Vraag over hoofschakelaar(s) hele werkplaats

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
In de werkplaats heb ik 2 groepen. Om deze helemaal uit te kunnen zetten, wil ik graag 2 hoofdschakelaars installeren. We hebben (jonge) kinderen, het is een fijne gedachte om alles uit te zetten.

- Is 2 polig geschikt voor fase en nul tegelijk of betekent 2 polig dat er één in- en uitgang op zit? Ik denk het laatste, maar toch even voor de zekerheid vragen.
- Is dit wat? EMAT werkschakelaar 4P 25A De groep zelf is begrensd op 16A, dus 25A schakelbaar is genoeg.
- Zie ik iets over het hoofd als ik een bovenstaande schakelaar aansluit op de groep en daarna de wandcontactdozen?
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Goed idee!

Ik heb ook twee groepen naar mijn werkplaats liggen, in twee kabels. het zijn dus al twee groepen vanuit onze meterkast. De ene kabel (220v) is enkel en alleen voor de lampen in de werkplaats en 1 wcd. Hier kan ik overnacht bijvoorbeeld accu's opladen.
De andere kabel is 5 polig en 380 v. Op het punt waar deze kabel mijn werkplaats binnenkomt, heb ik ook een werkschakelaar. Achter de werkschakelaar heb ik een groepenkast geplaatst en daar mijn energievoorziening geregeld voor all (behalve die ene) wcd's; zowel 220v als 380v.

Ik heb ook jonge kinderen en het is goed te weten dat zij niet bij de werkschakelaar kunnen komen en zo in mijn afwezigheid nooit bijv de vvd bank in kunnen schakelen.

Grt. René
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
2 polig gaat over het aantal aders in een kabel dat de schakelaar kan bedienen. Een 2P schakelaar heeft dus 4 aansluitingen, 2 vóór en 2 achter de schakelaar. De genoemde 4P schakelaar heeft er 8, 4 vóór en 4 achter de schakelaar.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Goed idee!

Ik heb ook twee groepen naar mijn werkplaats liggen, in twee kabels. het zijn dus al twee groepen vanuit onze meterkast. De ene kabel (220v) is enkel en alleen voor de lampen in de werkplaats en 1 wcd. Hier kan ik overnacht bijvoorbeeld accu's opladen.
Al weet ik niet of het slim is om 's nachts te laden .. had laatst een telefoonlader bij een landelijke aanbieder gekocht. En die deed tijdens het laden PFFSSSTTJ en was doorgebrand :mad: Gelukkig zat ik er naast en kon het stinkende ding gelijk eruit trekken.
De andere kabel is 5 polig en 380 v. Op het punt waar deze kabel mijn werkplaats binnenkomt, heb ik ook een werkschakelaar. Achter de werkschakelaar heb ik een groepenkast geplaatst en daar mijn energievoorziening geregeld voor all (behalve die ene) wcd's; zowel 220v als 380v.

Ik heb ook jonge kinderen en het is goed te weten dat zij niet bij de werkschakelaar kunnen komen en zo in mijn afwezigheid nooit bijv de vvd bank in kunnen schakelen.

Grt. René
De VVD bank? Is dat een bank waar je allemaal mooie beloftes krijgt, maar ondertussen steeds meer geld moet betalen :D

2 polig gaat over het aantal aders in een kabel dat de schakelaar kan bedienen. Een 2P schakelaar heeft dus 4 aansluitingen, 2 vóór en 2 achter de schakelaar. De genoemde 4P schakelaar heeft er 8, 4 vóór en 4 achter de schakelaar.
Kijk, dit antwoord zocht ik. 4P is een beetje overkill, ik ga geen 2 groepen in één schakelaar verwerken.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Tweepolig is dus geschikt voor een nul en een fase. Voor krachtstroom gebruik je dus wel een vierpolige schakelaar. Twee aparte groepen schakelen via één schakelaar mag formeel (denk ik) niet, tenzij je de groepen in de meterkast aan elkaar koppelt.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Kijk, dit antwoord zocht ik. 4P is een beetje overkill, ik ga geen 2 groepen in één schakelaar verwerken.

Gelukkig, dat mag ook niet :), 4P is voor 3Fase+0

Ik zou die schakelaar waar je machines aan hangen behoorlijk overdimensioneren. Bij het inschakelen kan het zijn dat een aantal machines de aanloopcondensator vult, geeft een behoorlijke piek.

Bij mijn zaagtafel is dat het geval, hoor het altijd knetteren als ik de stekker in de wcd steek.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Ik kocht onderstaande schakelaar onlangs bij elektramat/groepenkastbestellen. Prettige webwinkel en nette prijzen. Zoekterm: “werkschakelaar”.


CBF09136-12F8-4DE6-BBA7-02E80915C2D5.jpeg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik zou niet weten waarom je met een hoofdschakelaar niet meerdere groepen mag schakelen. In elke moderne groepenkast met meer dan X groepen is een hoofdschakelaar verplicht om de gehele installatie spanningsloos te maken. Een werkschakelaar per machine is natuurlijk veel netter. In sommige modellen kan je een hangslot kwijt. Die zijn zeker kinderveilig. ;)
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Ik zou niet weten waarom je met een hoofdschakelaar niet meerdere groepen mag schakelen. In elke moderne groepenkast met meer dan X groepen is een hoofdschakelaar verplicht om de gehele installatie spanningsloos te maken.

Wat volgens mij niet mag is met 2 groepen "aankomen" dan samen in 1 schakelaar en van daar weer door als 2 lossen groepen. Denk dat dat hierboven door Sang bedoeld werd.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Er komen bij mij geen kinderen (meer) over de vloer, maar ik heb de WCD's op veilige hoogte en alle van apparatuur trek ik na gebruik de stekkers uit de WCD's. En dat doe ik alleen maar dat ik mezelf niet vergis. Een foutje is zó gemaakt. Verder ook een beetje kwestie van kinderen opvoeden, dat ze met hun tapeinden van de machines afblijven... 😅
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat volgens mij niet mag is met 2 groepen "aankomen" dan samen in 1 schakelaar en van daar weer door als 2 lossen groepen. Denk dat dat hierboven door Sang bedoeld werd.
1 schakelaar kan 4 draden schakelen (3 stroomdraden + 1 neutraal)
maar als je van 3 stroomdraden naar 1 stroomdraad + 1 neutraal doorverbindt, dan dien je een zekering met 2 polen te plaatsen
Om deze helemaal uit te kunnen zetten, wil ik graag 2 hoofdschakelaars installeren.
als er 4 draden in je werkhuis binnenkomen (dus 380V), dan dien je die 4 draden tegelijk te kunnen schakelen
in dat geval 1 4-dradige schakelaar + voor elke groep (220 V ?)1 zekering of automaat
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Verder ook een beetje kwestie van kinderen opvoeden, dat ze met hun tapeinden van de machines afblijven... 😅

haha heerlijk! Al moet ik zeggen, met een peuter van net 2 jaar oud, is gezag nog iets waar vaak de draak mee wordt gestoken.Neemt niet weg dat een kind van die leeftijd niets in een werkplaats heeft te zoeken zonder toezicht. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje! Ik ben ook nog sterk in twijfel over het wel of niet plaatsen van een hoofdschakelaar.
 
  • Haha
Waarderingen: Jan van den Broek

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Ik kocht onderstaande schakelaar onlangs bij elektramat/groepenkastbestellen. Prettige webwinkel en nette prijzen. Zoekterm: “werkschakelaar”.

Ik link letterlijk naar detzelfde webwinkel :D
Heb je een foto van de aansluiting binnenin? Ik ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik heb inde werkplaats of alle stekkers eruit of de beveiliging op de machines zo staan dat er niets kan gebeuren als de machines worden aangezet.
Als je verder echt veiliger wilt zul je inderdaad met een werkschakelaar moeten werken, maar deze dan ook wel met een slotje afsluiten.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Waar twijfel je over dan? Voor een paar tientjes ben je klaar. Better safe than sorry
Het is niet iets wat je elke dag aansluit en inderdaad, beter safe than sorry. Kan zijn iemand net nog een extra tip heeft waar ik niet aan had gedacht ..

Als de elektra hangt, ga ik zoeken naar de juiste stroombegrenzers om de piek van de tafelzaag op te vangen :)
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik denk niet dat je last hebt van de piek van de zaag.
Je schakelt immers niet met deze hoofdschakelaar.
Je krijgt de meeste inbranding bij schakelen.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Inderdaad, dat staat los van de schakelaar. Maar ik heb altijd begrepen dat je bij het inschakelen er een stroompiek op de groep ontstaat.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Wat volgens mij niet mag is met 2 groepen "aankomen" dan samen in 1 schakelaar en van daar weer door als 2 lossen groepen. Denk dat dat hierboven door Sang bedoeld werd.
Klopt. Met de achterliggende reden dat een apparaat 1 groep kan laten springen. Wanneer je dan de schakelaar open schroeft, staat de helft nog onder spanning.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.