Waar een mooi stuk Essenhout kopen voor longbow?

subsense

Nieuw lid
21 mei 2023
9
9
Amsterdam
Hi allemaal!
Mijn eerste post hier, speciaal een account aangemaakt om een paar vragen te kunnen stellen aan de experts.

Ik hou er erg van om met hout te werken, mijn laatste project is het maken van een longbow.
Er zijn er nu al twee gebroken omdat ik vermoedelijk het verkeerde hout heb gebruikt.
De eerste was van een bezemsteel, een boog voor de kids. Helaas een breuk nu. Maar schoot erg goed en snel.
De tweede boog was een boog voor mezelf, een balk eiken gehaald van 25 euro. Maar helaas deze is tijdens het "tillering proces" ook gebroken.

Nu wil ik het goed doen, ik wil een derde poging gaan wagen met Essen hout.
Beetje onderzoek wijst uit dat dit een goede houtsoort is om mee te beginnen.

Ik heb een plank nodig van zo'n 2 cm dik. 200 cm lang.
Belangrijk is dat de nerf van het hout recht door de hele plank loopt.
Als de nerf van de plank afloopt dan is de kans groot dat de boog daar ook breekt.

Maar waar kan ik zo'n stuk vinden? Ik ben al naar een paar grote houthandels geweest, maar helaas.
Bij de Gamma, Praxis etc vind je dat ook ook niet. Wel veel krom hout, maar ongeschikt voor een boog.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
298
118
Zuid Holland
Ik zou eens met masave, arnhemse fijnhout of houtexclusief bellen en dit voorleggen. Ze hebben het liggen, of willen vast meedenken/je verder helpen.

De bouwmarkten moet je links laten liggen voor dit soort projecten.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
276
125
55
Luzy Saint Martin
Essen is een prima keuze!! Maar je moet wel de juiste richting kiezen voor je project.
Zorg dus dat de boog aan de voor- en achter zijde kwartiershout is. (De vlamtekening zit dus aan de rechter en linker zijde van je hand)

Er zijn ook andere houtsoorten met elastische eigenschappen trouwens
 
  • Leuk
Waarderingen: subsense

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Anders even bellen met Rick van Masave.
Rick is zelf ook houtbewerker en kan door die ervaring en passie precies het stuk hout uitzoeken wat jij nodig hebt. Hij verkoopt hout ook in de afmeting die jij wilt hebben, niet perse per hele lengte en hij kan het ook zagen/schaven voor je (bij andere houthandels vind je vaak alleen ruw hout).
Hij zit in Zwolle maar verstuurt hout met pakketpost door heel NL.
 
  • Leuk
Waarderingen: subsense

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Ik heb taxus en robinia. Stuur me een pb met je telefoon nummer indien geïnteresseerd en als je geen haast heb.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
318
@subsense, Met alle respect, maar twee cm is m.i. wat te dun voor wat jij wilt. Schaf je allereerst het boek "Houtkoorts" aan van Jan van der Veen. Dat is min of meer de bijbel voor de bogenbouwer. Als je een mooi stuk hickory zou kunnen bemachtigen dan is dat een heel goede houtsoort om een boog van te maken.
Op de tweede foto zie je een boog van mij die is van hickory. Maar wat @gpf heeft te bieden is uiteraard ook de moeite waard.
omslag-324x500.jpg
DSCF1943.JPG
 

subsense

Nieuw lid
21 mei 2023
9
9
Amsterdam
@Roel22 Ik heb inderdaad al een paar blogposts voorbij zien komen waar ze het hebben over dit boek.
Ik volg op YT Kramer Ammons, https://www.youtube.com/@kramerammonsarchery.
Ik ben meer een kijker dan een lezer ;-)
Kramer maakt goede content en heeft ook een 14-delige cursus staan over tillering.
Maar ik ga zeker ook naar dat boek kijken, dank je.

Aan alle andere, ook bedankt voor jullie tips! @gpf je kan een PM van me verwachten.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Interessant, een mede bogenbouwer! 😀 Goed hout vinden is inderdaad wat lastig, want veel houthandels hebben het geduld niet om je te helpen.

Jan van der Veen gaat veel uit van gekloofde stukken hout uit stam, zogenaamde boogstaven. Hij verkoopt die ook af en toe. Is dat misschien wat voor je?

Essen is zeker geschikt, maar daarmee kun je beter een zogenaamde 'flatbow' maken, die platter is dan een longbow. Flatbows zijn wat vriendelijker om te maken en te gebruiken.

Hoeveel trekkracht moet je nieuwe boog hebben?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Of je maakt er een van gelamineerd (tonkin) bamboe. Is eenvoudiger aan te komen, en je bent niet zo afhankelijk van een precies goed stuk hout. Bamboebogen zijn niet heel algemeen, maar een beroemd hengelbouwer uit het midden van de 20e eeuw heeft er een paar octrooien voor gepubliceerd, en schoot, als ik me niet vergis, zelf ook competitief met zulke bogen...
 
  • Leuk
Waarderingen: subsense

subsense

Nieuw lid
21 mei 2023
9
9
Amsterdam
Ik wil het eenvoudig houden met een bowbacking van 6 lagen glasvezel tape voor gipsplaten + houtlijm. Ik merk dat dit erg goed werkt. Ik had een beschadiging in de bowbacking en ook exact daar is de boog gebroken. De boog die ik voor de kids had gemaakt deed het ook serieus goed. Maar ik ben gewoon te gehaast met tillering. Ik moet dat veel rustiger aan doen. Dan moet het helemaal goed komen met een nieuw, goed stuk hout. Wel veel erg leuke reacties trouwens. En leuk forum trouwens! Pijlen maak ik niet zelf, maar heb ik besteld.
 

subsense

Nieuw lid
21 mei 2023
9
9
Amsterdam
Interessant, een mede bogenbouwer! 😀 Goed hout vinden is inderdaad wat lastig, want veel houthandels hebben het geduld niet om je te helpen.

Jan van der Veen gaat veel uit van gekloofde stukken hout uit stam, zogenaamde boogstaven. Hij verkoopt die ook af en toe. Is dat misschien wat voor je?

Essen is zeker geschikt, maar daarmee kun je beter een zogenaamde 'flatbow' maken, die platter is dan een longbow. Flatbows zijn wat vriendelijker om te maken en te gebruiken.

Hoeveel trekkracht moet je nieuwe boog hebben?
Ja, dat is een hele goed vraag! Dat weet ik nog niet exact. Moet ik nog meten. Ik wil uiteraard niet te extreem gaan en rustig aan beginnen. Een goede plek om de schieten en testen is hier ook lastig ;-). Check trouwens die video's van Kramer Ammons, daar heb ik al veel van geleerd.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
318
Zou je niet nu al de gelamineerde bogen gaan vóór je een kale boog uit één stuk hebt gebouwd?
Geloof me, hoe simpeler je begint hoe beter je e.e.a in de vingers zult krijgen. Begin b.v. met een boog uit een mooie hazelaartak. Dat kost je niets en je leert heel veel over wat het het allemaal doet en kan. Ik heb in mijn leven ettelijke bogen gebouwd en zelden méér lol gehad dan van zo'n simpele hazelaarboog. Beetje denken om de breedte van de armen en je hebt een boog waar je tijden lol van zult hebben. Het zelfde geldt voor de pijlen. Ik ben nu weer bezig om uit hazelaar pijlen te maken, met benen- of geweispitsen en ganzen/zwanenveren. Zou je dan een pees draaien/twijnen uit b.v. lindenbast, dan heb je met recht een puur natuur pijl en boog gebouwd.
DSCF1945.JPG
DSCF4959.JPG
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
963
395
hilversum
Hou is op over bogen anders hang ik weer een doel pak op in me garage :)
Zonder dollen lijkt mij ook leuk.
Maar mijn recurve ligt al een aantal jaar stof te happen....(zwerft wel ergens een Hongaarse ruiterboog en me vrouwtje heeft alleen maar houten bogen)
 

subsense

Nieuw lid
21 mei 2023
9
9
Amsterdam
Ik denk dat we nu inderdaad een beetje off-topic gaan.
Je leert heel veel van hout als je een boog gaat maken, echt heel erg leuk om te doen.
Maar als je een dag in de zon hebt gestaan met de scraper en "tillering boom" en dan hoor je het nare geluid van brekend hout. :( .
Maar goed, super leuk project en we gaan gewoon weer door.
Ik weet nu waar ik een knap stuk hou kan halen, bedankt en uiteraard zal ik het resultaat posten hier.
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld en Roel22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.