Waar haal ik goed hout vandaan?!

JdBigg

Nieuw lid
2 dec 2021
16
1
Boxtel
Ik ben hier nieuw en zal me kort voorstellen. Ik ben na mijn pensioen meubels gaan maken en krijg daar steeds meer lol in. Ik heb in het begin betaald gebruik gemaakt van de werkplaats van een meubelmaker, maar heb inmiddels zelf een redelijk ingerichte werkplek. Nou heb ik een paar projectjes op stapel staan, maar het vinden van geschikt hout is erg lastig merk ik. Aan bouwmarkten heb ik niks en de houthandel is niet ingericht op amateurs zoals ik. Hebben jullie misschien tips voor mij? Ik woon tussen Den Bosch en Eindhoven.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
in Arnhem is er de Fijnhouthandel die goed gestockeerd is (ik vind mijn gading meestal op de zolder) of anders bij Masave (klantvriendelijk en stuurt ook op)

PS als ik "meubels maken" lees, dan denk ik eerder aan speciale houtsoorten en niet aan vuren, daarom dat ik eerder Fijnhouthandels aanbeveel
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JdBigg

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
61
20
Kan je überhaupt niet bij een standaard houthandel terecht? Dus waar voornamelijk vuren constructiehout wordt verkocht maar ze stiekem ook nog wat eiken hebben liggen en wat andere soorten?

En fijnhouthandel heeft natuurlijk heel veel soorten maar de prijs is er dan ook gelijk wat hoger. Ik gok dat dit ook voor Masave telt.
 
  • Leuk
Waarderingen: JdBigg

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.024
366
Alphen aan den Rijn
Voordeel van de betere houthandels , het hout is meestal goed droog en rechter als bij de bouwmarkt .
En Masave stuurt het ook op en kan het ook schaven of in de gewenste maat leveren .

Succes Willem
 
  • Leuk
Waarderingen: JdBigg

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
het vinden van geschikt hout is erg lastig merk ik. Aan bouwmarkten heb ik niks en de houthandel is niet ingericht op amateurs zoals ik. Hebben jullie misschien tips voor mij?
'geschikt hout' is nog een ruim begrip
gaat het om eik, dan kan je die nog makkelijk in kleine hoeveelheden vinden
wil je specifieker gaan, dan wordt het moeilijker
je kan aan collega's vragen of ze wat op overschot liggen hebben, ofwel een samenaankoop opstarten
leg in ieder geval een voorraad aan, zodat je niet voor elk project op zoek moet gaan
 
  • Leuk
Waarderingen: JdBigg

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
PS als ik "meubels maken" lees, dan denk ik eerder aan speciale houtsoorten en niet aan vuren, daarom dat ik eerder Fijnhouthandels aanbeveel
Er zijn ook houtzagerijen die 'beter' hout (kunnen) leveren dan vuren en grenen, en meestal betaalbaarder zijn dan fijnhouthandels. Hier in de buurt zitten er zo al drie, die hout als yellow poplar (geweldig voor meubels als het uiterlijk van het hout niet het allerbelangrijkst is), red cedar, abachi, kersen, esdoorn, paardenvlees, en nog zo'n paar houtsoorten kunnen leveren.
 
  • Leuk
Waarderingen: JdBigg en Charel09

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Tussen Eindhoven en Den-Bosch...
Ik weet niet welke houtsoort je zoekt, maar je zou eens bij Houthandel Smetsers in St Oedenrode kunnen gaan kijken (of eerst de website).
Ligt redelijk in de buurt voor je, en die kan ook wel wat leveren..

Ben er eens geweest voor een kastanje paal, en het waren behulpzame vriendelijke mensen.

Edit: Ik zie net dat ze momenteel geen orders ter plekke klaar maken.. Home
 
  • Leuk
Waarderingen: JdBigg

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
Met welke houtsoorten wil je gaan werken?
Smetsers heeft veelal hout liggen voor buitentoepassingen, maar een beperkt assortiment meubelhout. Ze zijn volgens de website alleen open voor afhalen, maar bel ze eens. Voor corona kon je officieel ook niet zomar de werf oplopen, maar in de praktijk moest je gewoon zelf uitzoeken.

Ik heb ook wel eens hout gehaald bij houthandel Looijmans in Someren.
Maar inderdaad, in deze regio zijn de houthandels waar je als particulier binnen kan lopen beperkt.
Tegenwoordig haal ik bijna al mijn hout bij Masave in Zwolle, daar kan je je hout zo ongeveer per cm kopen, en voor hem is opsturen geen probleem zolang het maar in een PostNL-pakket past.
Of rijd een keer naar Arnhem voor een gecombineerd bezoek aan Baptist en de Arnhemse fijnhouthandel (niet goedkoop, maar de hobbyzolder is qua houtsoorten wel de moeite waard).

Of plaats hier op het marktplein een berichtje dat je bepaald hout zoekt (bij iets specialere projecten), misschien dat een forumlid iets heeft liggen.

Als je meubels wilt maken, dus binnentoepassingen, gebruik dan wel meubeldroog hout (AD en niet winddroog). In dit topic heb ik laatst voor een vraag over eikenhout e.e.a. geschreven, lees dat ook eens door.
 
  • Leuk
Waarderingen: JdBigg

JdBigg

Nieuw lid
2 dec 2021
16
1
Boxtel
Er zijn ook houtzagerijen die 'beter' hout (kunnen) leveren dan vuren en grenen, en meestal betaalbaarder zijn dan fijnhouthandels. Hier in de buurt zitten er zo al drie, die hout als yellow poplar (geweldig voor meubels als het uiterlijk van het hout niet het allerbelangrijkst is), red cedar, abachi, kersen, esdoorn, paardenvlees, en nog zo'n paar houtsoorten kunnen leveren.
Waar is hier in de buurt?
 

JdBigg

Nieuw lid
2 dec 2021
16
1
Boxtel
Tussen Eindhoven en Den-Bosch...
Ik weet niet welke houtsoort je zoekt, maar je zou eens bij Houthandel Smetsers in St Oedenrode kunnen gaan kijken (of eerst de website).
Ligt redelijk in de buurt voor je, en die kan ook wel wat leveren..

Ben er eens geweest voor een kastanje paal, en het waren behulpzame vriendelijke mensen.

Edit: Ik zie net dat ze momenteel geen orders ter plekke klaar maken.. Home
Ja, ik kom ook wel bij Smetsers voor tuinhout, douglas e.d. Zeker een prettig bedrijf! Maar ze hebben geen beuken of eiken dacht ik. Ik ga het nog eens checken! :)
 

JdBigg

Nieuw lid
2 dec 2021
16
1
Boxtel
Met welke houtsoorten wil je gaan werken?
Smetsers heeft veelal hout liggen voor buitentoepassingen, maar een beperkt assortiment meubelhout. Ze zijn volgens de website alleen open voor afhalen, maar bel ze eens. Voor corona kon je officieel ook niet zomar de werf oplopen, maar in de praktijk moest je gewoon zelf uitzoeken.

Ik heb ook wel eens hout gehaald bij houthandel Looijmans in Someren.
Maar inderdaad, in deze regio zijn de houthandels waar je als particulier binnen kan lopen beperkt.
Tegenwoordig haal ik bijna al mijn hout bij Masave in Zwolle, daar kan je je hout zo ongeveer per cm kopen, en voor hem is opsturen geen probleem zolang het maar in een PostNL-pakket past.
Of rijd een keer naar Arnhem voor een gecombineerd bezoek aan Baptist en de Arnhemse fijnhouthandel (niet goedkoop, maar de hobbyzolder is qua houtsoorten wel de moeite waard).

Of plaats hier op het marktplein een berichtje dat je bepaald hout zoekt (bij iets specialere projecten), misschien dat een forumlid iets heeft liggen.

Als je meubels wilt maken, dus binnentoepassingen, gebruik dan wel meubeldroog hout (AD en niet winddroog). In dit topic heb ik laatst voor een vraag over eikenhout e.e.a. geschreven, lees dat ook eens door.
Dankje Rob, goede tips, daar kan ik mee verder! :)
 

JdBigg

Nieuw lid
2 dec 2021
16
1
Boxtel
Een belangrijk onderscheid is of je het zelf vlak en op maat kan schaven. Als dat kan, kun je op veel meer adressen terecht dan als je per sé geschaafd hout wil hebben.
Zelf schaven kan ik niet, ik heb dus inderdaad geschaafd hout nodig. Zagen lukt wel ;-)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Waar is hier in de buurt?
Zuidlimburg. Maar mijn opmerking was meer bedoeld om aan te geven dat er vrijwel overal wel zagerijen te vinden zijn (op redelijke afstand) die meer te bieden hebben dat vuren en grenen... TOen wij nog in Utrecht, Ankeveen, of Almere woonden lukte dat ook prima. Alleen voor zeldzaam hardhout en decoratief hout moet je echt zoeken, gewonere meubelhoutsoorten zijn over het algemeen wel te vinden
 
  • Leuk
Waarderingen: JdBigg

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Als je niet zelf kan schaven dan wordt het allemaal wel heel beperkt… en duur.

Ik zou dan eerder aanraden om toch iets van een (openbare) werkplaats te zoeken waar je dat wel kan. Meubels maken van massief zonder dat je zelf schaven op de gewenste dikte is anders nogal suboptimaal en het komt je ontwerp vaak ook niet ten goede om alleen met “standaard“ maten te moeten werken.

En zelf schaven kan trouwens iedereen…. Alleen de meesten denken dat het alleen volautomatisch lukt. Niks mis met een beetje handwerk als je de tijd hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: JdBigg en twdi

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Als je niet zelf kan schaven dan wordt het allemaal wel heel beperkt… en duur.

Ik zou dan eerder aanraden om toch iets van een (openbare) werkplaats te zoeken waar je dat wel kan. Meubels maken van massief zonder dat je zelf schaven op de gewenste dikte is anders nogal suboptimaal en het komt je ontwerp vaak ook niet ten goede om alleen met “standaard“ maten te moeten werken.

En zelf schaven kan trouwens iedereen…. Alleen de meesten denken dat het alleen volautomatisch lukt. Niks mis met een beetje handwerk als je de tijd hebt.


Ik heb dit al eerder geschreven hier op het forum maar ik heb enorm veel waardering gekregen voor mijn overleden opa die als timmerman alles met het handje deed. Hij is al jaren overleden maar overal in de familie staat nog wel wat werk van zijn hand. Kaarsrecht geschaafde spulletjes :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik kijk op MP wat ik in de buurt gratis kan ophalen. Vaak zwaar eiken meubelen en tafels. Verder houten deuren. Meestal tropisch hardhout of eiken. Ook gebruikte vloerdelen leveren leuk hout op. Verder haal ik al het bruikbare hout uit elke container die ik tegen kom. Ik heb in middels een leuke verzameling hout. Mensen kennen je op een gegeven moment een beetje en komen vragen of je nog wat met een stukje gereedschap van opa kan, of een beetje hout wat over is van de verbouwing. Zo kan je voor weinig leuk knutselen. Als ik een tafelpoot moet maken, lijm ik wat delen op elkaar, dan heb je ook een balk.
 
  • Leuk
Waarderingen: JdBigg en twdi

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.