vraagje ivm plaatsen isolatie tuinhuis

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dag iedereen,
ik zou graag mijn tuinhuis isoleren om het als werkplaats te kunnen gebruiken in de winter. Het dak is reeds geïsoleerd door gebruik te maken van sandwichpanelen. Nu nog de muren, en dit doe ik aan de binnenkant door middel van PIR-platen. De binnenkant ziet er zo uit:

IMG_20201115_170537.jpg

Het idee is dus om de PIR-platen tussen de staanders te plaatsen en dan de naden tussen de platen af te werken met aluminiumtape. De platen zelf zijn al voorzien van folie. De platen zijn 5 cm dik, en de op te vullen ruimte is iets van een 5,8 cm diep. Nu is mijn vraag:
Moet ik dunne latjes voorzien zodat de platen gelijk komen met de staanders? Of maakt dit helemaal niet uit, en mag er gerust een kleine tussenruimte zitten tussen isolatieplaten en afwerking (wellicht gebruik ik hier planchetten voor)? Voordeel van gelijk maken is dat het iets makkelijker is om tape aan te brengen, omdat die dan niet over het randje moet. Zoals dit:

gelijk.jpg

Hopelijk is het zo wat duidelijk. Ik heb de tape wat transparant getekend zodat je kan zien dat er een staander achter zit. Nadeel is dan weer dat er wat extra tijd kruipt in het aanbrengen van latjes zodat de platen gelijk komen met de staanders.

Wat denken jullie?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
als die horizontale planken de buitenbeplanking vormen, dan voorzie je best ruimte tussen planken + pir-platen
die planken laten vocht door, of nemen het minstens op
zit de pir-plaat direct tegen de planken, dan blijft het vocht daar tussen zitten, en versnelt dat het rotten van de planken
rachels van 58 - 50 = 8 mm zijn niet indrukwekkend, maar beter een dan geen
ik denk dat een vochtscherm ook aangewezen is

1605526576350.png
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Bedankt, ZotVanHout. Dus toch een tussenruimte laten tussen planken en isolatie. De planken die je ziet maken inderdaad deel uit van de buitenbeplanking. Wat bedoel je met een vochtscherm? Is dit dan tegen de buitenbeplanking aan te brengen? En is dat dampopen of dampremmend? Ik ken bitter weinig van isoleren. Ik had eigenlijk de isolatieplaten gekocht met langs beide zijden gasdichte folies, om het aanbrengen van een aparte folie niet te hoeven doen. Het type is Eurowall:
IMG_20201116_150709.jpg
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
De platen plaatsen met een beetje flexibele pur, dan ben je al luchtdicht. Je zou na het plaatsen van de platen aan de binnenkant nog een folie kunnen toepassen, maar in principe is dat dus niet nodig.

Ik zou zeker iets van afstandsblokjes/latjes tegen de buiten'muur' plaatsen om te voorkomen dat je de pirplaten daar tegenaan duwt.
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Opbouw van de schuur met isolatie.
1. Houten buitenwand.
2. Rachels, breedte is afhankelijk van dikte van isolatie.
3. Dampopen folie, deze moet een paar cm van de houten wand blijven i.v.m. ventilatie.
4. Isolatie.
5. Dampdichte folie.
6. Afwerking.
In de houten buitenwand voldoende ventilatie openingen maken.
Dit wanneer je van plan bent om de schuur ook te verwarmen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
De platen plaatsen met een beetje flexibele pur, dan ben je al luchtdicht. Je zou na het plaatsen van de platen aan de binnenkant nog een folie kunnen toepassen, maar in principe is dat dus niet nodig.

Ik zou zeker iets van afstandsblokjes/latjes tegen de buiten'muur' plaatsen om te voorkomen dat je de pirplaten daar tegenaan duwt.
Bedankt voor je advies, jp! De flexibele pur dient om de naden tussen platen te dichten dan? En eventueel ook de kieren tussen platen en staanders, mochten die er zijn? De afstandslatjes doe ik zeker.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Opbouw van de schuur met isolatie.
1. Houten buitenwand.
2. Rachels, breedte is afhankelijk van dikte van isolatie.
3. Dampopen folie, deze moet een paar cm van de houten wand blijven i.v.m. ventilatie.
4. Isolatie.
5. Dampdichte folie.
6. Afwerking.
In de houten buitenwand voldoende ventilatie openingen maken.
Dit wanneer je van plan bent om de schuur ook te verwarmen.
Bedankt voor de verheldering, McTucker. Je werkwijze is echter meer van toepassing op andere types isolatie zoals rotswol denk ik? Goed punt van de ventilatie in de buitenmuur. Ik denk dat dit wel al goed zit, want de planken zijn tand en groef en door de krimp laten ze al lucht door. Ik zal nog eens nader inspecteren, en indien dit nodig zou blijken nog enkele roostertjes plaatsen.
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Je werkwijze is echter meer van toepassing op andere types isolatie zoals rotswol denk ik?
Recticel Eurowall is speciaal ontwikkeld voor een stenen spouwmuur. Maar je kunt het ook gebruiken voor je schuur. Het aluminium gekleurde deel moet richting de buitenwand. Zou de dampopen folie (3) en de dampdichte folie (5) wel aanbrengen. Op deze wijze voorkom je condens en vochtophoping. De grijze kant van je plaat is namelijk van kraftpapier.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Nog los van het feit dat toepassing van dampopen folie niet echt een optie is in een bestaande constructie, is het ook niet nodig als het gebruikte isolatiemateriaal dampdicht is. Vanwege dat laatste kan dampdichte folie aan de binnenkant ook achterwege gelaten worden.

@BossyRangs , flexibele pur tussen alle naden tbv luchtdicht bouwen.
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Goede uitleg inzake dampopen en dampdichte folie: Het verschil tussen damp-open en dampdichte folie | Isolatiefolie
Tussen je buitenplanken en de dampopen folie een spouwtje maken, door aan de binnenkant latten op de planken te bevestigen. Daarop de dampopen folie en dan de isolatie ertegen aan. Eventueel vocht wat tussen de binnenwand en de buitenwand zit kan zo naar buiten ventileren.
Tussen de binnenwand en de isolatie bevestig je de dampdichte folie.
Deze folie kost bijna niets, het is zonde om het niet aan te brengen. Met deze folie zal je isolatie effectiever zijn.
Vergeet niet dat de binnenzijde van je isolatie uit (kraft)papier bestaat!
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Volgens de technische affice is deze isolatie gasdicht en dan heeft een folie dus geen zin.

Een folie pas je toe om:
- Aan de binnenkant dampdicht om te voorkomen dat waterdamp uit de leefruimte in de issolatie trekt
- Aan de buitenzijde (tussen issolatie en buitenkant bekleding met een spouw tussen folie en buitenwand bekleding) om eventueel vocht in het issolatiemateriaal af te voeren naar buiten en te voorkomen dat eventueel vocht van buitenaf in de issolatie trekt.

Bovenstaande is van toepassing bij damp open/vocht gevoelige issolatiematerialen, op het moment dat je issolatie gas-/vochtdicht is, dan heeft toepassing van een folie dus geen zin.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Bij dit product zijn geen folies nodig.
De constructie is eigenlijk niet gebouwd on te isoleren.
Die platen hebben sowieso een spouw nodig van minimaal 20mm. Er moet ook vochttransport via onder weg kunnen.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Dit vind ik wel een interessant onderwerp, en ik haak dan ook even heel onbeleefd aan bij dit onderwerp. Ik ben namelijk een tuinhuis aan het bouwen, de buitenmuren worden halfsteens opgemetseld, nu twijfel ik nog of ik de binnenkant ook wil laten metselen (met kalkzandstenen), of dat ik daar mijn wanden in houtskelet maak.waar de dakbalken dan op komen te liggen).

Isoleren wil ik sowieso door middel van vergelijkbare PIR platen als BossyRangs gebruikt.

In het geval van houtskelet, is dan de opbouwvolgorde als volgt?
- Bakstenen buitengevel
- +- 2cm spouw
- PIR isolatie, verlijmd met flexibele PUR
- Houtskelet wand

Over de houtskeletwand breng ik daarna underlayment aan en wellicht later een keer gipsplaten, een deel wil ik namelijk ooit misschien als AirBNB verhuren.

- Kan ik de ruimte tussen de staanders van de houtskeletwand opvullen met minerale wol, of juist ook PIR? Moet ik daar dan dampdicht folie overheen plaatsen?

Oh ja, een bijkomende complexiteit is dat aan de tuinzijde het maaiveld zo'n 1,2m hoger ligt dan aan de straatzijde, moet ik daar nog iets mee doen qua ventilatie? Zo ja, hoe dan?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Geen probleem om even in te haken, MerkiMac. We kunnen er allemaal maar uit leren. Mijn keuze voor PIR-platen was vooral omdat ze een goeie isolatiewaarde hebben voor hun dikte. Ik heb slechts een ruimte van 10m² ter beschikking, en kan me dus niet permitteren om overal nog eens 20 à 30 cm kwijt te zijn. Ik begrijp nu wel door de adviezen dat een ruimere spouw wel wenselijk was geweest. Ik overweeg nu om de staanders toch wat op te dikken. Ik had al 8mm spouw, dus op 1,2 cm komt het nu ook niet aan. Volgens de technische fiche is gebruik van folies dus niet nodig, maar het advies van McTucker doet me ook nadenken over een dampdichte folie aan de binnenkant (onder het mom van: kost niet veel en kan zeker geen kwaad). Ik kan hiermee verder denk ik.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
De reden om aan de binnenzijde folie aan te brengen is omdat je zweet en waterdamp uitademt. Nu loopt dat in een schuurtje wel los (tenzij je er in gaat koken of friet bakken). Maar zoals je zelf al aangaf: tape kan ook. Net wat het makkelijkste is.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
In het geval van houtskelet, is dan de opbouwvolgorde als volgt?
- Bakstenen buitengevel
- +- 2cm spouw
- PIR isolatie, verlijmd met flexibele PUR
- Houtskelet wand

- Kan ik de ruimte tussen de staanders van de houtskeletwand opvullen met minerale wol, of juist ook PIR? Moet ik daar dan dampdicht folie overheen plaatsen?
Als je nieuw gaat bouwen, zou ik deze opbouw niet adviseren.
Als je besluit de binnenzijde op te metsellen, dan zijn die pirplaten prima. Hoge isolatiewaarde icm beperkte dikte.
Ga je echter voor houskeletbouw, dan heb je voldoende ruimte tussen je staanders om te isoleren. Afhankelijk van de gewenste isolatiewaarde kan je er dan voor kiezen om daar pir of elke ander isolatiemateriaal voor te gebruiken. Afweging wat wil ik versus wat kost het.
Kies je voor een dampdichte variant dan zijn folies niet perse nodig, maar zou ik wel aanraden. Kies je voor een niet dampdichte isolatie variant, dan moet je altijd de folies toepassen.

Bij deze ook het advies om vooral een de search te gebruiken / te lezen in het Hout in timmerwerk en constructies buiten gedeelte van het forum, want daar is al veel over dit onderwerp geschreven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.