vraagjes over "nieuwe" inca 260

HC1990

Nieuw lid
7 dec 2016
5
3
Goeiemiddag allemaal

Na vele positieve ervaringen hier op het forum gelezen te hebben, heb ik maandag een inca 260 gekocht. De verkoper had de lintzaag zelf gekocht met het oog op het opknappen ervan (nieuwe lagers, rubbers…). Door tijdgebrek is dat er niet allemaal van gekomen. Enkel lagers van de geleiders zijn al vervangen. Bij het bezichtigen liep de motor vlot, maar liep het lint constant van de wielen. De geleiders stonden wat vreemd, dus ik dacht dat het daaraan lag. Voor €50 met 3 ‘Tuff saw’ zagen bij kon het niet mislopen dacht ik.
IMG_20220831_103020.jpg IMG_20220831_103050.jpg

Het is mijn eerste lintzaag. Ik heb me dus verder ingelezen en wat uitgeprobeerd. Na twee dagen proberen, loopt het zaaglint nu redelijk stabiel als ik alle geleiders uit de weg zet. De lintzaag ligt wel in het midden van het bovenwiel. Als ik de tanden net laat uitsteken bovenaan, loopt het lint er onderaan steeds af. Is dat heel problematisch? En is volgens jullie de rubber dringend aan vervanging toe, of kan dit nog even wachten?
IMG_20220831_121420.jpg

Als ik naar de plaatsing van de geleiders kijk, dan loopt het lint niet in het midden van beide geleiders. Het gaat heel dicht bij één van de geleiderhouders. Is dit normaal?
IMG_20220831_103029.jpg IMG_20220831_103039.jpg

Nog een paar korte vraagjes:

  • Ik heb op het forum een thread gezien van iemand die mooie gekleurde inlays had gemaakt, maar vind de thread niet meer terug. Weet iemand nog wie dat was zodat ik die persoon kan contacteren of hij/zij er eventueel nog over heeft?
  • De plastic behuizing is redelijk stuk. Mijn idee is om dit met secondenlijm en eventueel wat epoxy (om de barsten volledig op te vullen) te maken. Is dit doenbaar? Of heeft iemand een behuizing liggen van een machine voor reserve-onderdelen?
  • De zagen hebben wat roest erop. Zien ze er nog bruikbaar uit, of beter nieuwe kopen?
IMG_20220831_114914.jpg

Ik weet dat op de sommige foto’s het lint verkeerd ligt. Ik had toen nog niet door dat je het lint eenvoudig zelf kan omdraaien. Dit vond ik de duidelijkste uitleg ervoor:

Sorry voor de vele vragen. Ik heb al veel geleerd met alles doornemen, maar had nu toch wat specifieke vragen.
Alvast bedankt voor alle info!!!
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Over gekleurde inlays weet ik niets maar iemand heeft me ooit kunnen helpen aan insert-plaatjes. Die konden 3D worden geprint vanuit een model van thingyverse voor een zacht prijsje.
 

HC1990

Nieuw lid
7 dec 2016
5
3
Bedankt @Hiertebreeddaartelang, dan zal ik Thingyverse eens contacteren.
@koffiedrinker Bedankt voor de link. 2 van de drie zaagbladen die ik mee kreeg van de verkoper lopen er steeds af. Maar ze zijn ook niet meer mooi rond zie ik. Er zit een knikje in, dus hopelijk ligt het daar aan. Het derde zaaglint blijft na het afstellen wel mooi op de wielen liggen, maar enkel met de tanden in het midden van het wiel. Dus niet met de tanden net buiten het wiel zoals in je link.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Bedankt @Hiertebreeddaartelang, dan zal ik Thingyverse eens contacteren.
@koffiedrinker Bedankt voor de link. 2 van de drie zaagbladen die ik mee kreeg van de verkoper lopen er steeds af. Maar ze zijn ook niet meer mooi rond zie ik. Er zit een knikje in, dus hopelijk ligt het daar aan. Het derde zaaglint blijft na het afstellen wel mooi op de wielen liggen, maar enkel met de tanden in het midden van het wiel. Dus niet met de tanden net buiten het wiel zoals in je link.
Dit is m:
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Dit is m:
Ja die heb ik ontworpen! Ik heb er hier thuis nog een paar liggen, als je geen 3D printer hebt kan ik tegen verzendkosten wel leveren.

Dat zon breed lint niet blijft liggen met de tanden over de rand is merkwaardig. Bij heel smalle linten (8mm) moet ik m ook over de band laten lopen, maar bij mijn 13mm lint steken alleen de tandjes uit.

Lint loopt zo door de geleider bij mij:
IMG_20220902_213025116.jpg
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.090
38
Leiden
Ik heb het lint ook net met de tanden buiten het wiel, wat ik doe is het lint erop leggen. Op spanning brengen en dan met de hand rond draaien. Op deze manier stel ik het wiel. Dan fixeer je het en kan je lekker zagen. Ik maak ook gebruik van de inlay ;) en print deze zelf.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf

HC1990

Nieuw lid
7 dec 2016
5
3
@Nerf: ik ga graag op je aanbod in aangezien ik geen 3D-printer heb. Ik neem rechtstreeks met je contact op om verder af te spreken. Ik zie aan de foto dat bij jou het lint ook veel dichter bij één kant van de geleider loopt dan de andere. Dat stelt me gerust.

@hstraat: Het zal nog wat testen zijn naar de juiste afstelling. Bedankt voor je input hoe jij dit aanpakt.

Zagen lukt al, ook al loopt het lint over de rubber. De eerste speelgoeddino voor m'n zoontje is al in gebruik :)
 
  • Leuk
Waarderingen: hstraat, brambo en Nerf

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.