar staat alles er al een tijdje.

Ook alleen maar omdat er geen aardbevingen zijn in zuid Nederland, anders was het wel mis gegaan denk ik. Het trapgat heeft een soort Z-vorm en de oude balk had ongeveer 4 cm overlap op de muur. Er zat een houten koof omheen, dus dat was niet zichtbaar:

spil.jpg
Ik heb de korte balk ondertussen vervangen, nu loopt ie door naar de volgende vloerbalk. Ik wil een kolom toevoegen zodat ie aan beide kanten ondersteunt wordt.

Waarschijnlijk hangt de constructie aan het plafond van de 1e verdieping, want ik zie niet in hoe het anders zo kon blijven zweven.

De vuren balk van die online webshop is prima qua maat, maar is dat vergelijkbaar met het vuren wat ik bij bijv Hornbach koop of is het een betere kwaliteit? Want dat vind ik nogal zacht, als ik er dan 1x tegen stoot zit er gelijk een deuk in. Daarom liefst iets harders.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.222
3.647
Een paal van 100 x 100 is een fors formaat voor dat hoekje. Je kan er ook een buis of koker met kopplaten onder zetten. Trappen zijn geen onderdeel van een draagconstructie. Ze worden pas later geplaatst. Als je de foto nog een keer maakt maar dan van een meter of 3 meer afstand, dan is er misschien te zien hoe het in elkaar steekt. Het lijkt alsof er 2 trappen op elkaar staan en dit de zolder trap is. Deze trappen zijn niet bij de bouw zo geplaatst gok ik, maar later om een vaste trap naar de zolder te verkrijgen. Je hebt op de voorgrond een deurkozijn met bovenlicht weggehaald?

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.320
361
Goeree-Overflakkee
Goed dat je hier actie onderneemt, want deze constructie is niet in orde. Het gaat hier niet om de trapspil, maar om een kolom om de vloer te ondersteunen. Een trap mag namelijk nooit de vloer ondersteunen. Formeel heb je hier zelfs een vergunning voor nodig. Controleer of de vloer het extra gewicht (van de kolom+belasting) wel aankan. Zorg dat de balk goed op het metselwerk draagt.

marcel5

Nieuw lid
8 mei 2017
9
0
Je hebt op de voorgrond een deurkozijn met bovenlicht weggehaald?
Knap gezien, daar zat inderdaad ooit (30 jaar geleden?) een kozijn met bovenlicht. Een van de vorige bewoners heeft het weggehaald en de constructie zo gelaten. Er zat een houten koof omheen, dus het was niet zichtbaar hoe het in elkaar zat.
Controleer of de vloer het extra gewicht (van de kolom+belasting) wel aankan. Zorg dat de balk goed op het metselwerk draagt.
De begane grond vloer is wel van beton, dus die kan het wel aan. Ik een stuk van de muur afgezaagd en er een UNP100 profiel er tegenaan geschroefd, waar de nieuwe balk aan vast zit, want er was te weinig overlap om de balk goed op te leggen. Het is allemaal extra werk, maar het moet wel stevig worden.

De vraag blijft: is er ergens een kolom in die maat van een wat hardere houtsoort te koop?
De vervoerskosten zijn waarschijnlijk inderdaad meer dan de balk, dus ik wil best wat meer betalen voor mooier hout.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.222
3.647
Met de huidige informatie kan je niets zeggen van de constructie. Daarom vroeg ik om foto's waarop je kan zien hoe de volledige opbouw is. Een balk mag best uit kragen. Hij hoeft niet altijd aan het eind ondersteund te worden. Er is ook geen informatie, hoe het een verdieping lager is opgelost. Als je hier een kolom zet, zal die kolom ook door moeten dragen naar de lager gelegen verdieping. We hebben geen informatie over wat er daar zit.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.222
3.647
Je kan 4 bankirai schutting planken bij je lokale bouwmarkt halen en daar een kolom van maken. Dan heb je harder hout. Massief voegt niet veel toe.

marcel5

Nieuw lid
8 mei 2017
9
0
Met alle respect: mijn vraag ging ook niet over de constructie, maar waar ik een balk koop. Ik waardeer de input wel, maar om op basis van foto's iets van de constructie te zeggen lijkt me ook niet de beste manier.

We zo te zien langs elkaar heen gepost, maar zoals ik schreef: de begane grond vloer is wel van beton, dus die kan het wel aan.

Zelf een kolom maken van hardhouten planken heb ik ook al aan gedacht. Ik heb alleen geen tafel cirkelzaag dus ik zou er een ochtendje mee bezig zijn om het netjes te krijgen.
Bankirai is niet goed te schilderen voor zover ik weet?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.