Master Slave inschakelen afzuiging

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
49
22
Tilburg
Hoi Allen,

Ik heb al de oude topics die ik kon vinden al afgezocht maar nog niet gevonden wat ik zoek:

Ik wil graag in mijn werkplaats mijn afzuiging (canvac 2000W) automatisch laten inschakelen als ik mijn combi machine inschakel (1100W). In oude topics zie ik bv de Kemo M103N die daarvoor gebruikt wordt.

Ik wil echter het liefst mijn afzuiging op een andere groep laten draaien, dus dienen de stroomcircuits gescheiden te zijn.
Is er iemand die dat al eens gedaan heeft of weet hoe dat zou kunnen?

Ik denk dat het te doen is met een relais maar ben daar zelf niet in thuis dus weet niet hoe het er dan precies uit zou moeten zien..

Het liefst zou ik dan ook een vertraging bij in- en uitschakelen instellen :).

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
545
58
Oostzaan
Je kan op de slave aansluiting van de Kemo M103N een relais aansluiten met een spoelspanning van 230v.
en dan kan je op de contacten van dat relais een andere fase aansluiten voor de afzuiging
i.p.v. Een relais kan je ook een solid state relais gebruiken.
ik zou het inschakelen niet vertragen hoogstens het uitschakelen.
 

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
49
22
Tilburg
Je kan op de slave aansluiting van de Kemo M103N een relais aansluiten met een spoelspanning van 230v.
en dan kan je op de contacten van dat relais een andere fase aansluiten voor de afzuiging
i.p.v. Een relais kan je ook een solid state relais gebruiken.
ik zou het inschakelen niet vertragen hoogstens het uitschakelen.

Ja dat klinkt heel logisch :).
Zou zoiets dan voldoen? https://www.elektramat.nl/emat-magn...v66TblnEK19RBmohmEHcCTLyBzGwRO7gaAqQbEALw_wcB
 

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
49
22
Tilburg
Als je dit stroomrelais neemt dan heb je alles in één: een gescheiden meetingang en een uitgangsrelais met instelbare uitschakelvertraging.

Eltako AR12DX-230V

Dat zou al helemaal ideaal zijn. Maar hoe weet ik nou dat bij dit relais beide circuits van elkaar gescheiden zijn? (Ik probeer het te begrijpen..)
Of is dat inherent aan een stroomrelais?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
Dat zou al helemaal ideaal zijn. Maar hoe weet ik nou dat bij dit relais beide circuits van elkaar gescheiden zijn? (Ik probeer het te begrijpen..)
Of is dat inherent aan een stroomrelais?
Dat wordt in het productblad (pdf) vermeld:

1 wisselcontact potentiaalvrij 16A/250V AC,

De meetingang M1-M2 is galvanisch gescheiden ten opzichte van de voeding L-N en het
werkcontact 1(L)-2/3.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henkies en Houtsoort

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Inderdaad, en als je zelf twijfelt of je er handig genoeg voor bent, probeer dan iemand in je omgeving te zoeken die meekijkt bij het installeren. Of plaats gerust hier nog even foto's tijdens het bouwen voor constructieve feedback.

Houd er bijvoorbeeld rekening mee dat je de draden en aansluitingen van de twee groepen ook fysiek zoveel mogelijk van elkaar scheidt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Houtsoort

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.