Waar droog hout te kopen voor werkbank?

JasN

Nieuw lid
3 feb 2022
15
0
Amsterdam
Dag allen,

Ik ben op zoek naar geschikt hout om een mooie werkbank van te maken. Ik dacht zelf aan iets als douglas omdat het niet te prijzig is en ook niet zo hard dat m'n werkstukjes er van gaan deuken. Suggesties zijn echter welkom, met de portemonnee in het achterhoofd.
Nu mijn vraag. Als ik op internet kijk bij websites als houtgemakt.nl zie ik daar "gedroogd" douglas staan, maar na mailcontact blijkt dat het vochtpercentage in die balken ongeveer 18% is. Dat lijkt me toch veel te vochtig om iets als een werkbank mee te maken? Waar halen jullie hout vandaan dat droog genoeg is voor binnengebruik maar niet meteen de wereld kost? Ik hoor het graag!

Laatste detail - ik woon in de stad en heb geen auto, dus graag plekken/websites die ook bezorgopties hebben :)
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Douglas is meestal tuinhout en dan is 18% prima. Jij moet naar 12% meubelkwaliteit als de bank binnen staat.
Dan de vraag is een schuur/werkplaats binnen of buiten?
Alleen als deze werkbank in een hele droge ruimte komt zou ik me ervan gewisse dat je ook goed droog hout krijgt. Zelf zou ik het voor in mijn schuur wel aandurven. Paar draadeinden erdoor aandraaien en dan aan de buitenzijde 2 balken lijmen. Zie je niets meer van de draadeinden. Hierna blad vlakken.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
815
Omgeving Leiden
Hoi @JasN ,
Omdat je Amsterdam in je profiel hebt opgegeven, denk ik meteen aan de Amsterdamse fijnhout handel. Die bezorgen ook. Vaak is het het best om zelf je hout uit te zoeken, al dan niet met hulp van daar.
Maar als je het zonder gezien te hebben wilt bestellen dan zou je Masave( zie link bovenaan de woodworking site) moeten contacteren. Je kan er op vertrouwen dat die je best voor je doet en goed hout levert.
 
  • Leuk
Waarderingen: JasN

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Deze werkbank:

1696352619477.png

heb ik gemaakt van Douglas balken die twee jaren vol in de regen hebben gelegen voor ik ze oppikte. Ze hebben daarna wel een paar weken in de werkplaats gestaan maar ik twijfel of dat echt veel droging heeft gerealiseerd.

De bank staat nog steeds solide en vlak, met puur verlijmde balken, pen-en-gat verbindingen voor het frame en schroeven door de dragers naar het blad toe. Ik heb hem gevlakt met een bovenfrees, gebruikmakend van een zelfgemaakt frame.

Het is zeker niet de perfecte werkbank, maar buiten het metaal voor de klemmen en de lijm was hij gratis, en dat doet een hoop :).

Ik zou het dus zeker aandurven een werkbank van Douglas te maken, ook als dat niet perfect droog is.


hier het bouwproject, als je er wat aan hebt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JasN

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Dag allen,

Ik ben op zoek naar geschikt hout om een mooie werkbank van te maken. Ik dacht zelf aan iets als douglas omdat het niet te prijzig is en ook niet zo hard dat m'n werkstukjes er van gaan deuken. Suggesties zijn echter welkom, met de portemonnee in het achterhoofd.
Nu mijn vraag. Als ik op internet kijk bij websites als houtgemakt.nl zie ik daar "gedroogd" douglas staan, maar na mailcontact blijkt dat het vochtpercentage in die balken ongeveer 18% is. Dat lijkt me toch veel te vochtig om iets als een werkbank mee te maken? Waar halen jullie hout vandaan dat droog genoeg is voor binnengebruik maar niet meteen de wereld kost? Ik hoor het graag!

Laatste detail - ik woon in de stad en heb geen auto, dus graag plekken/websites die ook bezorgopties hebben :)
Paul Sellers heeft een werkbank van sloophout gemaakt en één van multiplex. Douglas zou niet direct mijn eerste keus zijn. Dus misschien eens rondkijken naar sloophout, busje huren en dan kun je met je eerste houtprojectje beginnen. Moet niet moeilijk zijn om een werkbank te maken voor een redelijke prijs.
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
Ik zeg deze toevallig liggen van de week toen ik een stukje mdf nodig had.
Losse balken zijn bij de bouwmarkt geen rechte van te vinden maar omdat deze per 6 verpakt zijn waren ze nog erg recht
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Misschien zijn ze nu nog recht, maar de interne spanning trekt ze vast nog wel krom nu de spanbanden eraf zijn. Bovendien is vuren veel te zacht om een werkbank van te maken. De poten zou nog kunnen, maar het blad gaat 'm echt niet worden.
 

JasN

Nieuw lid
3 feb 2022
15
0
Amsterdam
Even op een aantal mensen tegelijk reageren (dank voor alle respons!)

@Wim Kluck hij gaat helaas binnen staan ja, dus ben wel op zoek naar echt iets drogers!
@thomasz dank voor de tip, daar ga ik zeker eens naar kijken!
@trigger ziet er goed uit, ik ga je link ook eens bekijken. Zoals hierboven al beschreven moet die van mij alleen binnen komen te staan, in een van zichzelf best wel droge ruimte al. Bij jou ziet het eruit alsof het in een garage/werkplaats staat, maar je geeft me wel hoop.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Wat voor werkbank wil je bouwen?

De fijnhouthandel is natuurlijk de mooiste en meest luxe optie om je hout te halen. Massave kan het zelfs al voor je op maat schaven zodat je als het ware een bouwpakket thuis krijgt. Maar dat is ook de duurste optie. Met wat creativiteit kan je daar veel besparen.

Is er een handelaar in gebruikte bouwmaterialen bij je in de buurt? Daar liggen vaak stapels en stapels van 4x7 vuren balken. Als die jaren in een constructie hebben gezeten, en daar binnen liggen, zijn die prima droog en stabiel. En dat is ook nog wel te transporteren met een (deel)bakfiets.

Voor de werkbank die ik aan het bouwen ben, heb ik de poten samengesteld uit twee 4x7 balken tot een poot van 7x8. Het blad is gemaakt van 4x8 balken, herbruik van de dakbalken van ons oude tuinhuis.
Bovendien is vuren veel te zacht om een werkbank van te maken. De poten zou nog kunnen, maar het blad gaat 'm echt niet worden.
Vuren is zacht, maar dat het niet kan vind ik te stellig. Het zal sneller deuken, ja. Het zal vaker gevlakt moeten worden, maar dat gaat dan ook vrij vlot. Voor een hobbyist die met gezond verstand omgaat met de werkbank, zal het prima 5+ jaar houden. Afhankelijk van het ontwerp is het dan makkelijker of moeilijker om uiteindelijk het blad te vervangen, al of niet door vuren of een hardere houtsoort.
 
  • Leuk
Waarderingen: JasN en mboots

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Video van Heiko Rech over het bouwen van een werkbank:
als ik op de link "bekijken op youtube" klik, dan opent er een You tube venster.
Anders naar YouTube gaan en bijv. zoeken op : Grundlagen Möbelbau - Teil 1
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
Wat voor werkbank wil je bouwen?

De fijnhouthandel is natuurlijk de mooiste en meest luxe optie om je hout te halen. Massave kan het zelfs al voor je op maat schaven zodat je als het ware een bouwpakket thuis krijgt. Maar dat is ook de duurste optie. Met wat creativiteit kan je daar veel besparen.

Is er een handelaar in gebruikte bouwmaterialen bij je in de buurt? Daar liggen vaak stapels en stapels van 4x7 vuren balken. Als die jaren in een constructie hebben gezeten, en daar binnen liggen, zijn die prima droog en stabiel. En dat is ook nog wel te transporteren met een (deel)bakfiets.

Voor de werkbank die ik aan het bouwen ben, heb ik de poten samengesteld uit twee 4x7 balken tot een poot van 7x8. Het blad is gemaakt van 4x8 balken, herbruik van de dakbalken van ons oude tuinhuis.

Vuren is zacht, maar dat het niet kan vind ik te stellig. Het zal sneller deuken, ja. Het zal vaker gevlakt moeten worden, maar dat gaat dan ook vrij vlot. Voor een hobbyist die met gezond verstand omgaat met de werkbank, zal het prima 5+ jaar houden. Afhankelijk van het ontwerp is het dan makkelijker of moeilijker om uiteindelijk het blad te vervangen, al of niet door vuren of een hardere houtsoort.
Helemaal mee eens. Alles heeft met budget en type werkbank te maken. Hooked on wood heeft een video en ook werkplan volgens mij van zijn mft achtige werkbank die tussen de 300 en 500 euro te maken is afhankelijk van gekozen materiaal.
Wil je goedkoop dan denk ik aan vuren. Door te verlijmen krijg je echt wel een stevige werkbank. Combineer het met een multiplex blad of mdf voor een mft bank of verlijm de vuren balken en je hebt onder de 200 euro een werkbank waar je nog budget overhoudt voor een mooie moxon vise.
 
  • Leuk
Waarderingen: JasN en Rik Hechtel

Mathijs

Actieve deelnemer
31 mei 2010
26
8
Wijk bij Duurstede
Hier staat een zelfgebouwde werkbank van goedkoop bouwmarkt vuren. Voldoet vooralsnog prima. Was m'n eerste grote project dus wilde er ook niet meteen heel veel geld aan uitgeven.
Ja er zitten inmiddels wat deukjes en krasjes in het blad maar het valt me alleszins mee.

Het hout vergeelt wel behoorlijk maar dat is een eigenschap van vuren.

IMG_3250.JPGAB84B2CD-AF65-44AA-A559-5EF891390A81.jpg
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Lees ander dit boek eens: The Anarchist's Workbench (Gratis PDF op de pagina).
De schrijver van dat boek verteld veel over de houtkeuze voor werkbanken. Zelf gebruikt hij graag 'Yellow pine', wat, als ik het goed begrepen heb, een iets opgevoerde versie van ons vuren is...

Zeker als je alles lekker dik maakt, is vuren een prima keuze. Denk ik.

Zelf ben ik bovenstaande werkbank uit beuken aan het maken, zie Dirk's anarchisten werkbank

Ik had het budget voor beuken, maar uit vuren zou het ook een prima bank worden.

Succes!
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Vergis je niet daarin. Het heet weliswaar pine en komt ook uit de pinus familie, maar het is echt ander hout. Ik heb Chris Schwartz z'n boek hier ook staan en weet dat hij het graag gebruikt voor zijn werkbanken. Maar hij geeft er ook bij aan dat het hout goed droog moet zijn alvorens het lekker bruikbaar wordt.

Southern Yellow Pine heeft een hardheid van 2400 (Janka).
Vuren heeft een hardheid van 1600.

Overigens kán het natuurlijk wel om een werkblad van vuren te maken. Dat wil ik ook helemaal niet ontkennen. @Mathijs laat er een mooi voorbeeld van zien. Maar er is een reden waarom men in verreweg de meeste gevallen kiest voor een hardere houtsoort.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Goede ideeen allemaal hier, ten aanzien van die bossen hout bij de bouwmarkt, in mijn ervaring zijn dat vooral nog al eens verrassingspakketten, bandjes eraf en het springt aan alle kanten krom.
Bij de kringloop heb ik wel eens gevraagd of ze niet gewoon planken kunnen maken van meubilair wat ze niet verkopen, ondanks dat de stijl vaak nogal oubollig is, is het soms wel goed hout. Gingen ze niet meteen regelen, jammer genoeg.
 

JasN

Nieuw lid
3 feb 2022
15
0
Amsterdam
Dank voor alle tips over werkbanken allemaal. Ik was in de eerste post inderdaad niet helemaal compleet, maar ik ga de Minimum Timber Workbench van Rex Krueger maker. @Mathijs die lijkt best wel wat op wat jij daar hebt staan! Interessant van bouwmarkt vuren, is dat niet gaan kromtrekken over tijd?
Ander ding is dat ik geen vlakbank/vandiktebank heb dus alles met schaven en wat elbow grease ga oplossen. In principe een leuk klusje, maar hoe rechter de balken al zijn hoe minder zweetvlekken me dat oplevert, vandaar mijn zoektocht naar zo droog mogelijk hout!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.