Vraag over combinatie CAMVAC afzuiging en PT107 VVD en DeWalt 7492 tafelzaag

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Beste forumleden,
Ik heb een 2-delige vraag: 1 over elektra en 1 over de Camvac zelf

  • Ik heb een Record Power PT107 (nominaal 2200 W)/DeWalt 7492 (200W met softstart) en zou die willen combineren met een 2-motorige CAMVAC (2 x 1000 W). Probleem is dat ik bij beide combinaties nominaal op 18A uit kom, en ik maar één fase heb met 16A automaat. Mijn vraag is dan - hoe reëel is het dat in normale bedrijfsomstandigheden het nominale vermogen van beide apparaten wordt bereikt, dus dat de zekering er regelmatig uit vliegt? Ik snap dat krachtstroom dé oplossing zou zijn, maar dat is momenteel nogal een gedoe en zou ik het liefst vermijden. Een 20A schakelautomaat zou wellicht ook kunnen maar dan is er kans dat de 25A hoofdzekering eruit vliegt en dat Liander moet komen :-(
  • Ik heb het idee dat de 2-motorige Camvac (ca. 380 m3/h) een compromis is tussen HVLP (ca. 900 m3/h, typisch voor VVD) en LVHP (momenteel een Starmix ISC L 1625). Welke ervaring hebben jullie met deze Camvac op een PT107 VVD en op de DeWalt tafelzaag?
Momenteel heb ik de Starmix op mijn tafelzaag staan een een HBM potje (met te weinig capaciteit) op de PT107 maar het zou handig zijn als ik de Camvac op beide kan gebruiken. Alternatief is altijd nog een 550W/750W HVLP op de VVD, dan haal ik het met het vermogen maar die neemt weer meer ruimte in.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
je zou eens op het forum kunnen zoeken, er zijn verschillende gebruikers die een Camvac met een VVD combineren. Ik heb de combinatie zelf ook (2000W Camvac en Jet JPT 260).
omdat ik mijn werkplaats nog moet inrichten gebruik ik de Camvac nog niet veel.
Maar dit gaat wel de afzuiger worden die ik voor alle machines (van schuurmachine tot VVD) ga gebruiken.

Voor wat betreft stroomverbruik heb ik geen idee. mijn VVD is op krachtstroom
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Om inzicht te krijgen in wat de machines daadwerkelijk tijdens werkzaamheden verbruiken kan je het beste er een energiemeter tussen zetten. Dan krijg je er een gevoel bij en kan e vaststellen of je vrees terecht is.
Wellicht dat een forumlid metingen kan doen aan de camvac.

1691176898506.png
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Het vermogen van de Camvac is dat van de losse ventilatoren. Die ventilatoren zijn ingebouwd tussen allerlei filters en moeten hun lucht halen door pijpen, slangen en apparaten. Het zijn stromingsmachines dus meer weerstand=minder stroming= minder vermogen. Daarom hoor je het toerental van een stofzuiger ook omhoog gaan als je de slang afsluit.
Geen idee hoeveel vermogen de ventilatoren echt trekken maar het zou me niks verbazen als je systeem normaal prima met die 16 Ampère toe kan, tenzij je er teveel lampen en ander spul (acculader, koelkast) naast hebt staan natuurlijk.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
Ik heb zowel de camvac (2000w) als de Dewalt.
Bij meten (tijd geleden)
Had de camvac iets van 2300watt zonder slangen eraan.
De Dewalt had ongeveer 1900 zonder soft start tijdens opstarten.
met soft start was het beduidend minder, wat natuurlijk ook logisch is.
 

djjvb

Actieve deelnemer
20 sep 2017
44
14
Nijkerk
Ik heb de CamVac en de Dewalt met softstart. Bij mij klapte de boel eruit. Ik heb om deze reden een aparte onderverdeler in de garage gemaakt.
Heb thuis een 3 fasen aansluiting, dus kon 3 aparte groepen maken (en krachtstroom, mocht dat ooit nodig zijn). Zo kan ik ook mijn bouwstofzuiger gebruiken voor de boven afzuiging.
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Ik heb thuis ook een 2x1000W CamVac en een DWE7492 staan met softstart. Als ik ze tegelijk gebruik doe ik het over 2 verschillende groepen zodat ik altijd onder de 3,68 kW blijf. Toch even getest voor je op 1 groep en ook hier klapt de 16A eruit. Ben hier gezegend met 1 fase in huis.
 

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Zo te zien is het risico ban overbelasting toch te hoog met een camvac op een groep. Ik denk dat ik voor de vvd voorlopig een HVLP afzuiger koop.

Bedankt voor jullie tips
 

Bond

Actieve deelnemer
23 sep 2017
51
1
Ik heb precies de opstelling staan, de pt107, dewalt zaagtafel en als afzuiging gebruik ik de 2 motorige camvac. Met de record power in combinatie met de vandiktebank geen problemen gehad (de camvac kun je per 1000w aanzetten, dus niet alles tegelijk inschakelen). De zaagtafel daarintegen moest ik een softstart opbouwen, anders vlogen de stoppen eruit. Bij mij werkt het wel! Standaard meterkast.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Mijn situatie is niet vergelijkbaar want ik heb een hammer op 3 fase. Echter ik gebruik wel mijn dewalt zaagtafel met de 2 motoren Camvac. Wat waarschijnlijk ook helpt kwa piekbelasting is dat je de 2 motoren handmatig met een schakelaar start.
Je net krijgt dus niet de volle piek bij de start van 2 motoren.

Met mijn zaagtafel werkt de camvac in ieder geval probleemloos
 

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Mijn situatie is niet vergelijkbaar want ik heb een hammer op 3 fase. Echter ik gebruik wel mijn dewalt zaagtafel met de 2 motoren Camvac. Wat waarschijnlijk ook helpt kwa piekbelasting is dat je de 2 motoren handmatig met een schakelaar start.
Je net krijgt dus niet de volle piek bij de start van 2 motoren.

Met mijn zaagtafel werkt de camvac in ieder geval probleemloos
En zuigt de Camvac bij de DeWalt goed af? Ik heb zelf een Starmix op mijn zaagtafel staan, maar het zaagblad werpt nog aardig wstcstof naar me toe.

Wat belasting betreft, ik neem aan dat je de apparaten en Camvac motoren een voor een aanzet zodat je niet de volledige startstroom krijgt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.