Waar een mooi stuk Essenhout kopen voor longbow?

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Of je maakt er een van gelamineerd (tonkin) bamboe. Is eenvoudiger aan te komen, en je bent niet zo afhankelijk van een precies goed stuk hout. Bamboebogen zijn niet heel algemeen, maar een beroemd hengelbouwer uit het midden van de 20e eeuw heeft er een paar octrooien voor gepubliceerd, en schoot, als ik me niet vergis, zelf ook competitief met zulke bogen...
Heb in het midden van het land een dikke bamboestam (15 cm doorsnee, 2 meter lang) gekocht en genoeg materiaal voor 8 bogen. Wil na drie longbows nog een jachtboog maken, maar helaas heb je aan 1 goede boog voldoende.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Heb ook 2 handbogen een fibberglas? boog en een wedstrijd boog 32 pond ,trekkracht linkshandig
Tis moeilijk om dicht bij huis een plaats te vinden om wat lange afstanden te schieten met de boog
Voor de eerste heb ik pijlen gemaakt in viking stijl de punt gesmeed van dikke spijkers ,
Pijl punten in Nederland moeten een kogel vorm hebben iets anders is verboden, om mee te schieten ,
Dit voor de hobbyhobbyisten die zelf pijlen maken , niet mijn idee maar van de controle beambten,
Ik wist dat snijdend niet mocht in Nederland, maar een scherpe punt? Ook niet om mee te schieten of in bezit te hebben , wie kent de wet
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
Heb ook 2 handbogen een fibberglas? boog en een wedstrijd boog 32 pond ,trekkracht linkshandig
Tis moeilijk om dicht bij huis een plaats te vinden om wat lange afstanden te schieten met de boog
Voor de eerste heb ik pijlen gemaakt in viking stijl de punt gesmeed van dikke spijkers ,
Pijl punten in Nederland moeten een kogel vorm hebben iets anders is verboden, om mee te schieten ,
Dit voor de hobbyhobbyisten die zelf pijlen maken , niet mijn idee maar van de controle beambten,
Ik wist dat snijdend niet mocht in Nederland, maar een scherpe punt? Ook niet om mee te schieten of in bezit te hebben , wie kent de wet
Ik weet dat er op verenigingen alleen met de ''kogel'' punt geschoten mag worden mede voor de levensduur van de doelpakken.(veiligheid zal er ook wel iets mee te maken hebben)
Maar ik ben al 10 jaar weg bij de verenging dus zeker weten doe ik het niet meer :p
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Tja, ik schiet eigenlijk alleen maar met een nagemaakte Holmegaardboog en doe dat met pijlen met benen, gewei en vuursteen spitsen. En ik vraag me werkelijk af wie mij dat zal verbieden. Mijn kruisbogen hebben ook pijlen met punten en die mogen in Nederland gewoon worden gekocht.
Dezen dus, so what?
DSCF0314.JPG
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Heb ook 2 handbogen een fibberglas? boog en een wedstrijd boog 32 pond ,trekkracht linkshandig
Tis moeilijk om dicht bij huis een plaats te vinden om wat lange afstanden te schieten met de boog
Voor de eerste heb ik pijlen gemaakt in viking stijl de punt gesmeed van dikke spijkers ,
Pijl punten in Nederland moeten een kogel vorm hebben iets anders is verboden, om mee te schieten ,
Dit voor de hobbyhobbyisten die zelf pijlen maken , niet mijn idee maar van de controle beambten,
Ik wist dat snijdend niet mocht in Nederland, maar een scherpe punt? Ook niet om mee te schieten of in bezit te hebben , wie kent de wet
Een punt met snijvlakken is nog steeds verboden maar een pijlpunt moet niet stomp zijn. Bij sommige 3D wedstrijden is het niet toegestaan om stompe punten te gebruiken en dit zal vast te maken hebben met afketsers. Echter ik heb op mijn longbow scherpe punten en op mijn recorve zijn ze een soort van stomp maar daar is de pijl ook veel dunner.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.