Vraag mbt maken van een ronde verbinding

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Ik wil (lees de vrouw) twee werkbladmet ronde hoeken van gelamineerd mdf voorzien van een hardhouten rand. De vraag is alleen hoe ik dit het beste kan doen.

Hout stomen en buigen is een optie, maar de techniek is mij onbekend en ik mis de spullen.

Marius Hornberger heeft er een filmpje over en gebruikt daar een speciale frees set voor. Maar die is ruim 100 pond en voor eenmalig gebruik is me dat wat veel.

Dus ik vroeg me af of jullie tips&tricks hebben om dit voor elkaar te krijgen?
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
De radius is 16,5cm en het soort hout voor de rand is nog onbepaald. Dus daarmee kan ik nog alle kanten op
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Als je de bocht gaat frezen of zagen, moet je wel rekening met de nerf houden.
Beter is het om te buigen.
Ik heb er zelf nog geen gemaakt, maar volgens mij is een stoomkist niet moeilijk te maken.
Omdat je maar een smalle en dunne lat nodig hebt, kan je een stoomkist van zo'n blikken luchtafvoerbuis maken.
Een kant dicht maken met een plank of dop. De andere kant een losse plank tegenaan. In die plank een gat voor een slang waar de stoom door gaat.
Dan stoom maken met een campingbrander en een flinke pan met water. Of een behangstomer ( € 30,- bij de lidl?).
Het moeilijkste is een mal maken. Want je moet de gestoomde lat in spannen in een mal. Daar moet je wel je best op doen, want je wilt het zoveel mogelijk insluiten. Anders wordt het hoekig.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
uit een stuk masief zagen en op de ronde hoek plakken en de rechte stukken eraan met een verstek las?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Of je neemt fineer. Mal maken en laagje voor laagje lijmen. Heb gezien hoe ze op die manier trapleuningen maakten in wenge. Ik kon toen nauwelijks het verschil zien of het gelamineerd was of niet. Het was wel voor een schip dat erg aan de prijs was.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Moet het perse hardhout zijn?
Meerdere dunne laagjes multiplex verlijmen zou anders ook een optie kunnen zijn.
Nee dat hoeft zeker niet, maar is wellicht qua stoten wel fijner. Maar inderdaad dunne laagjes multiplex is ook een optie, alleen vindt de chef dat niet zo mooi. Maar dit kan natuurlijk ook met dunne strookjes hout

uit een stuk masief zagen en op de ronde hoek plakken en de rechte stukken eraan met een verstek las?
Ook aan gedacht, maar dan komen we wel weer terug op de originele vraag. Namelijk wat is de ideale manier om de ronding van het blad perfect over te brengen in de rand zodat deze naadloos aansluit.

Of je neemt fineer. Mal maken en laagje voor laagje lijmen. Heb gezien hoe ze op die manier trapleuningen maakten in wenge. Ik kon toen nauwelijks het verschil zien of het gelamineerd was of niet. Het was wel voor een schip dat erg aan de prijs was.
Das zeker een idee!

Voorlopig denk ik aan de suggestie van ZotvanHout; essen. Al of niet in dunne stroken gebogen en verlijmd. Maar ik zal het idee van de dunne stroken van het een of ander ook eens voorleggen aan de chef.

Bedankt voor het meedenken/de input!
 

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Je kan ook gaan voor dunne strips azobe, deze verkopen ze zo voornamelijk voor afboording van vijvers en dergelijke, zijn flexibel en duurzaam (bijhorende is eerste link waar ik direct een voorbeeld kon vinden, heb geen affiliatie met de verkoper).

Azobe strips
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
maak een mal en gebruik die om de ronding aan het blad en uit het hout te frezen met een kopieer freesje
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Je kunt hout ook koken. Nadeel is net als met stoombuigen dat het weer moet drogen. Maar enkel dunne stroken 2 a 3 mm onder zeer hete kraan houden zodat het goed nat en warm is maakt het erg buigbaar. Hou wel rekening met houtsoort. Hoe warriger hoe slechter hetzij laat buigen. En gebruik luchtgesteldheid hout, hout uit droogkamer laat zich niet lekker buigen.
Als je met een mal werkt maak dan ook een contramal, zodat je je hout goed kunt opsluiten en geen klemafdrukken krijgt.
kijk anders eens even op Stomen en koken | Zelf Bogen Maken
kwam ik toevallig tegen.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
maak een mal en gebruik die om de ronding aan het blad en uit het hout te frezen met een kopieer freesje
Dit werkt niet, voor de houten rand heb je dan een andere frees nodig. Frezen van de rand met dezelfde kopieerfrees maakt de radius de dikte van de kopieerfrees groter. Zie mijn eerste post, de link van Marius Hornberger

Ik ben even op zoek geweest naar esdoorn, zeker een optie. Ga morgen even in de eigen voorraad neuzen of ik nog iets heb waar ik strips van kan zagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.