Vraag over Record no.7 schaaf

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Beste collega's,
Ik heb een Record no.7 schaaf (oud) maar de bek lijkt me erg klein. Met de kikker op de achterste stand is de opening minder dan 1 mm. Is dat normaal en/of doe ik iets verkeerd?
 

Bijlagen

  • Met beitel erin.jpg
    Met beitel erin.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 27
  • Kikker.jpg
    Kikker.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 27

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dag Jan, lijkt me normaal. Die opening mag juist niet te breed zijn. Ik zou de kikker nog wat dichter durven plaatsen, zodat de opening 1/4 mm is. Mij lijkt er geen reden te zijn om de opening breder te vijlen. Met een recht geslepen schaafbeitel ga je toch geen hele dikke schaafkrullen krijgen die mogelijk die opening kunnen doen verstoppen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ja, die opening varieert nogal, ook binnen een bepaald merk zoals Stanley. Als ik een tweedehandse schaaf koop, is dat 1 van de dingen waar ik op let. Met een te wijde opening is de schaaf minder geschikt voor het fijnere werk. Dan kun je ze beter gebruiken als roffelschaaf.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
De opening wordt groter als de schaaf veel gebruikt wordt (slijtage). Een 7 of 8 wordt meestal niet veel gebruikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.