Waar koop ik een balk van ong. 9.5x9.5x400cm voor trapboom?

marcel5

Nieuw lid
8 mei 2017
7
0
De constructie van de balken van het trapgat in mijn huis klopt van geen kanten. Er zijn geen extra raveelbalken aangebracht voor versteviging, en de trapboom loopt ook niet door. Ik wil naast de huidige trapboom een extra kolom plaatsen om de vloer beter te ondersteunen. Maar waar koop ik een mooi stuk hout van ongeveer 9,5x9,5 en 400cm lang?

Online kan ik qua hardhout alleen hardhouten palen voor buiten vinden, of eiken (waarbij ik bang ben dat het teveel gaat werken?). Houtsoort maakt niet uit, want het gaat gelakt worden. Als het maar recht en een beetje harde houtsoort is.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.218
3.647
Kan je ook eens aangeven wat er mis is met de opbouw van je huidige trapgat en waarom je denkt dat er iets mee mis is? Blijkbaar staat alles er al een tijdje. Die nieuwe kolom die je wil toevoegen. Waar steunt die dan op? En wat wil je er mee ondersteunen? Waarom zou de trapboom door moeten lopen? Waar naar toe? Een trapboom zit er om je treden in te bevestigen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.305
2.614
Klein-Brabant, Vlaanderen
Maar waar koop ik een mooi stuk hout van ongeveer 9,5x9,5 en 400cm lang?
1/ het kan nuttig zijn dat we weten waar je ongeveer woont
door jouw regio in je profiel te plaatsen, kan je daarvoor zorgen
bespaart ons ook de moeite om nutteloze tips te geven
woon je in ljouwert, dan ben je weinig met een houthandel uit brugge
noot: een van onze zeer hulpvaardige leden houdt hier een draadje met houthandels bij

2/ een sectie van 9,5 x 9,5 is een erg buigbaar beestje

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
666
185
Arnhem - Schaarsbergen
Ik zou hiervoor niet snel massief hout toepassen. Eerder CLS / SLS:

(Toevallig dezelfde leverancier…)

Waarschijnlijk gaat het om de paal? De boom is de schuine ligger aan weerszijden van de treden. Een paal hoeft echt niet gelamineerd te zijn.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.218
3.647
Nee, sinds de begin jaren 80. En dan had zijn huis een betonnen vloer gehad. Maar de topicstarter is niet erg scheutig met informatie.

marcel5

Nieuw lid
8 mei 2017
7
0
Excuus, het gaat inderdaad om de trap spil, niet de trapboom. Ik woon in Noord Brabant, vlak bij Breda.

Kan je ook eens aangeven wat er mis is met de opbouw van je huidige trapgat en waarom je denkt dat er iets mee mis is? Blijkbaar staat alles er al een tijdje.

Ook alleen maar omdat er geen aardbevingen zijn in zuid Nederland, anders was het wel mis gegaan denk ik. Het trapgat heeft een soort Z-vorm en de oude balk had ongeveer 4 cm overlap op de muur. Er zat een houten koof omheen, dus dat was niet zichtbaar:

spil.jpg
Ik heb de korte balk ondertussen vervangen, nu loopt ie door naar de volgende vloerbalk. Ik wil een kolom toevoegen zodat ie aan beide kanten ondersteunt wordt.

Waarschijnlijk hangt de constructie aan het plafond van de 1e verdieping, want ik zie niet in hoe het anders zo kon blijven zweven.

De vuren balk van die online webshop is prima qua maat, maar is dat vergelijkbaar met het vuren wat ik bij bijv Hornbach koop of is het een betere kwaliteit? Want dat vind ik nogal zacht, als ik er dan 1x tegen stoot zit er gelijk een deuk in. Daarom liefst iets harders.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.