Vriendenbankje van douglashout

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik ben gevraagd door de school van mijn kinderen of ik een vriendenbankje wil maken.
Uiteraard zeg ik daar geen nee tegen, en mag deze dus gaan maken.

Het idee van een vriendenbankje op het schoolplein is, dat als kinderen zich eenzaam of alleen voelen, dat ze op het bankje kunnen gaan zitten, en zo weten andere kinderen dat ze graag met iemand willen spelen. Ik vond het een erg leuk initiatief, wat al op meerdere scholen bestaat.

Het moet een kleurrijk bankje gaan worden, en budgettechnisch is er voor douglashout gekozen. Balken van 50x150 die ik nog ga schaven. Netto zal er dus ongeveer 45x140 gaan overblijven. Elke balk krijgt een ander kleurtje. Rood, geel, groen en blauw.

Nou zit ik uit te zoeken welke verf geschikt is voor buiten, en kom ik uit op Ottoson lijnolieverf.

Heeft iemand ervaring met deze verf? Hoe houd zich dat in weer, wind en kinderen?

Eventueel sta ik open voor andere alternatieven, als het maar ik maximaal 500ml te koop is. Anders houd ik teveel verf over, en word het budget teveel overschreden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus2

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Je kan ook nog kijken naar de verf van Moosefarg. Makkelijk te verwerken, en het blijft lang mooi. Kleinste verpakking is 3/4 liter....
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Geen ervaring met die specifieke verf maar wel met lijnolie gebaseerde verf op douglas en dat vind ik erg prettig werken. Het smeert lekker dik en dekt goed, heb o.a. perkoleum gebruikt, goed spul. Wel prijzig.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Je kan ook nog kijken naar de verf van Moosefarg. Makkelijk te verwerken, en het blijft lang mooi. Kleinste verpakking is 3/4 liter....
Daar heb ik inderdaad ook naar gekeken, maar prijstecnisch viel deze af.

Nog even een foto, om een idee te krijgen. Op de foto zijn het felle dekkende kleuren, maar dat is geen eis.

Screenshot_20220110-143557_Drive.jpg
Ik heb gekozen om ongeveer onderstaand model te maken.

Screenshot_20220818-211813_Samsung Internet.jpg
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Wat een leuk idee. Mag ik je challengen? Kan je in de bank nog iets leuks toevoegen. Bij voorbeeld een smiley in het hout verwerken.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nou zit ik uit te zoeken welke verf geschikt is voor buiten, en kom ik uit op Ottoson lijnolieverf.
Twee dingen:
Allereerst schrijft dit bedrijf (niet geheel onverwacht voor een tent die 'natuurverf' propageert:
Reguliere verf die je in de bouwmarkt of de verfwinkel koopt, ook wel plastic houdende verven genoemd, worden gemaakt van aardolieproducten. De reguliere chemische, plastic, verven zijn niet afbreekbaar en zullen daardoor altijd aanwezig blijven in het milieu. Daarnaast hebben reguliere chemische verven giftige en schadelijke toevoegingen zoals chemische droog- en oplosmiddelen en chemische (zeer giftige) pigmenten die naast dat ze gevaarlijk voor het milieu zijn ook gevaarlijk zijn voor de gezondheid van de gebruiker.

Een duidelijk gevalletje bangmakerij en halve waarheden. 'Plastichoudende verf' bedenken ze zelf hier ter plekke, en is (afgezien van kleurepoxies) ook een gotspe, en de meeste 'gemodificeerde' verven hebben weinig tot niks met aardolie te maken. De meeste gemodificeerde verven zijn alkydharsen - die bestaan uit 'bewerkte' plantaardige olie waarvan de vetzuren omgekoppeld zijn van glycerol aan een 4 of 5-voudige alcohol, waarmee de polymerisatie meer crosslinks kan maken. Dat levert een veel duurzamer (in de traditionele zin) coating op dan een ongemodificeerde lijnolie of tungolieverf.

Ten tweede: een klassieke lijnolieverf is niet duurzaam (in de traditionele zin), het breekt in buitenomstandigheden snel af en is gevoelig voor microbiële afbraak, tenzij er flink wat biociden in gedaan worden. Een goede alkydhars houdt een stuk langer. En pigmenten: echt toxische pigmenten zijn zeker voor consumentenverven al lang niet meer toegestaan. Bovendien logen pigmenten niet of nauwelijks uit - eventuele problemen zul je dus pas in de afvalfase verwachten.

Persoonlijk zou ik dus naar een 'gewone' kwaliteitsverf, liefst op oplosmiddelbasis, kijken. Eventueel, als je last hebt van oplosmiddelen, verwerken met adembescherming.

Ik begin me overigens steeds meer te ergeren aan het feit dat het woord 'duurzaam' gekaapt is door de milieubeweging (ingezet door Gro Harlem Brundtland), zodat ik als ik duurzaam in de betekenis van lang goed blijvend wil gebruiken ik dat expliciet moet aangeven...
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Puur taalkundig:
Duurzaamheid betekend voor mij ook : lang houdbaar, oud wordend .
Recycleerbaar of afbreekbaar en eventueel weer vervangbaar (cyclisch) door iets behorende tot biomassa, en dat soort zaken, noem ik " milieuvriendelijk".

groeten,

Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en henkverhaar

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Persoonlijk zou ik dus naar een 'gewone' kwaliteitsverf, liefst op oplosmiddelbasis, kijken. Eventueel, als je last hebt van oplosmiddelen, verwerken met adembescherming.
Wat zou je aanraden. Ik heb weinig ervaring met soorten verf. Zoals ik al aangaf, het hoeft niet persé een dekkende verf te worden.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Poeh - da's dan weer een gewetensvraag...

Ik zou allereerst voro een kwaliteitsmerk gaan, Sikkens, Sigma, Wijzonol. Of als je toch een klassieke 'natuurverf' wilt, een oplosmiddelgedragen verf van Auro (moet je wel zelf kleuren gaan mengen - Auro levert voor zover ik kan zien alleen witte verf en mengpigmenten...). Zoek dan op verf voor hout buiten, en kies minimaal een alkydverf. Eventueel met extra componenten (urethaan, gesiliconiseerd...)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Ik weet niet of de verven van sikkens en sigma ook gemengd worden in verpakkingen van 0.5 liter.
Er staat me bij dat mijn leverancier dat niet deed/kon. Dit is echter al weer ruim 5 jaar geleden maar een belletje en je weet het. Zijn eigenmerk kon wel gemengd worden.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Bedankt voor de antwoorden tot dusver. Ik ga ermee aan de slag.
Eerst de bank zelf maar eens gaan maken ;)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Vandaag een mooie slag geslagen met de bouw van het vriendenbankje.
Ik neem regelmatig reststukken douglas mee van mijn werk, wat anders werd weggegooid. Hiermee heb ik het onderstel kunnen maken.

Ik heb eerst al het hout geschaafd en haaks gemaakt.
Daarna heb ik de achterpoten afgetekend in een hoek voor de rugleuning en gezaagd met de lintzaag. Na het zagen nog even over de vlakbank om de lintzaagsporen weg te werken.
20220820_104433.jpg20220820_104636.jpg20220820_112409.jpg20220820_112437.jpg


Na het aftekenen van de gaten, heb ik ze erin gemaakt met de vierkantegatenboor. Even het 1e gat goed uitmeten, en dan zitten allen gaten van 5cm diep er in een half uurtje in.
De dwarsbalkjes die erin moeten komen heb ik na het maken van de gaten op dikte en breedte gemaakt.

20220820_140721.jpg20220820_143503.jpg

Uiteraard meteen even kijken of het past.
20220820_143515.jpg20220820_143533.jpg20220820_143539.jpg

Daarna was het de beurt om de balken voor de rugleunig en zitvlak op lengte te maken, en alles voorzien van een mooie ronding. En natuurlijk weer even passen.

20220820_200243.jpg


Tot zover voor vandaag, later alles een flinke schuurbeurt geven, en een geschikte verf voor de kleuren gaan vinden.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
Van Sigma is de Duitse lijn beduidend goedkoper.
De Nederlandse Sigma S2U Allure Gloss is in Duitsland verkrijgbaar onder de naam
Sigma Contour PU gloss.
Wanneer je de kleurcodering weet kun je de verf dan online ergens bestellen.
Dit scheelt flink ten opzichte van een winkel.

Misschien hebben andere merken dit verschil ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
da's snel gegaan
ziet er robuust uit
komt onder de poten een stuk kunststof om ze van de grond te houden ?
Dat is wel de bedoeling. De poten worden met rubberseal behandeld, zodat deze goed waterkerend zijn. Mijn idee is om de volledige poten zwart te gaan maken, en het zitgedeelte en rugleuning in vrolijke kleuren te doen.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
vind het altijd zonde dat zo een mooi hout dekkend geschilderd wordt. Er is niks mooier dan een natuurlijk product dat vergrijst en "leeft". Niet alles moet een flashy kleur krijgen om aantrekkelijk te worden voor kinderen...
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik snap deels je punt, maar het word waarschijnlijk niet dekkend geschilderd (op de poten na) om een mooier uiterlijk te houden. De kleuren staan als vast, omdat het er dan toch wat vrolijker uit gaat zien. Er schijnt een hele theorie achter te zitten.

Ik heb inmiddels de poten verlijmd en 2 keer met rubberseal behandeld. Zo blijven de poten goed beschermd tegen weersinvloeden. Ze zijn helemaal zwart geworden om de gekleurde balken wat meer uit te laten springen.

20220821_113249.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.