Vriendenbankje van douglashout

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Wat een leuk idee. Mag ik je challengen? Kan je in de bank nog iets leuks toevoegen. Bij voorbeeld een smiley in het hout verwerken.
Ik heb het idee voorgelegd aan school, en ze vinden het idee erg leuk. Ik heb zelf wat ideeën doorgegeven, en er word vrijdag over vergaderd. Dus ik ben benieuwd!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Ik heb inmiddels toch gekozen voor de verf die ik eerst op het oog had. Deze waren in kleinverpakking te koop, en budgettechnisch de meest logische optie.

En ik moet zeggen, dat de kleuren erg mooi zijn. Hoe dat zich over de jaren houd, is afwachten, maar als ik de producent mag geloven, gaat het een poos mee, en is het makkelijk bij te werken.

De 1e verdunde laag zit er inmiddels op. Nog 2 lagen, en dan kan het bankje in elkaar gezet worden.

20220823_220343.jpg
 

Bijlagen

  • 20220823_220417.jpg
    20220823_220417.jpg
    129,7 KB · Weergaven: 17

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Wat een leuk idee. Mag ik je challengen? Kan je in de bank nog iets leuks toevoegen. Bij voorbeeld een smiley in het hout verwerken.
Nou Henk, bedankt voor je "challenge"! Het idee is er door, en de tekst is ook bekend.

Ze vonden het een erg leuk idee. Ik heb vanavond even een opzetje gemaakt, en ik kan morgen de tekst erin gaan frezen. Ik heb (helaas) geen cnc, dus word het met de losse (of eigenlijk vaste :) ) hand gedaan.

20220826_223700.jpg

Ik vond dit een mooi lettertype. Niet te stijf, maar lekker speels.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9, Trip en mink

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Ik had de lettere uitgeprint en opgeplakt. Maar op papier frezen is niet goed te doen. Het begint te rafelen, en het zicht op de lijn is dan weg. Daarom heb ik alle letters uitgesneden op het hout, en de tape van de letters daarna verwijderd. Zo had ik een mooie snijlijn in het hout, wat uitbreken voorkomt en een duidelijke letter.
20220827_112157.jpg

20220827_112220.jpg


Ik heb daarna de letters een waas met witte verf gegeven, zodat ik de tape kon verwijderen, en alleen de letters overbleven.
20220827_113154.jpg

Toen was het een kwestie van frezen met een recht 3mm freesje die op 4 of 5mm diepte stond. Met een klein stukje schuurpapier de zijkanten even schuren, en zo is de tekst in een 1 1/2 uur gefreesd.
20220827_121206.jpg

Vanmiddag de tekst inkleuren, en de balk nog een keer groen over verven.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Project afgerond!

Het bankje heb ik stevig verankerd in de grond en staat op een mooi plekje op het plein.

School blij, kinderen blij, Jelmer blij :)
Bekijk bijlage 123023

Bekijk bijlage 123024

Bekijk bijlage 123025
Als je deze voor de woodworking challenge had ingediend had hij van mij moeten winnen, zelfs als ik zelf meedeed in de categorie :love: meer scholen moeten dit hebben, hij is geweldig! Ik ben bijna geneigd onze school te vragen, dan kan ik er ook een maken...
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Bedankt hoor 😊

Soortgelijke bankjes zijn al op meerdere scholen. Het was ook ontzettend leuk om te doen, en met een leuk doel.

De kinderen op school hebben zelf het geld bij elkaar verzameld door bijvoorbeeld lege flessen in te leveren of klusjes te doen. Daarom was er ook een bepaald budget. Maar zo zijn veel kinderen wel meteen betrokken bij het project. Ze gaan op school ook nog uitleggen waarom het bankje er staat en wat er mee te doen.

Al met al een leuk project.
 

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
59
77
Den Haag

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.177
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Mag ik vragen hoe je de zitting en leuning planken aan het frame hebt bevestigd? Ik ben een douglas buitenbank aan het ontwerpen en heb nog geen mooi idee om het 'onzichtbaar' te doen
gewoon vanuit de onzichtbare kant (doorboren) denk ik
is de beste manier om te vermijden dat water in de schroefgaten blijft staan, waardoor de bank daar rot
daarna met proppen of pasta opvullen + schuren + verven
zie net dat er nog een extraatje is
onderaan aan de achterpoot
om te vermijden dat de bank pootjes krijgt ?

1671972128575.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus2

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Prachtig bankje en initiatief. Mag ik vragen hoe je de zitting en leuning planken aan het frame hebt bevestigd? Ik ben een douglas buitenbank aan het ontwerpen en heb nog geen mooi idee om het 'onzichtbaar' te doen
Echt onzichtbaar heb ik het gedaan. Ik heb de balken vanaf de achterkant aan de poten geschroefd. Daarna heb ik de schroeven nog aangestipt met het zwart om ze tegen vocht te beschermen. Het bankje staat niet met de achterkant in het zicht, dus onzichtbaar was minder van belang.
 
  • Leuk
Waarderingen: stvno

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
Nooit van dergelijke bankjes gehoord. Gelukkig ben ik nog jong en weer geleerd.

Op schoolplein doet het bankje goed en geldt dan dan eigenlijk ook niet voor een woonwijk.

Mooi hoor de bank.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.